Jump to content

Titta på 3D filer? Hur?

Recommended Posts

Hej.

Har för någon dag sedan köpt en Panasonic 3D tv. Jag har tyvärr ingen 3D läsare för att se på 3D filmer. Så jag laddade ner en film som verkar vara 3D i avi- format. Men, det fungerar helt enkelt inte. Jag kan inte se 3D effekten utan enbart en dubbelbild, trots att jag (givetvis) har 3D glasögon.

Jag är HELT grön i 3D världen och vet heller inte hur jag ska få en film att fungera.

Jag skulle därför vara mycket tacksam om någon kan förklara för mig hur jag ska gå tillväga för att få det att fungera.

Din teve kan troligen, eftersom det är en Panasonic, via fyra olika typer av 3D: Side by Side, over / under, interlace och page flip. Troligen kör den page flip. Vad är det för film? Vilken player spelar du i? Vilken anslutning till teven?

Page flip går (om jag minns rätt) bara att köra via HDMI 1.4. Du borde kunna köra Side by Side mode eller Over/Under Mode (dvs i princip split screen). Och det funkar via vilken kontakt som helst men signalen saknar "3D flaggan" i videoströmmen som talar om för teven att det är 3D som kommer in via porten.

Edit: och det är nog här det blir fel. Du måste manuellt i menyn välja rätt format för den film du tittar på.

Vill du testa kan du enkelt göra en egen 3D film med en kamera på stativ. Ta samma fasta bild två ggr och lägg dom sedan i en 1080p timeline. Krymp (tryck ihop - inte croppa) varje bild 50% horisontellt och lägg dom bredvid varandra. Exportera som valfri fil i 1080. Spela via HDMI/VGA/DVI och ställ teven i Side by Side mode. Voila!

/Max

Jag försökte spela upp filmen via USB-minne. Det visades som att det var en 3D-film, men trots att jag trixade med inställningarna, hjälpte det inte. Jag har inte testat att spela upp filen via datorn.

Men, det ska väl gå att spela upp en 3D-fil utan någon 3D-spelare?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By ohlzon
      Jag söker kompetens inom 3D/CGI till ett projekt där modeller av tre byggnader ska lyftas i in filmsekvenser filmade från helikopter. Byggnaderna behöver inte se fotorealistiska ut, men ska belysas och placeras så de passar in i omgivningen enligt skisser. Avsikten med filmen är att ge ett smakprov på en framtida stadsbild.

Projektet består av tre delar:

1. Filmning från helikopter - Detta löser vi, men för gärna en dialog med dig som gör CGI först.
      2. Modellering av huskroppar - Detta sköter du, vi bistår med skisser och feedback.
      3. Inklippning av huskropparna i filmen - Detta sköter du, vi bistår med feedback.

Vi ställer inga krav på specifika programvaror. Huvudsaken är att du är professionell och förstår att projektet måste drivas i mål.
      Tacksam för svar och/eller tips på vem jag bör kontakta!
    • By Helium
      Tjena! Jag går sista året på högstadiet nu (9:an) och har ännu inte valt ett gymnasium.

Jag vill gärna jobba/lära inom Film och Animation (vfx) samtidigt i gymnasiet.

Jag har tittat in i mediagymnasiet i nacka och den verkar ju bra

Har ni fler tips?
    • By Patstrike
      Official video for the Swedish death metal band CHINE (preview)

CREDITS:
      Music: CHINE
      Video production: STRIKE HOUSE (2012)

https://vimeo.com/38051018
    • By Ivan
      Hej :)

Uppslukad av mörka tankar tvingas hon in i en tunnel för att konfronteras med varelsen som är ute efter henne.

Genre: Horror/Monster

Längd:5min

Filmen spelades in vintern 2010 i en iskall tunnel. På grund av filmens alla vfx bilder och att hela teamet jobbade gratis, helger och sena kvällar, så tog postproduktionen ca4 månader att färdigställa. Vi hade otroligt kul och det var minst sagt lärorikt och jag hoppas att andra kan njuta av att se den och kanske bli inspirerade.

Filmad med en Canon 5D + canon 24-70 2.8.
      Program: Final Cut, Photoshop, After Effects, Maya, Pro Tools
      Budget: 0$

VFX - breakdown

facebook sida: http://www.facebook.com/#!/pages/The-Tunnel-short-film/102604203181172

//Ivan Radovic
    • By Zalathos
      Hej! Jag har After effects CS5. Jag har under grymt lång tid undrat var och hur man kan ladda ner 3d modeller till After effects?

Min film ide är att använda track motion o sen sätta en soffa på golvet, fast den inte finns där. Tänkte att man kunde ta en stillbild, men de blev så overkligt. Finns det någon tutorial på hur man gör sånt här. Just hur man lägger in stillbilder/ 3d modeller, skuggor, färgtoning osv så det ser verkligt ut?

Jag är grymt stort fan av Freddiew på youtube, detta är min favorit:

Är det svårt att få ett sådant proffesionellt resultat ? Ja vet att han har använt typ maya eller 3d max, men hur importerar han o fixar så allt ser så " reklam likt " ut?

Hoppas ni förstår :D Tack!
  • Create New...