Gå till innehåll

Vilken utbildning ger bäst framtidsmöjligheter?


Hell_Sven37

Recommended Posts

Det är det svåra med utbildningar som dessa utan intagningskrav.. Samma med lärarutbildningar.. Så många som är helt olämpliga..

 

Det gäller väl egentligen allt, i grund och botten. Tittar man på arkitekt som är ett estekniskt yrke, så är det nog långt ifrån alla som har den estetiska biten, utan de söker den utbildningen för att det är lite prestige, samt att det finns en del jobb inom branschen, dock långt ifrån en oändlig andel.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Om man är teknikintresserad skulle vilja tipsa om Gamleby tv-produktion, teknikmässigt är den skolan överlägsen i Sverige. Dom har xdcam hd kameror, egen EVS, komplett studio, riktig kran Jimmy Jib 9m, etc. som du kan använda dynget runt om du så vill.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man är teknikintresserad skulle vilja tipsa om Gamleby tv-produktion, teknikmässigt är den skolan överlägsen i Sverige. Dom har xdcam hd kameror, egen EVS, komplett studio, riktig kran Jimmy Jib 9m, etc. som du kan använda dynget runt om du så vill.

Så XDCAM HD-kameror tävlar med Högskolan Dalarnas RED och Alexa?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Finns det någon anledning till att det är så tyst om Högskolan Väst här? Jag vet att skolan har en egen tråd men var nyfiken på varför många ratat HV till förmån för Dalarna.

 

Det är väl, om jag inte missminner mig, en producentutbildning? Vilket är väldigt mycket teori och även en del ekonomi, kanon för en framtida egenföretagare eller frilansare som kanske redan kan mycket av det rent tekniska. Men för de som vill lära sig att göra sina egna filmer/videon så är det väl ingen direkt höjdare? Såvida du inte hamnar med rätt människor då, som alltså har liknande planer.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
Finns det någon anledning till att det är så tyst om Högskolan Väst här? Jag vet att skolan har en egen tråd men var nyfiken på varför många ratat HV till förmån för Dalarna.

 

Högskolan Västs utbildning är som Smörgåsmannen säger en producentutbildning, och du blir inte en "filmare" efter den.

 

Något jag tycker är intressant när man skummar igenom tråden (mer än så har jag inte orkat göra) är att folk sätter väldigt stor tilltro till utbildningar, som att utbildningen i sig skulle ta dig till stjärnorna. Min erfarenhet är att de som lyckas i den här branschen är mycket drivna, är duktiga på att skapa kontaktnät, inser att man inte kan vara bäst på allt utan måste nischa sig och inser att man måste vara beredd att satsa allt, och inte ens då är det säkert att man klarar det. Utbildningen är ett litet hjälp på vägen som oftast innebär att man skaffar sig en viss kunskap, träffar en del intressanta människor och får tid att träna, utveckla sig och göra misstag.

 

Mina studier på Högskolan Väst innebar att jag fick tid att lära mig grunder i hur en produktion funkar, träffade intressanta människor (bl.a min nuvarande kollega) osv. Men i mitt dagliga arbete är inte det jag studerade på Högskolan speciellt relevant men jag har det i bagaget.

 

Det jag vill komma till är att om man ska komma någon vart i denhär branschen så är det skit samma vilken skola du gått på, det enda det handlar om är att kunna sälja sig själv och sina tjänster. Suger man på att sälja sig själv, hitta någon som är duktig på att sälja dig och håll hårt i han/henne. På samma sätt som du är beroende av den personen, så kommer den personen vara beroende av att du levererar det du ska.

 

Slutligen vill jag säga att de som inte avser att bli producenter i någon form bör undvika Högskolan Väst, de som vill bli producenter rekommenderar jag att söka!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag har själv hört att Högskolan Dalarna ska ha en riktigt bra filmutbildning. Jag har själv varit i lokaler runtomkring där och pratat med lärare inom film och de verkar ha en högklassig utbilding. Men jag själv är osäker på om jag vill gå högskola och istället gå på en folkhögskola. Vad tror ni är bäst? Att gå på en bra folkhögskola eller att gå på högskola?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har själv hört att Högskolan Dalarna ska ha en riktigt bra filmutbildning. Jag har själv varit i lokaler runtomkring där och pratat med lärare inom film och de verkar ha en högklassig utbilding. Men jag själv är osäker på om jag vill gå högskola och istället gå på en folkhögskola. Vad tror ni är bäst? Att gå på en bra folkhögskola eller att gå på högskola?

