Gå till innehåll

Redigera film på Mac 13"


DaytimeBullet

Recommended Posts

Här är en tråd som jag skapade för någon vecka sedan:

 

http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=30440

 

I denna får du ett hyfsat svar på detta, skillnaden är bara att jag, där jämförde imacen och 15"s macbook pron. Och utifrån vad man kan läsa där,

så är det tveksamt om ens den klarar att hålla ett bra flow i 1080p.

Länk till kommentar
Share on other sites

Absolut, det beror ju givetvis på vilka krav man har, en macbook skulle funka många gånger bättre än min nuvarande burk, dock haltar denna redan i 720p om det är av fel format, typ .mov, medan det på en mac mini flyter på bra, åtminstone i imovie. Men skulle jag dra in med en personlig åsikt så tror jag den fixar 1080p helt ok, om man orkar vänta på lite längre renderingstider osv.

 

Så satsa på en macbook 15" om du känner att du inte har möjlighet till en imac.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har redigerat ganska mycket 1080p ProRes från AVCHD i flera lager via final cut pro på min gamla Macbook Pro 15" c2d 2,33Ghz/3GbRam. Det har fungerat helt OK. En ny Pro på 13" med dual i7 samt Thunderbolt för extern HD kommer jobba på riktigt bra! Dock kan det vara kul med större skärm för att se det man jobbar med, men prestandamässigt, inga problem...

Länk till kommentar
Share on other sites

Absolut, det beror ju givetvis på vilka krav man har, en macbook skulle funka många gånger bättre än min nuvarande burk, dock haltar denna redan i 720p om det är av fel format, typ .mov, medan det på en mac mini flyter på bra, åtminstone i imovie. Men skulle jag dra in med en personlig åsikt så tror jag den fixar 1080p helt ok, om man orkar vänta på lite längre renderingstider osv.

 

Så satsa på en macbook 15" om du känner att du inte har möjlighet till en imac.

Mov är inte ett format utan en container som kan innehålla olika slags format.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skulle du tycka att det räcker med en 15" eller är det minst 17" som gäller?

Skulle inte säga att vare sig 15" eller 17" är bra för film, bara bättre än 13", större = bättre. Skulle jag köpa bärbar för redigering så skulle det bli en 13" i7 med 8GbRam. Till det skulle jag skaffa en IPS-skärm typ HPs: http://www.dustin.se/pd_5010384363.aspx och en LaCie LittleBig med Thunderbolt: http://www.lacie.com/se/products/product.htm?id=10549.

 

13" och HD för att kunna ta med överallt, större skärm för bättre kontroll när det gäller..

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...