Gå till innehåll

karaktär utan känslor


Ladiesman

Recommended Posts

Jag har för mig att det i boken var väldigt tydligt att HAL gjorde vad han blivit programmerad att göra - fast inte i den situation som programmerarna tänkt sig.

 

Japp, men mitt svar utgår från en intervju jag läst, och liknande källor. Egentligen inget med solid grund att stå på, ingen källhänvisning som jag kan hänvisa till alltså. Boken minns jag inte så mycket så jag kan inte bekräfta eller neka. Alla upplever litteratur på olika sätt. Såväl som filmer. En anledning till uppkomsten av liknande diskussioner som denna.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
Japp, men mitt svar utgår från en intervju jag läst, och liknande källor. Egentligen inget med solid grund att stå på, ingen källhänvisning som jag kan hänvisa till alltså. Boken minns jag inte så mycket så jag kan inte bekräfta eller neka. Alla upplever litteratur på olika sätt. Såväl som filmer. En anledning till uppkomsten av liknande diskussioner som denna.

 

Så sant.

Länk till kommentar
Share on other sites

Undrar om någon vet någon film som handlar om en person som inte kan känna känslor. Om ni vet någon film om detta så säg gärna till. tack :)

 

 

"Garden State" Tror jag.

 

Handlar om en kille som är född och upvuxen i New Jersey men flyttade till Kalifornien, han tar några piller mor någon sjukdom och dessa piller gör att han inte kan känna känslor, men sen dör hans pappa och han flyttar tillbaka till Jersey och slutar tar dessa piller och börjar då känna sorg, glädje och kärlek.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
Huvudpersonen i District 9 fick man ju ingen riktig sympati för då han hela tiden tänkte korkat och verkade inte alls ha känsla för nåt :P Men jag vet inte. Kanske bara jag som uppfattade honom som lite känslokall? :)

 

Nej, det är inte bara du, jag tyckte likadant. Wikus var ett jävla kräk genom hela filmen.

 

Jag vet om att jag är undantaget, men jag tyckte inte alls han var sympatisk på något sätt. Se om filmen, Wikus gör aldrig något av altruistiska skäl, allt han gör är av personlig vinning. Jag tror helt ärligt att anledningen till att folk uppfattade honom som sympatisk är just enbart p.g.a att detta är vad som förväntas av huvudkaraktären i en sådan film.

 

Inväntar en stor utskällning nu :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Och ang. "känslolösa karaktärer":

http://www.imdb.com/title/tt0238380/

 

Eller, ja, dem försöker ju framställa karaktärerna som känslolösa från början, men faller då det är så många element i manuset som vilar på emotionella reaktioner.

 

Sen finns det ju också denna:

http://www.imdb.com/title/tt1686313/

 

Inte direkt "känslokall", men Bills karaktär är, som jag uppfattar det, något känslomässigt hämmad p.g.a. sin åkomma.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vilka känslor ska karaktären vara oförmögen att känna? Om din huvudkaraktär är en mutter som rullar i en Rube Goldberg och orsakar saker som i sin tur skapar känsla i din film så har du väl åstadkommit en känslolös karaktär. Däremot faller det resonemanget om vi inte accepterar att en mutter skulle kunna vara en karaktär. Frågan är hur pass länge en film med den basen skulle vara intressant...

 

I rymden finns inga känslor är en komedi vars huvudkaraktär, Simon, lider av Aspergers syndrom. Till följd av detta har han en sorts oförmögehet att känna känslor. Däremot är han väldigt driven av de obehagskänslor som uppstår då hans invanda rutiner ändras.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...