Gå till innehåll

Ljus "flimmer" på sonys vx 2100


Perran

Recommended Posts

Hejsan! Jag har lånat en Sony vx 2100 och har stött på lite problem när jag ska filma i bl a. mörker. När jag filmar i mörker på belysta gator går det bra men när en bil susar förbi så åker bilens strålkastar ljus omkring i bild, ser ungefär ut som lysande flugor! Är det någon som har nån lösning på problemet?? så vore jag tacksam.

Det händer även att ljuset från bilar/mopeder å andra saker åker omkring i bild från ljuskällan..

Har för övrigt tänkt köpa sonys vx 2100.

/Per

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjenis.

 

Jag tror att vad du har råkat ut för är s.k. linsreflektioner (som av många felaktigt kallas för lens flares).

Ett objektiv består ofta (alltid?) av flera linselement som ligger i olika grupper. Om du riktar en stark ljuskälla mot objektivet kommer vissa strålar att studsa fram och tillbaka mellan de olika linselementen innan de slutligen når filmplanet (ccd:n). Detta syns väldigt tydligt om man t.ex. filmar mot en stark lampa eller solen.

 

Jag vet inte om det går att råda bot på fenomenet. Kanske finns specialobjektiv som är behandlade med någon superduperantireflexhinna.

 

Well.. Detta är bara min teori. Ta det med en nypa salt.

Länk till kommentar
Share on other sites

I så fall borde de gå att åtgärda genom att skärma regält runt objektivet. Det gorde jag på den tiden jag trodde jag skulle bli berömd stjärnfotograf och solen råkade komma med i bild. Jag hade en stor djup "tratt" trädd på objektivet gjort av nått gummimaterial. Köpte den i fotoaffären. Så länge solen inte kom innanför skärmen funkade det kanon.

Länk till kommentar
Share on other sites

okey..men det borde ju inte bli så iallafall (ljus flimmer alltså)för det sitter ju redan ett original motljusskydd på kameran som medföljer, för på andra kameror som till och med är sämre blir det inte detta ljusproblem framför starka/riktade ljuskällor. Men jag vet inte det kanske är helt enkelt ett kraftigare motljusskydd som jag måste köpa eller bygga...någon som vet exakt hur man kan få bort problemet eller ska det vara så? Tacksam för svar..ska filma för lokal-tv snart å då behöver jag veta hur ja ska göra för att få bort "flimmret".

 

/Per

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror inte att problemet försvinner även om du har världens grymmaste motljusskydd. Du kan möjligtvis minimera problemet, men det kommer fortfarande att kvarstå då en stark ljuskälla hamnar i bild.

 

But don't take my word for it.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...