Gå till innehåll

Mörk skog


fönstret15

Recommended Posts

Är inte säker på om jag har valt rätt forumsdel, men iaf, jag har några frågor kring hur man gör en viss effekt.

 

Det jag pratar om nu är följande:

 

http://www.youtube.com/watch?v=wB5izYRF6jA

 

"Klippet" är mellan ca 6:06 fram tills 7:00, kortsagt: när de springer i en mörk skog.

 

1. Hur gör man sånt? Är det bara att helt enkelt filma i en mörk skog och använda rökmaskiner? Eller krävs det mycket mer?

 

2. Hur stor budget kräver det? Kan man göra sånt till en noll-budgetfilm?

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du bor nära en sjö så har du rätt stor chans att få sån dimma. Där jag bor blir det ofta dimmigt runt sjön på morgonen, oftast på sensommaren eller hösten. :)

 

Ok, blir det samma effekt, alltså dimmigt runt sjön, på kvällen/natten också eller bara på morgonen?

Länk till kommentar
Share on other sites

Förra året i november tror jag så var det så tjock dimma ungefär en kilometer runt sjön att man bara såg ungefär 5-10 meter och precis vid sjön såg man knappt 2 meter.

Detta varade i nästan två dygn så det kan nog variera väldigt mycket, men jag är ju ingen expert så du får nog försöka hitta lite mer fakta, kanske på smhi.se eller något, :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Förra året i november tror jag så var det så tjock dimma ungefär en kilometer runt sjön att man bara såg ungefär 5-10 meter och precis vid sjön såg man knappt 2 meter.

Detta varade i nästan två dygn så det kan nog variera väldigt mycket, men jag är ju ingen expert så du får nog försöka hitta lite mer fakta, kanske på smhi.se eller något, :)

 

Ok, tackar för informationen! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Dimman i Döda poeters sällskap lär inte varit naturlig. Dels kan man på en produktion av den storleken inte släppa en sådan sak till slumpen, och dels så är naturlig dimma för svårkontrollerad. Tänk om den helt plötsligt skulle förvinna när de tagit halva scenerna - kontinuitetsmiss delux...

Nej det är rökmaskin garanterat, men inte nödvändigtvis en speciellt stor. Däremot måste man ha den en bra bit bort och sedan antingen vänta tills det sprider sig, eller fläkta ut det över en större yta för att få den där looken.

 

Ditt största problem med att kopiera den scenen är ljusförhållandena. Den scenen är filmad på 35mm film med en ljuskänslighet särskilt anpassad för de minimala ljusförhållandena. Oddsen är rätt höga att du bara får helsvart bild med lite blurr, eller i bästa fall kolsvarta silhuetter mot en ljusare bakgrund (om du filmar i motljus)

 

Det bästa är nog om du kollar upp noga när solen antingen går upp eller ner i det området du ska filma, och sedan ser till att vara där i god tid innan för att sätta upp rök och planera scen. Skjut sedan scenen i halvmörkt skymningsljus. Efteråt kan du ju alltid grada ner bilden och göra den mörkare. Tvärtom är däremot svårt - har du filmat en svart bild så kommer den vara svart... ;-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Dimman i Döda poeters sällskap lär inte varit naturlig. Dels kan man på en produktion av den storleken inte släppa en sådan sak till slumpen, och dels så är naturlig dimma för svårkontrollerad. Tänk om den helt plötsligt skulle förvinna när de tagit halva scenerna - kontinuitetsmiss delux...

Nej det är rökmaskin garanterat, men inte nödvändigtvis en speciellt stor. Däremot måste man ha den en bra bit bort och sedan antingen vänta tills det sprider sig, eller fläkta ut det över en större yta för att få den där looken.

 

Ditt största problem med att kopiera den scenen är ljusförhållandena. Den scenen är filmad på 35mm film med en ljuskänslighet särskilt anpassad för de minimala ljusförhållandena. Oddsen är rätt höga att du bara får helsvart bild med lite blurr, eller i bästa fall kolsvarta silhuetter mot en ljusare bakgrund (om du filmar i motljus)

 

Det bästa är nog om du kollar upp noga när solen antingen går upp eller ner i det området du ska filma, och sedan ser till att vara där i god tid innan för att sätta upp rök och planera scen. Skjut sedan scenen i halvmörkt skymningsljus. Efteråt kan du ju alltid grada ner bilden och göra den mörkare. Tvärtom är däremot svårt - har du filmat en svart bild så kommer den vara svart... ;-)

 

Fast grejen är att mitt manus inte innehåller en sån mörk scen - det är mer än hälften som ska filmas sådär, och då tar det inte några minuter att bli klar, det kan ta flera timmar... Så jag är nog tvungen att använda i stort sett endast rök...

Länk till kommentar
Share on other sites

Fast grejen är att mitt manus inte innehåller en sån mörk scen - det är mer än hälften som ska filmas sådär, och då tar det inte några minuter att bli klar, det kan ta flera timmar... Så jag är nog tvungen att använda i stort sett endast rök...

 

Ah.. men svaret blir nog detsamma ändå. Fast spela in på en riktigt molnig och grå dag och mörka ner bilderna i postproduktionen istället. Testa själv att gå ut med den kamera du har tänkt att använda till filmen och filma lite på natten så ser du att det blir mest svart om man inte har tillräckligt ljuskänslig utrustning. Bättre att konstatera det i förväg än då du står där med ett helt crew.

Länk till kommentar
Share on other sites

He he log när jag såg de där klippen. Jag lovar att det där inte är någon enkel historia att uppnå.

 

De använder som sagt med stor sannolikhet rök och då röken kryper längs marken så gissar jag skarpt på kallrök eller cracker etc d.v.s. redan där blir det lite knepigt och dyrare än vanlig rök.

 

Sedan är det ljussatt och det gissningsvis med iaf två lampor. En varmare lampa i förgrunden och en modell mycket mycket stor i bakgrunden, antagligen HMI på tja iaf 12 000w eller så, som lyser upp röken, skapar siluetter och det blå skenet.

 

Om nu inte allt är skjutet i studio, vilket iofs sig kräver liknande utrustning, studio är iaf inte alls omöjligt för det lilla jag såg.

 

Dock därmed inte sagt att du kan göra något liknande, men så enkelt blir det inte. Jag skulle nästan råda dig att filma i skogen just efter soluppgång eller innan solnedgång en dag med klar himmel d.v.s. inga måln. Fyll området med rök och filma i motljus med vitbalans för säg 1000k d.v.s. så att det blir djävligt blått. Därefter plockar du med dig materialet hem och leker i redigeringen/compositorn (t.ex. After Effects) med kontraster och tjofs.

Skuggor behöver du inte vara rädd för då det ju är exakt det du vill ha d.v.s. siluetter.

 

Lycka till hur som helst och mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...