Gå till innehåll

Vilken utbildning ger bäst framtidsmöjligheter?


Hell_Sven37

Recommended Posts

Som sagt så kom jag ju inte in på Film & TV i Dalarna, utan istället blev jag antagen till Filmvetenskap i Halmstad. Vad jag funderar på är om jag överhuvudtaget skulle ha någon nytta av den utbildningen, när min tanke är att jag ska satsa åt regi/foto-hållet?
Filmvetenskap är riktigt roligt, men ger dig mer inriktning och intresse. Se vad du vill göra osv. tror inte du lär dig något som direkt kommer dig till hjälp inom yrket. Jag läser själv första terminen filmvetenskap nu i höst om jag inte får något mer varaktigt arbete.
Länk till kommentar
Share on other sites

Oj, statusen på utbildningen har verkligen höjts :) när jag började så fyllde vi inte ens en klass.. Därefter har varje klass fyllts... Hoppas alla ni här som kommit in slipper britsen :D Prata ihop er och försök få delad lägenhet i Bojsenburg! Perfekt om man är filmintresserad att dela med någon annan med samma intresse..

 

Ja juste, här har vi ju en expert. Vilket område rekommenderar du att bo i? Visserligen är det en tid kvar för mig men det som jag fått bästa intryck av är B-kasern såhär långt.

 

Som sagt så kom jag ju inte in på Film & TV i Dalarna, utan istället blev jag antagen till Filmvetenskap i Halmstad. Vad jag funderar på är om jag överhuvudtaget skulle ha någon nytta av den utbildningen, när min tanke är att jag ska satsa åt regi/foto-hållet?

 

Filmvetenskap är väl en 100% teoretisk utbildning?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja juste, här har vi ju en expert. Vilket område rekommenderar du att bo i? Visserligen är det en tid kvar för mig men det som jag fått bästa intryck av är B-kasern såhär långt.

 

Jag gillade B-kasern. Bra ljudisolering och tills någon termin sen så var det inte så vilt på helgerna heller. Det har blivit lite vildare nu, men det går an, folk städar för det mesta upp efter sig själva. Jag ville helst bo i Bojsen, mest på grund av att jag gillar att laga mat och fullstora kök är riktigt fint att ha..

 

Slätta/Herrhagen är den värsta slummen, men de jag känner som bott där har klarat sig undan saker. B-Kasern är inte så långt från stan till skillnad från alla andra förutom Tallbacksvägen..

Länk till kommentar
Share on other sites

Yo, kom in på Film & TV-produktion på Högskolan Dalarna i Falun. Men är fortfarande väldigt tveksam på ifall jag verkligen vill börja där.. Mattihp har ju beskrivit skolan som bra osv, men hur är livet "runtom"? Stort campus och mycket saker att göra på lediga dagar/helger?

Jag har för övrigt ställt mig i bostadskö och hade tänkt att bo tillsammans med någon/några. Vart är det trevligast att bo? Vilket ställe är närmast till skolan/centrum osv. Är det Bojsenburg som är bäst eller? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gillade B-kasern. Bra ljudisolering och tills någon termin sen så var det inte så vilt på helgerna heller. Det har blivit lite vildare nu, men det går an, folk städar för det mesta upp efter sig själva. Jag ville helst bo i Bojsen, mest på grund av att jag gillar att laga mat och fullstora kök är riktigt fint att ha..

 

Slätta/Herrhagen är den värsta slummen, men de jag känner som bott där har klarat sig undan saker. B-Kasern är inte så långt från stan till skillnad från alla andra förutom Tallbacksvägen..

 

Där tog du mig lite på sängen, av det lilla jag sett så verkar ju herrhagen riktigt fint, men skenet kan ju bedra. Men B-kasern känns väl mest aktuellt ändå, nära till träningslokal osv. frågan är väl kanske om det blir svårt att få tag i bostad där. Men samtidigt, som du säger, så är det ju helt fantastiskt att ha något "fullstort", med förutsättning att man hittar ett gäng att bo med alltså.

