Gå till innehåll

Vilken utbildning ger bäst framtidsmöjligheter?


Hell_Sven37

Recommended Posts

Taetius: Nja, har inte hört något om filmskolor utomlands alls faktiskt. Det finns ju möjlighet dock att plugga utomlands genom högskolan dalarna i några månader för att t.ex. läsa något språk, studier om det landet osv. men jag antar att det inte är det du menar. Filmutbildningar utomlands får du nog fråga om!

 

Ja alltså jag vill plugga ännu mer när jag är färdig på högskolan dalarna, har kollat mycket på sydney, los angeles, new york, vancouver osv. finns jättemycket info. Det är bara att söka på internet och läsa om alla skolor och vilka som slår högst/kan knyta mest kontakter i branschen osv osv.

 

Jag pluggar ju manusutbildningen för att behärska att skriva ett bra manus någorlunda (man kommer ju utvecklas hela livet) samt lite teknik och allmän filmlära. För att sedan plugga utomlands och utveckla mig som regissör på någon skola där man sedan kan knyta kontakter och kanske börja jobba inom branschen på riktigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Diskussionen om skolor utomlands? Jag tror i princip jag rannsakade alla vettiga alternativ innan jag hittade högskolan dalarna, jag bara antog att det inte fanns någon praktiskt utbildning i Sverige. Anledningen att jag dock ställt in mig på Dalarna är för att jag inte behöver bekymra mig att jobba innan/på sidan för att ha råd, samt lite mer personliga problem, nog om det dock.

 

MET film school - England, praktisk utbildning i 100 000+ kr-klassen (per termin/år).

 

VFS - Kanada, många inriktningar med hutlöst dyrt; miljonklassen för en examen där skulle jag tippa.

 

Film connection - USA, ett lite intressantare alternativ där du blir "lärling under speciella villkor", du lär dig på platsen i princip, men slipper bli springpojke (och betalar en hacka om 30-40 000 för detta).

 

Santa Barbara, samt Foothill De Anza college - LA/SF, dessa kan betraktas som på folkhögskolenivå såvida du inte fortsätter på universitet, mycket teori men det öppnar för att driva projekt på fritiden, precis som på många svenska motsvarigheter. Prislappen ligger på 30-40 000 och utbildningstiden sträcker sig över 2 år.

 

NYFA - USA, LA/NY mfl. Renommerad utbildning som de flesta känns vid, men du betalar därefter, frågan ligger i om det är värt det helt enkelt, utbildningen är ett-årig om jag minns rätt.

 

Edith Cowan University - Australien, Perth (överhuvudtaget västkusten) har ett antal utbildningar som lägger sig mer mot det digitala i en film/videoproduktion, detta var den skola jag helst av allt ville gå på och egentligen vill nu också, men jag har bestämt mig för att "prova" Dalarna först, som sagt.

 

IFC - Australien, Brisbane: Ännu en högt rankad skola som är mycket praktisk, utbildningsperioden minns jag inte, men prislappen låg på över 100-150 000 om året, enbart för utbildningen.

 

European Film College, Danmark: Ett-årig, praktisk utbildning som har ett koncept där det är meningen att du ska älta "film" dygnet runt i princip, när du betalar skolavgiften så följer både mat och husrum med till en hyfsad summa; tänk internatskola. Utbildningen förs på Engelska och jag har varit i kontakt med någon ansvarig där för drygt ett år sedan och tyckte det verkade bra. Läs mer om denna, och egentligen alla på deras hemsidor. Prislapp: 100-140 000, all-inclusive.

 

Fullerton University - Los Angeles: Här kan du läsa 4 år klassiskt teoretiskt med praktiska inslag, det går även att plugga de första två i Santa Barbara, detta ger alltså en Bachelor. Prislappen är väl som alla renommerade, Amerikanska universitet.

