Gå till innehåll

Hur lång tid tar det att klippa en dokumentär?


AgentSniff

Recommended Posts

Det kanske låter som en dum fråga men hur lång tid tar det att klippa en dokumentär film på ungefär 56 minuter?

 

Håller på att göra ett skolarbete om budget och behöver veta ungefär hur lång tid det tar för att kunna fastställa kostnaden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej! Det kan vara otroligt annorlunda beroende på dokumentärens form och vilka saker som samkörs. Givetvis också om den posten skall inkludera intankning och loggande (vilket det ofta gör) samt lättare former av postproduktion. Jag skickar ett PM här om en producent på SVT som jobbar som lärare. Han är nog villig att ge någon slags förslag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vana, förberedelse, etc. Kommer ni ha klippen och händelser på t.ex en stor tavla med massa postitlappar och göra grovgörat för att underlätta senare i klippningen? Kreativ förmåga spelar så klart också in i det hela. Inte för att låta uppnosig men det hela blir lite som frågan; hur långt är ett snöre?

 

Att klippa 56 minuter om jag ser till mig själv skulle vara ett jätte arbete. Längste jag gjort ligger på 28 min och det tog mig cirka två - tre veckor om jag räknar om hela klippningen till åttatimmars dagar. Andra kanske kunde gjort det på en vecka och ytterligare någon annan skulle kanske behövt en månade eller inte ens klarat av hela processen. Att skapa ett innehåll som fångar och håller kvar den som tittar är inte alltid så lätt som man kan tro.

 

EDIT: sorry jag som inte läste ordentligt avd TS var ute efter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför har ni satt en tid på just 56 min?

Vinner eller förlorar dokumentären på att vara så lång?

Vad krävs för att berätta det ni vill berätta?

Kan ni av ert material finna en fungerande dramaturgi som gör att tittaren vill fortsätta kolla i nästan en timme?

Finns ett klart mål med filmen, något som är viktigt att skildra? Vilka klipp krävs i så fall till detta.

 

Och slutligen, tänk på att ju mer som framkommer och desto mer som sägs i dokumentären ju mindre kommer folk komma ihåg vad som sagt. Fokusera på kärnan. Vad är viktigt, vad vill ni ha sagt. Skippa allt som inte hjälper berättelsen framåt!

 

Efter du ställt dig dessa frågor, fundera då på om 56 min fortfarande är det bästa för filmen. Om det fortfarande är viktigt så kör på!

Länk till kommentar
Share on other sites

En första grovklippning kan gå fort, kanske på ett par dagar, det är alla justeringarna efteråt som tar tid. Jag brukar titta på filmen om och om igen och varje gång kommer jag på nya saker som jag vill ändra och testa. Sedan är det bra att vänta ett par dagar kanske en vecka, och så börjar man om proceduren igen. Det beror på talang och erfarenhet hur snabbt man blir "färdig". Eller när deadline är:)

Jag har redigerat tio filmer som var på ungefär en timme var (framträdanden, lite olika innehåll i varje film) på en vecka, men dokumentären som jag håller på med nu har jag i lugn takt redigerat i tre månader. Den är på drygt en timme.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...