En högskola, alla gånger. Det finns inte en suck att man klarar av att få in lika mycket analytisk förståelse (eller att kunna dra ihop lika högklassig personal + teknik) med de lägre krav som gäller för en folkhögskola. Har man däremot inte ett hyfsat läshuvud så kanske högskola inte är rätt för en. Att skriva PM och uppsatser är något man lär sig rätt snabbt ändå, känner jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

En högskola, alla gånger. Det finns inte en suck att man klarar av att få in lika mycket analytisk förståelse (eller att kunna dra ihop lika högklassig personal + teknik) med de lägre krav som gäller för en folkhögskola. Har man däremot inte ett hyfsat läshuvud så kanske högskola inte är rätt för en. Att skriva PM och uppsatser är något man lär sig rätt snabbt ändå, känner jag.

 

Kul med ett rakt på svar! Det är många som brukar vela mellan vad de tycker är bäst. Förresten, du som går på Högskolan Dalarna, vet du vad för intagningspoäng man behöver för att komma in? Både på betyg och högskoleprov alltså. Jag själv har väl ok betyg men inget speciellt, så jag vet inte hur stor chans jag har att komma in.

 

En annan sak också, har ni utbyte med någon utländsk skola?

Länk till kommentar
Share on other sites

En högskola, alla gånger. Det finns inte en suck att man klarar av att få in lika mycket analytisk förståelse (eller att kunna dra ihop lika högklassig personal + teknik) med de lägre krav som gäller för en folkhögskola. Har man däremot inte ett hyfsat läshuvud så kanske högskola inte är rätt för en. Att skriva PM och uppsatser är något man lär sig rätt snabbt ändå, känner jag.

 

Pluggade själv Högskolan Dalarnas Medieproduktionsprogram med inriktning rörlig bild och den är väl helt ok. Men hade jag valt utbildning idag hade jag utan tvekan valt Medieinstitutets TV-utbildning eller Gamleby, Högskolan Dalarna har tyvärr ingenting att komma med jämfört med 7-8 månaders praktik. Praktiken är värd sin guld i vikt och ju mer desto bättre, iaf om du vill öka chanserna att faktiskt få ett jobb.

Länk till kommentar
Share on other sites

Pluggade själv Högskolan Dalarnas Medieproduktionsprogram med inriktning rörlig bild och den är väl helt ok. Men hade jag valt utbildning idag hade jag utan tvekan valt Medieinstitutets TV-utbildning eller Gamleby, Högskolan Dalarna har tyvärr ingenting att komma med jämfört med 7-8 månaders praktik. Praktiken är värd sin guld i vikt och ju mer desto bättre, iaf om du vill öka chanserna att faktiskt få ett jobb.

 

Det beror ju iofs på om man avser att bli anställd eller om man ska starta eget. Och då menar jag inte bara eget produktionsbolag utan kanske frilansa, stara ett specialinriktat bolag som enbart jobbar med vfx tex. eller liknande. Dessutom har man ju faktist möjlighet att skaffa sig inofficiell praktik när man läser på högskola, typ på sommaren, parallellt med plugg osv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag ställer mig mycket skeptisk till de flesta råd som figurerar i den här tråden.

Om man överväger att utbilda sig, vad är det isf man vill uppnå med utbildningen? Det är den frågan som bör avgöra om man skall söka en skola över huvud taget och därefter vilken skola/utbildning man bör välja.

 

Rent generellt så har jag personligen faktiskt inte stött på en enda skola/utbildning jag kan rekommendera så där generellt. Faktum är att jag skulle avråda de flesta från att söka skolor för film i de allra flesta fall om målet är att jobba med just film.

 

Som jag ser det finns det några saker skolor/utbildningar kan ge.

