Jump to content

Ms. Understood - Drama, 18 sidor - Fått svar från produktionsbolag


Recommended Posts

Tja!

 

Handling:

Jenny är en 15 årig tjej med Downs syndrom. Hon står utan riktiga vänner och

blir mobbad i skolan av ett gäng lett av en kille vid namn Daniel Rydberg.

När Jennys mamma blir sämre i sin leukemi börjar hon överväga om livet

är värt att leva. En dag händer det ofattbara, Jenny blir plötsligt uppmärksammad

av Daniel och de andra och får en chans att bli en del av gänget. Hon börjar ett nytt liv

med alkohol, droger och kriminella handlingar. Livet blir till en lek och hon verkar ha

fått det hon alltid drömt om - vänner.

Det Jenny inte förstår är att hon blir utnyttjad, vilket leder till att mycket hemska

saker inträffar.

 

Sedan lite bakgrund om mig och manuset :)

Jag fyller 16 om några veckor och detta är mitt andra manus.

Det första ligger uppe här på Voodoo också (PAPPAN). Det är jag dock

inte speciellt nöjd med.

Idén är helt och hållet min egen, har jobbat sedan jul med synopsis, manus

och allt som hör till.

Jag har även fått svar från ett svenskt produktionsbolag, Filmlance. Hon ville

läsa en längre synopsis så lite intressant måste hon väl tyckt att det var :P

Mailade ut en mini-synopsis till de flesta svenska produktionsbolag och frågade om de var

intresserade, men har alltså bara fått svar från ett. De flesta har tydligen "manusstopp",

vilket jag har full förståelse över. För att slippa tjafs och tvivel om det verkligen

är sant, som visat sig i andra trådar, ni vet nog vilka trådar jag menar... ;), så bifogar jag en

skärmdump från mailet jag fick tillbaka från Filmlance. :P

 

Förhoppningsvis kommer denna film att produceras någon gång i sommar. Det återstår

att se om det blir tillsammans med ett produktionsbolag eller om jag bara söker stöd

från något resurscentrum. Just nu är det största problemet skådespelarna.

Det blir i alla fall jag som regisserar filmen :)

Det kan även hända att jag någon gång skriver en långfilmsvariant, men

detta är alltså en kortfilmsvariant. :)

 

Sedan vill jag förstås att ni överöser mig med feedback! Tala gärna om för

mig om det fanns något positivt med manuset också, så jag inte helt knuffas in i väggen! ;)

 

Ja det var väl allt, hoppas det smakar! :)

Ha det bäst alla glada där ute!

 

/S

manusmejl.jpg

Ms. Understood, kortfilmen - Grovmanus v. 3 PDF.pdf

Link to post
Share on other sites

Jo jag har läst nu. Det är inte ofta man orkar ta sig an så här långa manus.. :)

men ska ge lite feedback iaf.

 

Okej. Du har vissa delar av manuset klart, eller iallafall har du tänkt ut hur det ska vara. Men det hänger inte riktigt ihop. Dramaturgi.

Sen är det ju Tommy som är huvudkaraktären. Var det så du hade tänkt från början?

Det kan också bli lite segt ibland. Den här historien kan enkelt skrivas ner till 10 minuter och bara bli bättre.

 

Jag tycker överlag dialogen känns bra. Det är naturligt och inte för mycket skrivet på näsan. En del regianvisningar i actiontexten, men inget jag stör mig allt för mycket på, det funkar och ger läsningen flyt.

 

 

Genomgång av manuset:

Jag förstår inte hur Tommy kan bli så arg på Daniel, för att hon blev knuffad. big deal, dom är ju barn, (antar jag eftersom han kallar dom en djurpark i början). Iaf, barn knuffas väl och leker, så hans ilska käns obefogad.

 

Scen 4 funkar bra. Alla fattar att de driver med Jenny utom hon själv. Dock känns det som att de pratar med ett litt barn. Vilket gör att Jenny inte känns trovärdig. Och heller inte så välarbetad. Finns det inget djupare lager i jenny? Är hon verkligen så lättlurad?

