Jump to content

Den "äkta" filmbranchen dör ut?

Raw
 Share

Recommended Posts

Hejsan alla filmare och filmintresserade

Länge har jag gott runt och tänkt på om de faktiskt är så att filmbranchen dör? Tankarna gör mig deprimerad i allafall:/ De finns en dokumentärfilm som min goda vän har jobbat med "Press Paus Play" (jag har inte sett den än) och där tar dom upp just det ämnet!

Hela tanken med den filmen är att, de är för lätt att syssla med film, musik och foto etc. Som dom säger i trailern, "förr i tiden gick folket till professionella fotografer/filmare/musiker, idag kan alla vara fotografer, filmare och musiker, tack vare att allt är så lätttillgängligt, billig utrustning och billiga program etc. Filmbolagen vill bara käna massa pengar och fokus börjar hamna på det istället för att göra en riktigt bra film. Tonvis med skitfilmer släpps varje år och de bra börjar minska sakta men säkert. 3D börjar infinna sig i flera å flera filmer, för att känar in pengar som en cool upplevelse, inget annat!

Disney till exempel, vad *** har hänt med dom? :( Lejonkungen, varför görs inga sådanna filmer längre? För dyrt, bolagen drar in mera pengar på att göra flera skitfilmer istället så att de blir flera premiärer.

Tack vare dagens teknik har de blivit för billigt och enkelt att göra film. Dom görs inte bara längre av äkta filmskapare med filmiska vissioner utan dom görs även av personer med mål att dra in feta summor pengar!

Ärligt talat så känns de som människan hade kulmen i livet här på jorden på 1900-talet, nu förstör vi bara oss själva och "förtråkar" dagens samhälle:) men men ....Vad säger ni?

Hela inlägget känns lite bakåtsträvande, som att det var bättre förr. :D

Det är inte bara konsumenttekniken och tillgängligheten som blir bättre med åren. Samma utveckling sker också i filmbranschen...

Så, det blir enklare att spela in en långfilm idag med billiga medel, tex, digitalt. Men samtidigt blir det svårare när branschen ger sig in i 3D och avancerade animationer. Jag förstår hur du menar, men den filmbranchen kommer inte dö ut. Den förändras/utvecklas bara. Så har det alltid vart och kommer troligtvis vara.

Kan inte heller hålla med om 3D. Det är framtiden, jag hoppas alla filmer är inspelade i det inom ett par år, för det förhöjer upplevelsen enligt mig. Om ett decenium ser vi film utan 3Dglasögon och ser det lika självklart som widescreen och färgTV är idag. Och det där med disney. jag tror du bara har vuxit upp och inte uppskattar de teknade filmerna längre. Samma utveckling har skett där. men filmern fortsätter att vara lika underbara. Iallafall för målgruppen.

Det är väl inte riktigt sant, sen Pixars John Lassiter blev chef för Disney Animation så har de börjat handrita filmer igen. Men det var nära ögat att det försvann...

Och det där att det var bättre förr, det har folk tyckt i alla århundranden sen tidernas begynnelse...

känns bra och höra era svar! jag antar att jag är lite för kär i 1900-talet hehe, hoppas bilbo blir en såndär film som är i 3D men som man verkligen bölar av i slutet! (typ som jag gjorde i Sagan om Ringen) En sådan film som verkligen påverkar än:)

Aja, då kanske man ska se gott på framtiden ändåra :)

Ser man historiskt så är andelen skitfilmer av varje årliga skörd ganska konstant, det är bara dom intressanta filmerna man verkligen minns.

Sen påverkas vi väldigt mycket av att man inte hade en grund att stå på när man var liten, vilket gjorde att även ganska muggiga rullar kunde vara nog så kul, men i vuxen ålder så har man blivit mer kräsen och svårflörtad.

I know for a fact that that applies to me :-)

Nostalgiglasögonen ger en alltid sådana underbart skarpa tillbakablickar. ;)

Precis de här argumenten har framförts i precis varje bransch för varje teknikframsteg sedan... ja, förmodligen för alltid. Jag är säker på att det för några tiotusental år sedan klagades över att jaktens konst var utdöende, för att pilbågen nu kunde göra vem som helst till jägare...

Här är ett exempel om tryckpressen, t ex.

Haha, indeed! :-D

Ett annat gammalt fint exempel var när synthen kom! Döden väntade gitarren precis bakom hörnet & musiken skulle gå under eftersom vem som helst kunde köpa en & göra egna orkestreringar. Lustigt, var precis vad som sagts tidigare om trumpeter & bläckblås kontra fagotter & flöjtar...minus de kompletta orkestreringarna, givetvis ;-)

Det har aldrig varit tekniken som dikterat vilkoren för branschen, det har alltid varit den mänskliga talangen. För varje steg framåt tekniskt, har även tröskeln för vad man accepterar som publik hoppat lika långt fram. Amatörmässigt hantverk är alltid amatörmässigt. Nu ska man iof aldrig underskatta teknikens plats i skapande, men ärligt talat så är tekniken helt en produkt av sin tid, medans talang är tidslös.

"Lejonkungen" och "Pocahontas" är faktiskt samtida. Och vad jag har hört så var "Pocahontas" A-projektet och "Lejonkungen" B-projektet.

Ja, det är lättare för alla att kunna göra film, men jag tycker att effekten är mer att det görs mer film, än att de genomarbetade filmerna med kvallitet försvinner. Det görs mycket dåligt och den mängden har ökat, det är sant, men det finns fortfarande människor som är beredda på att betala för kvallitet.

När persondatorerna och laserskrivarna kom fasade bokförlagen för att det skulle komma ut längder med amatörböcker utskrivna på laserskrivare. Faktum är att det är ganska självsanerande. Det finns nog ganska få som gör projekt efter projekt utan att känna att de får något tillbaka.

Fler har chans att pröva något de brinner för. Är man duktig har man större chans att blir upptäkt av någon som vill sponsra ens projekt.