 

1. Kontaktnätverk (ovärderligt men går samtidigt att fixa bättre på annat sätt).

”Bättre då att jobba gratis eller på annat sätt jobba med film och på så sätt skapa sig ett nätverk, det finns många bra trix, börja med att söka upp det närmaste lokala resurscentrumet eller filmpoolen”

 

2. Möjlighet att känna på och använda teknik som man annars inte kommer i närheten av.

”Detta är en knivig nöt att knäcka, men att hänga på eller fixa praktik på teknikuthyrningsföretag så som Dagsljus är lysande men det finns andra alternativ, hjälp lokala frilansare, hänga på en filmpool etc”

 

3. Referenser och finansiering (via studiemedel) för praktik.

”Finansiering går att fixa via arbetsförmedlingen också, samt så rekommenderar jag privata lån just för praktiken framför CSN lån för en hel utbildning. Referenser går att fixa via filmjobb som man gör gratis vilket också kräver finansiering dock”

 

4. Korvstoppning och guidning för den late, förvirrade eller omotiverade som inte orkar leta upp information själv.

”Ja, informationsinhämtning görs förslagsvis lika bra via böcker, avhandlningar, tutorials, forum och genom att själv spela in film eller hänga på inspelningsplatser via t.ex. praktik eller så”

 

Rent generellt så erbjuder många utbildningar och skolor en slags förenklad men konservativ, långsam och dyr väg in i branschen.

 

I övrigt handlar allt om smak och tur i avseende om en utbildning är rätt för dig. Att t.ex. en högskoleutbildning är bättre än en utbildning på folkhögskola eller att yrkesutbildningar är det enda rätta, ja det är skitsnack.

 

Jag har själv varit runt på flertalet utbildningar/skolor och föreläst, rekryterat praktikanter eller bara hälsat på och detta är hur jag upplever det. Filmbranschen är så hmm dynamisk (eller vad man nu skall kalla den) och utbildningar tenderar att producera elever utan nödvändig dynamik.

 

Mitt råd.

1. Skit i utbildningar om möjligt.

2. Gör film och plugga plugga plugga själv undertiden du skapar. Gör specialeffekter – plugga video tutorials för Maya och After Effects. Fota – läs böcker om foto, titta på tutorials igen, analysera konst. Regissera – kolla på film, testa att regissera din omgivning, upplev saker, analysera din omgivning, res. Etc etc.

3. När du känner att du behärskar grunderna, sök praktik eller gratisjobb på filminspelningar och skapa erfarenheter och nätverk.

 

Sedan handlar allt om motivation och dylikt tjafs, skriver han som själv undervisar och föreläser lite då och då.

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är beredd att hålla med Peus i stort om man betonar att man inte ska plugga utan att ha ett syfte med det. Sen är jag ganska kritiskt till fenomenet "gratis jobb" eftersom att det utarmar arbetsmarknaden och gör att det blir svårt för branschen att få fram bra yrkesmänniskor när de hela tiden har konkurrens av folk som jobbar gratis.

 

Men tittar jag på hur vi rekryterar i mitt bolag så är ju inte utbildningen det första man tittar på utan vad fan de kan, allt från tidigare projekt de gjort till hur tekniskt kunniga de är med sin utrustning. Däremot kan folk som pluggat skaffat sig värdefulla kunskaper tack vare att de har haft några år när deras enda uppgift har varit att lära sig saker.

Länk till kommentar
Share on other sites

Peus har säkert rätt i flera avseenden. Men, det känns liksom som att man får det lättare för sig att motivera sig med hjälp av skolan. Då blir man matad med film konstant och nästan "tvingad" att lära sig om film vilket jag vill bli. Sedan på fritiden så kan man lära sig ännu mer på egen hand.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med er här ovan om många punkter, men från Peus sida så känns det nästan som om utbildningen framställs som ett problem, eller som slöseri med tid, men det beror ju helt på vad du ägnar dig åt när du väl är där. Det finns ju inget som hindrar dig från att göra det du nämnde där på fritiden, bara för att du studerar. Att gå på föreläsningar etc. om saker kan ge en bättre förståelse (även om film är precis så mycket vetenskap som du själv gör den till). Även det att på ett enkelt sätt få tillgång till utrustning känns inte heller fel. Även om man kan lära sig utrustningen på fritiden, så är det väl bättre att lära sig grejerna i skolan och sedan jobba på sin portfolio på fritiden. Nu generaliserar jag dock över mycket inom den kreativa industrin, för det finns ju faktiskt inget som hindrar dig från att lära dig hemma i grund och botten, men att kombineras med andra kreativa sinnen som är motiverad till att faktiskt ta sig någonstans är ju inte fel.