 

Prague Film School - Vet inte mycket om den, men vet att den finns och att antagningskraven, likt DI ska vara ganska höga, prislappen är väl inte heller den så trivsam, men man får säkert vad man betalar för.

 

Det var typ det jag kunde komma på, på rak arm, hoppas jag inte skapade mer förvirring med detta men dessa bör vara bra skolor med tanke på att jag fortfarande minns dem, även såhär långt efteråt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Kul, berätta gärna framöver hur den skiljer sig från Film/TV-Produktion, eller ja, hur utbildningen känns överhuvudtaget. När du väl har börjat alltså! :)

 

Det ska jag se till att göra!

 

Hur är det med böcker? Måste man köpa de innan man börjar eller kan man köpa de i skolan?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur har det gått för folk som sökte bostad? Hade ju varit kul att bo i närheten av en voodoo'ist :)

 

Jag söker via kopparstaden.se, har bara hittat en lägenhet som är ledig från första september, så jag får väll bo på nått hotell/vandrarhem de första dagarna om jag väljer den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Som student som ska börja andra året på AVP i Falun så kan jag säga att utbildningen är riktigt nice, den är mer inriktad på kortfilmer/musikvideos och reklam/trailers. Det märks att skolan verkligen satsar på AVP och man har mycket att säga till om även som student, t.ex. ang. mjukvara & hårdvara.

 

Ang. böcker så lär du köpa dom själv från adlibris eller liknande, eller av studenter som läst klart kurserna, t.ex. folket i min klass. kan dock tillägga att jag inte köpte en enda bok under höstterminen och klarade mig utan problem. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Som student som ska börja andra året på AVP i Falun så kan jag säga att utbildningen är riktigt nice, den är mer inriktad på kortfilmer/musikvideos och reklam/trailers. Det märks att skolan verkligen satsar på AVP och man har mycket att säga till om även som student, t.ex. ang. mjukvara & hårdvara.

 

Ang. böcker så lär du köpa dom själv från adlibris eller liknande, eller av studenter som läst klart kurserna, t.ex. folket i min klass. kan dock tillägga att jag inte köpte en enda bok under höstterminen och klarade mig utan problem. :)

 

Det låter som mig, jag gör mycket "videon" så att säga. Blir nog att söka det där i andra hand, om knappt ett år då.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur har det gått för folk som sökte bostad? Hade ju varit kul att bo i närheten av en voodoo'ist :)

 

Det går uselt, minst sagt. :/ Det ser ut som att jag måste hitta något annat att sysselsätta mig med, om inget mirakulöst skulle hända det närmaste dygnet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men jag har fixat en rätt stor etta. ska flytta in 1 sep , du kanske kan bo hos mig ett litet tag.

 

Tummen upp för sådant! Gött. Vore trist om man fick välja bort en utbildning på grund av bostadsbristen! Brukar bli en hel del ledigt i oktober/november.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Kom och tänka på en sak nu, som egentligen inte är av enorm vikt och mest riktar sig till Mattihp, som jag vet har erfarenhet inom ämnet. Du nämnde tidigare att lägenheterna på B-kasern saknar "riktigt" kök. Vad innebär det på pappret? Finns det kylskåp/spis så är en annan nöjd. Nu är det ju dock betydligt fler här som säkert skulle kunna ge svar på frågan.

 

Känns som denna tråd blivit lite av "den officiella tråden för högskolan Dalarna", haha.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kom och tänka på en sak nu, som egentligen inte är av enorm vikt och mest riktar sig till Mattihp, som jag vet har erfarenhet inom ämnet. Du nämnde tidigare att lägenheterna på B-kasern saknar "riktigt" kök. Vad innebär det på pappret? Finns det kylskåp/spis så är en annan nöjd. Nu är det ju dock betydligt fler här som säkert skulle kunna ge svar på frågan.

 

Känns som denna tråd blivit lite av "den officiella tråden för högskolan Dalarna", haha.