Länk till kommentar
Share on other sites

Yo, kom in på Film & TV-produktion på Högskolan Dalarna i Falun. Men är fortfarande väldigt tveksam på ifall jag verkligen vill börja där.. Mattihp har ju beskrivit skolan som bra osv, men hur är livet "runtom"? Stort campus och mycket saker att göra på lediga dagar/helger?

Jag har för övrigt ställt mig i bostadskö och hade tänkt att bo tillsammans med någon/några. Vart är det trevligast att bo? Vilket ställe är närmast till skolan/centrum osv. Är det Bojsenburg som är bäst eller? :)

Du kommer inte läsa på campus. Man läser på mediahuset. Man får göra saker att hitta på ofta. Många verkar dock gilla utelivet och kårlivet blir vad man gör det till. Det är en kvart med buss från Borlänge som har riktigt många hetare nattställen och pubar samt shopping och äventyrsbad.

 

B-Kasern ligger bokstavligen över gatan från Mediahuset och ca 800m från centrum, 500m från tågstationen.. Bojsen/Britsarvet ligger nästan 4km från skolan och ungefär lika långt till centrum. Bra cykelvägar dock.

Länk till kommentar
Share on other sites

Där tog du mig lite på sängen, av det lilla jag sett så verkar ju herrhagen riktigt fint, men skenet kan ju bedra. Men B-kasern känns väl mest aktuellt ändå, nära till träningslokal osv. frågan är väl kanske om det blir svårt att få tag i bostad där. Men samtidigt, som du säger, så är det ju helt fantastiskt att ha något "fullstort", med förutsättning att man hittar ett gäng att bo med alltså.

Jag bodde jättebra på B-kasern, superbt läge och bra lokaler. Festlokalen som man kan hyra för en femhunka är också helt fantastisk. Nya Herrhagen är lugnt med barnfamiljer osv, men det är långt från stan och man vill inte gå förbi Herrhagen på väg hem från krogen direkt..

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur söker man till B-kasern då? Hittar inget på kopparstaden, mer än info om hur fantastiskt det är. Låter perfekt för mig, men det lär väl vara andra som tycker likadant...
Ingen ledig nu verkar det som.. Tippar på att min gamla kommer bli ledig så fort de fixat med golvet i badrummet...
Länk till kommentar
Share on other sites

tar Dalarna in årligen eller?

 

positivt är ju om man får ut ett översättningsbart BFA ... rätt deppigt att träla sig igenom kurser osv man inte har intresse av men... får väl se det ljusa dels gratis + göra det bästa av tiden (likasinnade, erfarenhet osv). känns som man kan bo rätt billigt i Falun även men kan ju ha fel... tyckte det va rätt folktomt sist i Dalarna :P

 

edit: Aahh, högt intag... jag har 14.2 lol. Nåväl, om de tar in på våren (?) även så kanske det är lugnare.

Länk till kommentar
Share on other sites

tar Dalarna in årligen eller?

 

positivt är ju om man får ut ett översättningsbart BFA ... rätt deppigt att träla sig igenom kurser osv man inte har intresse av men... får väl se det ljusa dels gratis + göra det bästa av tiden (likasinnade, erfarenhet osv). känns som man kan bo rätt billigt i Falun även men kan ju ha fel... tyckte det va rätt folktomt sist i Dalarna :P

 

edit: Aahh, högt intag... jag har 14.2 lol. Nåväl, om de tar in på våren (?) även så kanske det är lugnare.

 

De har slutat ta in på våren.

Länk till kommentar
Share on other sites

Går dom bara på betyg eller är är det som vissa "artsy" utbildningar att andra faktorer vägs in? Reel, personligt brev osv. (Tänker att det är en grundläggande basutbildning så antagligen inte).

Betyg i främsta hand, sedan högskoleprov och tidigare högskolepoäng antar jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

Går i åttan o undrar vilken linje på gymnasiet man kan gå om man vill jobba med film i framtden :) Går det lika bra att gå samhällvetenskap med t.ex programfördjupning i film- och tv- produktion eller liknande, som estetiska??