 

Sedan var det någon som frågade vad det var för merit på Högskolan Dalarna. Har för mig att det var runt 18 på lägsta intagna i år.

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis, för att bygga lite på det som Martin sa här ovanför så kan man ju ta högskoletiden som en plattform för att träffa människor med ungefär samma mål och under tre år jobba med något man brinner för. Samtidigt som man pluggar något man gillar. Men det kostar ju, det är ju sant. Och i dagsläget finns för mig ingen anledning att inte satsa på internet videos, ofta så behöver man väldigt bred kunskap för att kunna göra det man vill, och man lär sig väldigt mycket på att bara våga prova. I det fallet så agerar ju skolan brygga för utrustning. Sedan kan man ju diskutera hur "ansvarsfullt" det är att under tre år mata åt sig bidrag och leka för dem, men å andra sidan så är lek också det bästa sättet att lära ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Bleckbert.

Vad menar du med gratisjobb? Att jobba gratis på en produktion utan finansiering ser jag inte som något negativt, dock bör man vara lite noga med att kanske få en andel i eventuell vinst etc. Praktik är ju därtill gratisarbete och där börjar det bli problem lite beroende på hur stor andel av personalstyrkan som är praktikanter samt beroende på vad praktikanterna faktiskt har som syssla.

Jag är emot gratisjobb eller billiga jobb på många plan, men allt beror ju på förutsättningarna. Att göra något som inte skulle blivit gjort utan gratisjobb ser jag inget fel med, däremot när det budgeteras för en viss del gratisarbete i en produktion med seriös budget.

 

Smörgåsmannen:

Jo, jag ser många utbildningar som slöseri med tid, talang och en risk för att man så att säga blir en konservativt paketerad produkt eller en produkt utan fotfäste i rådande klimat. Därmed inte sagt att alla är det och att de är det för alla, så som även t.ex. Bleckbert höll med om. Allt beror på en massa saker, men återigen, rent generellt så ser jag rätt mycket brister med att gå filminriktade utbildningar i Sverige i dag ställt mot att helt enkelt börja slå sig in direkt och inte slösa tid och pengar.

 

Notera att jag inte sågar alla utbildningar rakt av eller det man får ut av dem. Jag skulle t.ex. inte avråda någon från att söka DH (tidigare DI) p.g.a. att det är en lysande chans att få in en fot rakt in i mitten av filmsverige samtidigt som jag hört mycket negativt om deras undervisning från tidigare elever.

 

Som jag tidigare skrev så bör det viktigaste vara vad man vill uppnå med utbildningen. Att ha en klar bild för sig vilka mål etc som utbildningen bör uppfylla. Är det tekniken som man vill pilla på, isf vilka utbildningar har bra teknik och finns det något annat alternativ till att plugga för att få känna på teknik etc?

 

Detta är ju dock mina egna preferenser, baserade delvis på mina subjektiva erfarenheter jag fått mig till godo via samtal med folk jag jobbat med på allt från diverse TV och lajv sänt grejs, TV-serier, långfilmer, kortfilmer, reklam, lokalreklam, web-tjofs, företagsfilmer, musikvideor etc, lite var stans. Det är ungefär samma åsikter jag hör om och om igen, och kanske leder jag gärna in kollegor i diskussioner om just pedagogik då jag gillar och är lite besatt av ämnet.

 

Många är de filmarbetare som inte utbildat sig, men de flesta yngre tycks ha någon slags mediautbildning i ryggen, så även jag, en hel drös.