 

Kokvrå. Det finns spis och kyl/frys. Funkar definitivt. Har man en skänk eller något i hallen så klarar man sig med avlastningsytor.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kokvrå. Det finns spis och kyl/frys. Funkar definitivt. Har man en skänk eller något i hallen så klarar man sig med avlastningsytor.

 

Hallen? trodde det bara var en dörr som ledde rakt in till ett rum, så att säga. Nåja. Dock verkar priserna ligga generellt sett, rätt lågt i Falun, känns som om de har bra förutsättningar att locka studenter. Åtminstone till de mer media-inriktade linjerna, och allmänt "inte speciellt tekniska". Där finns det ju så många andra aktörer, med många gånger bättre rykte.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hallen? trodde det bara var en dörr som ledde rakt in till ett rum, så att säga. Nåja. Dock verkar priserna ligga generellt sett, rätt lågt i Falun, känns som om de har bra förutsättningar att locka studenter. Åtminstone till de mer media-inriktade linjerna, och allmänt "inte speciellt tekniska". Där finns det ju så många andra aktörer, med många gånger bättre rykte.

Planlösningen lägger för många kvadratmeter i hallen tyvärr. Vissa av lägenheterna är dock annorlunda, men majoriteten har en lång, smal hall där kokvrån står och sen ett stort rum på slutet. Har du fått beslut om lägenhet på kasern? Nummer 17 är bra har jag hört ;) Har glömt att skruva ur mitt visitkort i korridoren kom jag på nu.

Länk till kommentar
Share on other sites

Planlösningen lägger för många kvadratmeter i hallen tyvärr. Vissa av lägenheterna är dock annorlunda, men majoriteten har en lång, smal hall där kokvrån står och sen ett stort rum på slutet. Har du fått beslut om lägenhet på kasern? Nummer 17 är bra har jag hört ;) Har glömt att skruva ur mitt visitkort i korridoren kom jag på nu.

 

Aha, ja, det berör ju inte mig riktigt än dock. Jag är sån där som absolut inte kan hålla mig med att ta reda på "allt". Börjar inte förrän nästa år, om inte betygskraven blir ännu högre än i år dvs. Då kan det bli svårt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Aha, ja, det berör ju inte mig riktigt än dock. Jag är sån där som absolut inte kan hålla mig med att ta reda på "allt". Börjar inte förrän nästa år, om inte betygskraven blir ännu högre än i år dvs. Då kan det bli svårt.

Känns som att risken finns med tanke på det höga antalet reserver i år. Gör högskoleprovet!

Länk till kommentar
Share on other sites

Känns som att risken finns med tanke på det höga antalet reserver i år. Gör högskoleprovet!

 

Högskoleprov känns rätt avlägset på något sätt ändå, jag har svårt att tro att jag skulle lyfta mig något på det. Men bara det inte blir nå arkitekt-krav eller dylikt. ~18 merit är ändock ganska genomsnittligt nu för tiden. Risken med det är ju att det hakar på såna som är mer akademiskt lagda osv (om det blir en prestige-linje dvs) som inser att "det var ingenting för mig", fördelen är dock att man gärna hamnar med de mest hängivna som vet var de har sina mål.

Länk till kommentar
Share on other sites

Högskoleprov känns rätt avlägset på något sätt ändå, jag har svårt att tro att jag skulle lyfta mig något på det. Men bara det inte blir nå arkitekt-krav eller dylikt. ~18 merit är ändock ganska genomsnittligt nu för tiden. Risken med det är ju att det hakar på såna som är mer akademiskt lagda osv (om det blir en prestige-linje dvs) som inser att "det var ingenting för mig", fördelen är dock att man gärna hamnar med de mest hängivna som vet var de har sina mål.
Det är det svåra med utbildningar som dessa utan intagningskrav.. Samma med lärarutbildningar.. Så många som är helt olämpliga..
Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...