 

Scen 5 och 6. bra. vi fattar att Jenny inte snott något. men det är två långa scener utan poäng. vad leder dem till?

 

S8-16 Sen en hemsk korsklippning mellan tommy som knullar och Daniel som lurar ett barn på godis!!? Vet itne hur det är tänkt att hänga samman. Skilj på berättelsen. Tommys eller Jennys film??

 

Action delen där tommy ska rädda Jenny känns också malplacerad i en sån här dramafilm och får berättelsen att tappa fokus och bliu mer ytlig.

 

Prästen har aldeles för långa monologer. Orkar inte ens läsa klart första, Film=show dont tell. Blickar och folket som är där samt tillbakablickar kan säga allt det som sägs i dialogen.

 

bättre att komma till poängen.

och det är Daniel som tillsut växer upp. Alltså är han huvudkaraktären nu!!!?? Det går frn att vara tommy till daniel. vem är det egentligen??

 

 

Så till helheten. Det är en intressant historia. Men som till 50% handlöar om Tommy och hans relation till klassen och andra 50% om Jenny och Daniel.

Så jag tror du får välja här vem filmen ska handla om. Ska den handla om Jenny och Daniel så vil jag se mer ifrån dem. Skippa tommy helt, och visa på hur en mobbning går till och leder till döden. Elle rom den handlar om Tommy. Låt han bli mer delaktikg i ungdommarnas värdl utanför skolan. Låt han prata med Jenny i ksolan och låt han vara den enda vuxna som ser JEnnys problem.

 

Så. Mitt förslag. Skriv ner vad filmen handlar om i en max tre meningar. posta här, eller håll på det. Men det ska iallafall innehålla en början ett mitt och ett slut på historien. Och där det också är en huvudperson.

Sen skriver du ett synopsis på det sen, precis som du har postat redan. Men där du utvecklar den korta meningen du skrev. alltså skriv ett synopsis med början mitt och slut. med hela handlingen.

allt för att du ska vara bombsäker på vad filmen handlar om och vem den hadlar om innan du börjar skriva scener.

för då när du sen börjar skriva scener vet du precis vilka scener som behövs för att kunna berätta den film du vill berätta. dvs. börja med en logline, skriv sen en synopis utifrån det, sen en outline. där du skriver ner alla scener men utan dialog. och där skirver du också ut viljor, målsättning för karaktärerna i scenen.

då när du väl ska skriva ett färdigt manus behöver du i princip bara skriva dit dialogen, och då vet du redan vad dom ska säga för att föra handlingen frammåt. så den blir också enkel att skriva.

 

nu belv det här säkert ett ganska långt inlägg. du får försöka tyda och hitta på nått meingsfullt i allt. orkar inte läsa igenom det heller. men fråga bara om du inte förstår. du har en schysst stil, med välformulerade beskrivningar och naturlig dialog. måste bara få till det dramaturgiska också så har du ett grymt manus.,

 

//Tom

Link to post
Share on other sites
Jo jag har läst nu. Det är inte ofta man orkar ta sig an så här långa manus.. :)

men ska ge lite feedback iaf.

 

Okej. Du har vissa delar av manuset klart, eller iallafall har du tänkt ut hur det ska vara. Men det hänger inte riktigt ihop. Dramaturgi.

Sen är det ju Tommy som är huvudkaraktären. Var det så du hade tänkt från början?

Det kan också bli lite segt ibland. Den här historien kan enkelt skrivas ner till 10 minuter och bara bli bättre.

 

Jag tycker överlag dialogen känns bra. Det är naturligt och inte för mycket skrivet på näsan. En del regianvisningar i actiontexten, men inget jag stör mig allt för mycket på, det funkar och ger läsningen flyt.

 

 

Genomgång av manuset:

Jag förstår inte hur Tommy kan bli så arg på Daniel, för att hon blev knuffad. big deal, dom är ju barn, (antar jag eftersom han kallar dom en djurpark i början). Iaf, barn knuffas väl och leker, så hans ilska käns obefogad.