 

Och jo, personligen pluggade jag för att förkovra mig, för att helt enkelt ha trevligt och göra det jag älskar, något som dock inte har mycket med framtidsutsikterna att göra d.v.s. det den här tråden handlar om, eller ja borde handla om kanske.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

När jag läste denna tråden först tänkte jag: bullshit....men sen så efter en grej en lärare sa till mig ang. Om att jag har ju all kunskap jag behövde blev de klart för mig att jag kan hålla me dig på sätt o viss..gått en medieteknik utbildning där jag gjorde många saker..egentligen ville jag hålla på med enbart film kom jag på ganska sent...nu så har jag eget och gör jobb när jag hinner..jobbar heltid i en fabrik o söker på ky utbildning nu för en andra gång för att förhoppningsvis komma in i arbetslivet inom film o tv...dock har jag ett par frågor:

 

Hur ställer du dig mot utlandsstudier? Kan säkert tro du tänker utbildningar hemma inte ger nåt vidare än vad man kan göra hemma själv, men utomlands? T.ex. usa är ju väldigt bra att plugga på film särskilt i la, dock kostar de..

 

2. Jag är av erfarenhet emot all lågbetalt arbete, o även efter examen gjorde jag (för sista gången) en lågbetalt jobb som hade för många krav...jag anser att många utbildar sig för att skipa va en i mängden som uttnyttjas av alla snåljåpar som inte vill betala för vad en video kostar...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Ah ok.

 

1.

Hmm jag har faktiskt erfarenheter från utbildningar i Californien också och bodde där för några år sedan och ja, jag är inte imponerad, inte alls faktiskt, de flesta utbildningarna där är bara tjafs men självklart inte alla och det beror på vad man vill uppnå, vilket jag tjatar om.

Hur som helst, jag skulle säga att Sverige har en förhållandevis hög standard vad gäller utbildningar och jag anser även rent subjektivt att möjligheterna till filmproduktion är bättre i Sverige än i LA med smidigare uthyrningsföretag, kompetentare amatörpersonal, lägre omkostnader (speciellt försäkringar och dylikt), lättare att få tillstånd m.m.

 

Min fråga är som jag skrivit ovan, vad vill du uppnå med studierna?

 

A. Få jobb?

B. Skaffa kontakter?

C. Lära dig mer generellt om film?

D. Utveckla dig inom något speciellt område/bli expert?

E. Få möjlighet att prova på teknik och filminspelningar etc?

F. Få göra praktik?

etc?

 

Vad är syftet?

Som jag ser det så duger utbildningar inte mycket till på flera av punkterna jag just räknade upp.

 

2.

Och du har säkert rätt att många går utbildningar för att t.ex. slippa jobba gratis, dock anser jag faktiskt att det är en bättre inkörsport till kunskap, erfarenhet, kontakter och jobb än att gå en utbildning och ja, det är baserat på egna erfarenheter och jag vet att många andra filmarbetare håller med mig. Observera dock att nu menar jag gratisfilmjobb där man jobbar på en professionell produktion av t.ex. en pilot etc med ett förhållandevis stort team, inga hemmaproduktioner etc.

 

Sedan är det inte sällan detta system med gratisarbete utnyttjas på ett djävligt ojust vis vilket jag har väldigt svårt för, men trots det så är det en bättre metod i min bok.

 

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag köpte min första videokamera (billig modell med en chip) år 2000. Hängde mycket på utländska forum och filmade och redigerade hela tiden hemma. Efter någon månad fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att göra en kort video. Fick till och med lite betalt! I år, elva år senare, stod videoproduktioner för 25 % av min årsinkomst. Jag har aldrig gått någon utbildning, knappt öppnat en bok i ämnet. Jag sökte till en utbildning en gång, men när böckerna kom förstod jag det inte passade mig. Om man skall jobba i en stor grupp så är det säkert bra att veta exakt hur listor skall skrivas med rätt typsnitt och radavstånd m.m., men jag ville inte bli stöpt i någon standardform för videofilmare. Jag gillar att jobba med video, vare sig jag får betalt för det eller inte, men som det verkar så kan videobiten komma att bidra till en ännu större del av min inkomst i framtiden. Utan någon aktiv marknadsföring. Eller utbildning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...