Gå till innehåll

Hur gör man såhär? som greenscreen fast att man tar bort saker!


Recommended Posts

nån skrev att dom haft en robot som filmat allting först utan åkare sen med åkare och klipp in bara åkaren ist! men det känns lite väl avancerat när det gäller sånn här filmning eller? hade varit nice om man kunnat testa detta på ett hyfsat lätt sätt,dvs bara några sec!

Länk till kommentar
Share on other sites

Roboten är antagligen bara ett programerbart stativhuvud som kan upprepa rörelser exakt. Om man keyar bor brädorna blir det ju hål som måste målas i. Om man däremot har filmar samma sekvens utan åkare kan man bara lägga den bakom. Ett sätt att testa detta utan robot är att använda stilla bilder. Annars har jag för mig att roboten heter tomahuvud och finns att hyra på dagsljus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det du måste göra är att ha två exakt lika dana filmer. En med åkaren, en utan. sedan keyear du ut skateboarden. Jag skulle köra på blå skateboard, för att annars kan gräset bli lite annan kontrast och ljusstyrka. Medan himmelen inte har så lätt att få det, för att den inte oft ändrar färg. Gräset tittar man mycket på, men inte himmelen, så måla den blå och lägg på lite feather.

 

/Alf

Länk till kommentar
Share on other sites

Att påstå att man ”MÅSTE” göra på ett vist sätt är galet. Detta går att göra på många olika sätt med olika tekniker t.ex. via tracking av bakgrunden, retusch så man får en clean bakgrund som man sedan keyar in varefter man maskar bort brädorna m.m. Smidigare är det dock förstås med motion control system som filmar exakt lika dant två gånger, en med och en utan brädor etc: http://www.syndicate.se/Files/Images/milo_III.jpg

 

Detta har diskuterats tidigare by the way: http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=25978&highlight=

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...