 

Scen 4 funkar bra. Alla fattar att de driver med Jenny utom hon själv. Dock känns det som att de pratar med ett litt barn. Vilket gör att Jenny inte känns trovärdig. Och heller inte så välarbetad. Finns det inget djupare lager i jenny? Är hon verkligen så lättlurad?

 

Scen 5 och 6. bra. vi fattar att Jenny inte snott något. men det är två långa scener utan poäng. vad leder dem till?

 

S8-16 Sen en hemsk korsklippning mellan tommy som knullar och Daniel som lurar ett barn på godis!!? Vet itne hur det är tänkt att hänga samman. Skilj på berättelsen. Tommys eller Jennys film??

 

Action delen där tommy ska rädda Jenny känns också malplacerad i en sån här dramafilm och får berättelsen att tappa fokus och bliu mer ytlig.

 

Prästen har aldeles för långa monologer. Orkar inte ens läsa klart första, Film=show dont tell. Blickar och folket som är där samt tillbakablickar kan säga allt det som sägs i dialogen.

 

bättre att komma till poängen.

och det är Daniel som tillsut växer upp. Alltså är han huvudkaraktären nu!!!?? Det går frn att vara tommy till daniel. vem är det egentligen??

 

 

Så till helheten. Det är en intressant historia. Men som till 50% handlöar om Tommy och hans relation till klassen och andra 50% om Jenny och Daniel.

Så jag tror du får välja här vem filmen ska handla om. Ska den handla om Jenny och Daniel så vil jag se mer ifrån dem. Skippa tommy helt, och visa på hur en mobbning går till och leder till döden. Elle rom den handlar om Tommy. Låt han bli mer delaktikg i ungdommarnas värdl utanför skolan. Låt han prata med Jenny i ksolan och låt han vara den enda vuxna som ser JEnnys problem.

 

Så. Mitt förslag. Skriv ner vad filmen handlar om i en max tre meningar. posta här, eller håll på det. Men det ska iallafall innehålla en början ett mitt och ett slut på historien. Och där det också är en huvudperson.

Sen skriver du ett synopsis på det sen, precis som du har postat redan. Men där du utvecklar den korta meningen du skrev. alltså skriv ett synopsis med början mitt och slut. med hela handlingen.

allt för att du ska vara bombsäker på vad filmen handlar om och vem den hadlar om innan du börjar skriva scener.

för då när du sen börjar skriva scener vet du precis vilka scener som behövs för att kunna berätta den film du vill berätta. dvs. börja med en logline, skriv sen en synopis utifrån det, sen en outline. där du skriver ner alla scener men utan dialog. och där skirver du också ut viljor, målsättning för karaktärerna i scenen.

då när du väl ska skriva ett färdigt manus behöver du i princip bara skriva dit dialogen, och då vet du redan vad dom ska säga för att föra handlingen frammåt. så den blir också enkel att skriva.

 

nu belv det här säkert ett ganska långt inlägg. du får försöka tyda och hitta på nått meingsfullt i allt. orkar inte läsa igenom det heller. men fråga bara om du inte förstår. du har en schysst stil, med välformulerade beskrivningar och naturlig dialog. måste bara få till det dramaturgiska också så har du ett grymt manus.,

 

//Tom

Tack för ordentlig feedback! Håller med på allt du säger faktiskt. Blev väldigt konstigt det där med vem som är huvudkaraktären. Får väl börja om på nytt så att säga :) Förstod att det skulle bli något med dramaturgin, är ju trots allt mitt andra manus så har inte lärt mig än :) Men nu har jag lite att göra i alla fall!