Länk till kommentar
Share on other sites

Svårt att säga, men jag skulle tro att du inte får lika mycket kameravana på samhällsprogrammet. Men samtidigt kan du mycket väl få nytta av de samhällsvetenskapliga kurserna, även i ditt filmande. :) Det är värt att ha i åtanke. Om du har talang och framför allt ett starkt intresse för det, så är jag övertygad om att du kan få jobb i filmbranschen oavsett vilken av dessa linjer du väljer.

 

Personligen hade jag faktiskt valt samhällsvetenskapen (med inriktning mot media/film/whatever), och det gjorde jag också. Men det är ju bara jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Såg att några kommit in på högskolan dalarna, samt att det var någon/några som kom in på manus för film och tv! Riktigt trevilgt, börjar själv andra året nu i augusti på manuslinjen och kommer vara fösare(ta hand om er nya studenter de två första veckorna) och göra aktiviteter med er. Ser fram emot det! alltid kul att träffa ännu mer människor som har samma intresse och brinner för filmskapande.

 

För övrigt så ska jag flytta ifrån B-kasern så om någon av er vill ta över den lägenheten så maila mig på maxuusimaa@gmail.com så kan vi säkert lösa det med kopparstaden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Taetius, jag tycker det är väldigt kul! Har en väldigt skön klass med ett gäng duktiga och trevliga människor (nson är en av dem, han postade på första sidan tror jag). Men i vissa fall kan det uppfattas lite slappt kanske, men allt blir vad man gör det till. Sålänge man själv har en hög studie och arbetsmoral samt utnyttjar alla resurser som högskolan erbjuder så tycker jag det är bra. En liten anmärkning till har jag, eftersom det är så pass mycket handledning från lärare så bör lärarna vara samspelta och gå efter någon form av mall, vilket var lite stökigt nu under första året. Vi hade två manuslärare som inte hade så bra kommunikation mellan varandra vilket resulterade i lite småtjafs, men allt som allt så har det funkat bra. Haha, gud vad jag babblar.

 

Om ni har några mer frågor specifikt om manusutbildningen är det bara att fråga! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Taetius: har tyvärr inte hittat någon bostad än. Sitter ständigt och lurkar på Kopparstadens hemsida, men det verkar inte hända mycket där.

 

Dradlarn: låter skoj! Men tycker du att utbildningen känns utvecklande? Har du lärt dig något viktigt som du inte redan visste? En sak som gör mig lite nervös är att jag aldrig har skrivit ett filmmanus tidigare. Har dock rätt stor vana av skönlitterärt skrivande (och en livslång kärlek till film). Gissar att detta kommer göra mig till något av en underdog. :P Ungefär hur stora förkunskaper sitter folk inne med där borta?

Länk till kommentar
Share on other sites

Dominus: Ja, jag har lärt mig en massa nya grejer, inte bara utvecklas som manusförfattare utan teknik, bildmässigt osv. Så ja, jag tycker den är utvecklande :) Jag hade skrivit ett manus innan som var en A4 långt på gymnasiet för en reklamfilm, så det är nog inga problem för dig om du är van vid skönlitterärt skrivande (dock skriver man manus helt annorlunda än hur man skriver skönlitterärt). Nja, du kommer nog inte vara den ända underdogen där. Många har ingen erfarenhet alls av manusskrivande (så var det i min klass i alla fall) allt från snickare till mediamänniskor. Bara du har en brinnande passion för film och filmskande i alla skepnader så kommer du klara dig bra :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Dominus: Ack, för mig gick det ganska snabbt, stod ett par dagar i kö, sen ringde kopparstaden mig, och nu har jag delad lägenhet i Bojsenburg. Jag har för övrigt inte heller någon erfarenhet av manusskrivande, och har samma bävan som dig inför att jag skulle vara den enda som inte kan nåt, men man är ju där för att lära sig och jag tror inte det finns så många möjligheter att ha skrivit ett helt regelrätt manus i tidiga 20-års åldern iaf.

 

Dradlarn: Rekommenderar de några studier/skolor utomlands? Har du själv tittat på några?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...