Jump to content

Tips på kamra till dokumentärinspelning

Recommended Posts

Jag skall göra ett program åt Tv4 med en ganska stram budget och skulle vilja ta hjälp av er input vad som är vettigt att hyra och vad som är överflödigt.

Programmet kommer ej visas i HD (utan på Tv4 sport) och det är mycket fotbollsscener.

Tror ni det räcker med att hyra två st DVX100 och få en schysst bild eller är det vettigt att (trots SD produktion) hyra t.ex. två st HVX200? (bildmässigt alltså)

Sedan funderar jag på att hyra en Stedicam Flyer, tror ni den är manövererbar för att få schyssta foton längsmed en fotbollsplan samt att kunna följa efter en reporter m.m? (eller är en sådan onödig?)

Vart brukar ni hyra från? Ljus & Bildmedia?

MVH Jacob

Nej det kanske är sant, jag tycker ju det är snyggt (och smidigt) med progressiv bild. Har kollat där redan men om jag inte kör DVX100 så är jag ju uppe på 1500/kamera/dag och då är väl HVX200 att satsa på?

Eller är Sony PD170 vettig?

Sony Z1 har jag jobbat med tidigare men minns inte riktigt min upplevelse av kameran (kanske är ett bra val?)

Tack StenR för dina svar :)

Jag inser att PD170 inte är att fundera på.

Hur illa är DVX100 att använda egentligen (med tanke på att det inte är äkta bredbild och färgåtergivning m.m.)? Värt det dubbla för HVX200? Behöver hyra två st kameror över två dygn.

Hej, jag skulle vilja påstå att HD kameror inte alls är over kill.

Jag brukar rekommendera en HD-kamera även om det skall ned till SD.

Varför, jo p.g.a. färgerna, DV-komprimeringen innehåller som bekant en kraftigt reducerad färginformation, så gör förvisso även t.ex. HDV och DvcPro HD, men vid nedskalningen av HDV och DvcPro HD så får du en färgrymd som tävlar med Digi-Betor.

En annan viktig faktor nu mer är att dessa kameror är nyare med bättre sensorer än motsvarande DV-kameror.

HDV kameror till uthyrning skulle jag dock eventuellt avråda från då de slits rätt hårt och i.o.m. sitt gop-baserade lagringsformat så finns det risk för påtagliga bildproblem även vid en liten bandskada. Men mindre HD-kameror som inte lagrar mpeg-baserad HDV på DV-band skulle jag absolut vilja rekommendera. HVX200 är skitfina dock lite bökigt att hela tiden behöva tömma P2 korten.

Skall du leverera progressivt så är det klockrent med HD nedkonverterat till SD.

Skall du däremot leverera en interlace film så blir det knepigare och då kan det kanske vara värt att välja en SD-kamera trots allt. Detta gr dock att fixa om du spelar in i 720 50p, då kan man via plocka ut en helt ok interlace bild med all rörelseinformation, detta är dock rätt knepigt att få till bra så kan vara värt att skita i.

Annars är det mycket bra råd du fått.

Mvh /Pontus W

Stort tack Pontus för din input, för mig var det verkligen mitt i prick vad jag önskade höra. Jag kommer nog satsa på HVX200 men då det är väldigt mycket material som kommer spelas in under dagen undrar jag hur man logistiskt sett gör för att föra över all material "on the go". Säg att jag har 4 st P2 kort (4 eller 8gb stora) till varje kamera och dessa i stort sett spelar in konstant under 10 timmar, ska jag ha någon som springer runt med en bärbar dator och för över dessa till datorn/extern disk? Hur förs det över egentligen, kan man med en adapter koppla in dessa kort i datorn?

Ledsen för mina "idiotfrågor".

Gällande Stedicam har du rätt Hummel, har testat utan att bemästra. Blir någon enklare lösning.

MVH Jacob

SD-sändning, bredbild, en hel del rörliga bilder och TV4, det borde fungera bra med Z1 som någon föreslår ovan.

TV4 sänder ju hårdkomprimerat på i alla fall DVB-S, så där ger ju HDV klart bättre bildkvalitet än TV4 sänder ut, i alla fall i avseende på komprimering.

Panasonics P2-(CCD)-kameror är nog också fina i sammanhanget, om man har tillräckligt många P2-kort med sig.

Jag håller också med om att HD-kameror har en fördel när det gäller färginformation, min erfarenhet är att det är klart lättare att göra färgjusteringar med HDV än Dvcam, om man jämför dessa "budget-alternativ".