Gå till innehåll

Hur lång tid tar det att klippa en dokumentär?


AgentSniff

Recommended Posts

Det kanske låter som en dum fråga men hur lång tid tar det att klippa en dokumentär film på ungefär 56 minuter?

 

Håller på att göra ett skolarbete om budget och behöver veta ungefär hur lång tid det tar för att kunna fastställa kostnaden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej! Det kan vara otroligt annorlunda beroende på dokumentärens form och vilka saker som samkörs. Givetvis också om den posten skall inkludera intankning och loggande (vilket det ofta gör) samt lättare former av postproduktion. Jag skickar ett PM här om en producent på SVT som jobbar som lärare. Han är nog villig att ge någon slags förslag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vana, förberedelse, etc. Kommer ni ha klippen och händelser på t.ex en stor tavla med massa postitlappar och göra grovgörat för att underlätta senare i klippningen? Kreativ förmåga spelar så klart också in i det hela. Inte för att låta uppnosig men det hela blir lite som frågan; hur långt är ett snöre?

 

Att klippa 56 minuter om jag ser till mig själv skulle vara ett jätte arbete. Längste jag gjort ligger på 28 min och det tog mig cirka två - tre veckor om jag räknar om hela klippningen till åttatimmars dagar. Andra kanske kunde gjort det på en vecka och ytterligare någon annan skulle kanske behövt en månade eller inte ens klarat av hela processen. Att skapa ett innehåll som fångar och håller kvar den som tittar är inte alltid så lätt som man kan tro.

 

EDIT: sorry jag som inte läste ordentligt avd TS var ute efter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför har ni satt en tid på just 56 min?

Vinner eller förlorar dokumentären på att vara så lång?

Vad krävs för att berätta det ni vill berätta?

Kan ni av ert material finna en fungerande dramaturgi som gör att tittaren vill fortsätta kolla i nästan en timme?