Men jag vill fortfarande ha mer åsikter från andra! :)

 

/S

Link to post
Share on other sites

Om jag ska vara ärlig så kändes det som ett bedrövligt förutsägbart pekoral från början till slut, MEN att du faktiskt skriver rätt bra i vissa scener i den första halvan av manuset. Men i stort sett saknas det "överraskningar", twists and turns, som öppnar upp för alternativa möjligheter, vilket gör att det känns ganska... trist. Dialogen är också stundtals rätt valhänt, liksom, pratar människor verkligen såhär? Sen har tomgrejs redan tagit upp bra grejer om t.ex fokuseringen på läraren som inte behöver upprepas.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Similar Content

    • By Bylundjonas
      Hej. I min tidigare tråd försökte jag få fram något som var relaterat till min dödsrädsla. Jag fortsatte jobba med Alice och blev aldrig helt riktigt nöjd med karaktären eller storyn. Så jag tänkte okej F*ck it, jag tar bara sånt fick mig att bli rädd som barn efter att jag hade sett mitt första lik och så vidare. Jag var alltid rädd att om jag dog som barn och vaknade upp på bårhuset, då skulle detta hända som det står i manuset, ingen ser, hör eller bryr sig, du är död för dem. Och rädslan att bli begravd levande var ju också en skrämmande tanke man fick efter man hade sett saker och ting. Mardrömmarna efter den situationen relaterade mycket till död och även likkistor, vilket var läskigt. Jag var ju barn och visste ju inte hur det fungerade efter man har dött, men jag har försökt beskriva min rädsla så bra jag kan i manuset för att man ska få en uppfattning att det var så här han upplevde det i drömmarna och kände.
       
      Threadet som manuset är baserad på: https://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=38225
       
      Manuset: The file is gone.
    • By Albinsandberg
      Hej!
       
      Postar här för all sorts feedback samt träning.
       
      obs, endast 4 sidor exklusive titeln.
       
      Vill också notera att jag ska försöka göra flera korta manus gärna mellan 5-15min. Så denna är min första.
      One last drink.pdf
    • By RoKi
      En liten story om en religiös sekt som beslutar sig för att spränga ett vattenkraftverk och orsaka en syndaflod.
      Är helt ny på det här med att skriva, men tyckte att det var väldigt roligt. Såg det som en film hela tiden:)
      Guds Änglar:RoKi.pdf
    • By nashville
      Tja!
       
      Det här manuset är en over the top komediserie som inte är så realistisk. Jag vet inte riktigt hur jag skulle beskriva stilen men kanske typ 30 Rock blandat med en light-version av Airplane.
      Loglinen för serien skulle kunna vara: En femtiotvå år gammal man delar en lägenhet med två tjejer i tjugoårsåldern efter att hans fru lämnat honom. -- Vilket låter perverst och som en äcklig önskedröm, men jag lovar att det inte är fallet.
      Jag är medveten om att serien aldrig skulle kunna produceras, av många orsaker, men är mera intresserad av om ni finner det underhållande. Kommentarer gällande struktur, karaktär, beskrivningar, om handlingen ens går att förstå och sånt skulle också uppskattas jättemycket.
      Rumskamrater-nashville.pdf
    • By agnes99
      Hej!
       
      Det här är mitt första kortfilmsmanus (på 3 sidor) och jag skulle gärna vilja få respons/kritik.
       
      Synopsis: Viktor upptäcker att hans mamma är borta när han kommer hem en kväll. Det oroar honom så han går ut för att leta efter henne och efter en tids letande hittar han henne på kyrkogården.
       
      (Det är inte en händelserik historia, men jag hoppas att känslorna förmedlas.)
       
      Grejen är att jag har en lång bakgrundshistoria till Viktor och hans familj, så jag är rädd att manuset inte blir lika bra för en som inte har tagit del av deras historia. Varför jag skrev ett kortfilmmanus av det hela är för att jag är en noob (så jag ser fram emot att få respons och råd). Jag hade lite problem med en heading som ni kanske kommer märka och lite andra saker... Det finns en massa olika formateringsregler och jag vet inte riktigt vilka jag ska följa!... och ska man översätta de engelska uttrycken?
       
      FYI, så skrev jag manuset i Celtx (funkade bra men kan inte ta bort scennumreringen) och titeln är inte helt bestämd, vet inte ens om en borttappad är rätt ord, men kände att jag behövde skriva nånting.
       
      Tack på förhand för er respons! :)
      Screenplay (6).pdf
×
×
  • Create New...