Jump to content

Format vid spelfilmer


Pear
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Hade denna frågan dykt upp, bara för ett par år sedan, så hade svaret indirekt varit "uteslutande 35 mm film".

Dock har mycket förändrats.

Fler och fler produktionsbolag och regissörer väljer att gå över till video. Mycket pga utvecklad hårdvara och mjukvaru-platformar,- dvs. man har äntligen vågat ta steget att utforska möjligheterna att arbeta med högklassiga låg-komprimerade video-algoritmer för industristandard spelfilm.

 

Vilka videokameror och fångst format är då ersättarna för 35 mm?

 

Jo, det är ett par modeller med unika komprimeringsmetoder och format som får dela platsen.

En mycket vanlig ersättare är RED ONE, en mycket populär videokamera som hyllas av både mellan som högbudgetsfilmare för spelfilm. Dock är den återigen, inget världsmirakel, som många Svenskar vill ha den till.

RED ONE använder videoformatet REDCODE, ett format som har stöd för upplösningar upp till 28K över 500 MByte / sek (yes, mother f*ucking sick) på deras 617 Linhof kopia inom Epic serien.

Noteras bör att RED ONE serien endast har stöd för upplösningar upp till 4K över 336 mbit / sek.

 

Serier som ER "Cityakuten" (senaste säsongen) spelas in på RED ONE.

 

Bland eliten kommer Sony's F35 i samspel med HDCAM SR VTRen: SRW-1. Dvs. F35:an är i grund utan inspelningsenhet, så själva inspelningsmekanismen (SRW-1) är en separat enhet.

HDCAM SR har stöd för upplösningar upp till 1920x1080 (Yes pappa Stefan, Full HD) som rå videosignal, och stöd för upplösningar upp till 2K som DPX. Bithastigheten varierar mellan 440 till 880 mbit / sek beroende på färgsampling och inspelningsläge, med ett nyligen tillagt stöd för 220 mbit / sek läge för ENG bruk när SRW-9000 lanserades. Vid spelfilm används mer sällan SRW-1 som inspelningsenhet då HDCAM SR vid "native-mode" begränsar upplösningen till 1080p, dock finns flera undantag.

Ofta används istället fiberkanaler till komprimeringsenheter som ej begränsar upplösningen.

Det är absolut inte bara upplösningen som talar till eller för produktionen. Mycket övervägs av dynamiskt omfång och färgrepresentation, så oftast sträcker man sig efter representationer långt utöver än vad som är möjligt inom Rec. 709 standarden.

Just detta levererar bla. S-LOG inom HDCAM SR standarden.

 

Serier som CSI: Miami spelas in med Sony F35 på SRW-1. Filmer som 2012 spelades in med Sony F35 på SRW-1 i DPX10 läge.

 

Andra eliter är Panavision Genesis, Arri D21 och Arri ALEXA.

Samtliga med interaktions stöd för användning och dockning tillsammans med Sony's SRW-1 VTR, eller var och ens unika "CineMag eller DigiMag" enheter för RAW okomprimerad / komprimerad inspelning.

 

Filmer som "Click" spelades in på Panavision Genesis, "Justin Beaver - Never Say Never" på ARRI Alexa.

 

Sammanfattat kan man statera att HDCAM SR hör till det mest accepterade och pålitliga komprimeringsformatet för fält-inspelning av serier, då HDCAM SR standarden ej är bunden till enbart Sony's produkter. RED ONE ligger högt på täppan med REDCODE som inspelningsformat, för både serier samt spelfilm. ARRI D21 och ALEXA ligger jämsides för dokumentärer, musikvideo och spelfilm med inspelningsmedium från ARRI via exempelvis ARRI T-LINK (ARRIRAW). Panavision Genesis syns minst på marknaden.

Link to comment
Share on other sites

Hur är det egentligen, alltså video_sync du skriver att fler och fler går över till video och på samma sätt presenterades en nyhet på Voodoofilm, för inte allt för lång tid sedan, RED, eller vilken kamera det nu var, som video.

 

Men är det korrekt terminologi? I USA t.ex. så snackar man inte om video när man snackar Alexa, Viper eller RED, då är det film, eller digital film om man så vill.

Jag måste ärligt medge att video klingar lite konstigt för mig när man snackar om t.ex. RED eller t.o.m. om DSLRer.

 

Så ja, jag kan säga ärligt att det klingar konstigt att kalla en Viper eller RED för en videokamera. Håller ni med?

 

Video är ju en teknik utvecklad för TV, för direktsändning och lagring av elektroniska bildsignaler.

 

Film handlar mer om något större. Filmindustrin, filmvisning, spelfilm, dokumentärfilm, filmkamera, skräckfilm, kortfilm, novellfilm, filminspelning, filmstudio, filmteknik etc.

Där en videokamera eller videoteknik är anpassad för broadcast, snabbt och enkelt arbetsflöde m.m. så är film och processen kring filmskapande ofta minutiös och omfattande på ett helt annat sätt.

 

De nya digitala kamerorna, Genesis, Viper, RED, 5D, Ag-af101 etc använder filmoptik, är överlag trögjobbade och kräver manuell omsorg ställt mot det traditionella videoalternativet. