Gå till innehåll

Hur är det dom gör? Zoom effekt.


andreasb

Recommended Posts

Hej på Er alla!

 

 

Jag har länge funderat på hur de gör en speciell effekt i vissa filmer, mest förekommande i "skräckfilmer" vad jag noterat. Oftast är det i sammanhang

med att en person ifråga upptäcker något till sin förvåning eller rättare sagt

inser hur "illa" det är med vad de upptäcker.

 

Vad som sker rent visuellt i bild, är att personen i fråga Zoomas in, men på något konstigt höger så upplevs det som att bakgrunden zoomas ut. Hänger Ni med?

 

Effekten tycker jag är otroligt skön, men jag hajar bannemej inte hur de gör!

 

Någon riktig smart nisse som vet hur det går till och kan förklarra det för mig, så att man själv kan utföra denna effekt?

 

STORT tack på förhand!

 

Andreas

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror att effekten som ni pratar om, om jag inte har fel, ska kallas perspektivförskjutning. Man kan som tidigare nämnt åka framåt samtidigt som man zoomar ut, men oxå åka bakåt samtidigt som man zoomar in. Man får samma effekt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=michi_diaz]Jag tror att effekten som ni pratar om, om jag inte har fel, ska kallas perspektivförskjutning. Man kan som tidigare nämnt åka framåt samtidigt som man zoomar ut, men oxå åka bakåt samtidigt som man zoomar in. Man får samma effekt.[/citat]

 

Inte samma effekt. Rakt motsatt effekt. Eller hur man nu ska uttrycka det. :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...