Gå till innehåll

Akut hjälp med nyköpt kamera!


Cameraguy

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har köpt en kamera som present åt min syster, som ska få den imorgon. Tur var att jag packade upp för att ladda batteriet åt henne, då jag upptäckte att kameran spelar in i endast 30 eller 60 fps! Om jag inte har helt fel så fungerar inte detta för oss som bor i tex. Sverige? Man kan välja mellan NTSC och PAL, givetvis har jag valt PAL men endå förblir den i 30 eller 60 bilder.

 

Det är denna kameran: http://us.toshiba.com/video-electronics/CAMCORDERS/CAMILEO-X100/

 

 

Antingen har jag fått något om bakfoten eller så filmar kameran i dessa lägen bara, men hur tusan ska hon klippa materialet så att det blir hackfritt för henne? Vi kan väll visa bara 25 eller 50 bilder i sekunden? Vad gör jag?

 

Behöver hjälp snarast möjligt, alla svar är jag otroligt tacksam över!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaret, försökte exportera ut 30p till 25p men behöver jag tilläga att det minst sagt blev hackigt... Nåväl, så som det ser ut behöver jag endå inte oroa mig då kameran var defekt vid köp... Döda pixlar på sensorn över hela bilden... Får nog bli en annan kamera, har hittat en lite dyrare men som filmar 1080 50p och 25p, även om det inte spelar roll vad jag förstått så känns det bättre.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ska inte tjata mer, men jag har en fråga till: Om kameran filmar i 30p, och det ska ut på DVD skivor, vad importerar jag det som? NTSC eller PAL? Och vad exporterar jag det som om jag använder Premiere CS5? Mpeg2 DVD förstår jag, men ska det vara 30 fps eller kan jag dra ner den till 25? Vad ska man tänka på?

Länk till kommentar
Share on other sites

Eftersom PAL är standard i större delen av Europa inkl Sverige och du vill lägga din film på DVD så föreslår jag MPEG2 576x720 pixlar i antingen 25p eller 50i. Pixelförhållande 1.42. Eftersom du filmar i HD så kommer du då att konvertera ned till SD.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...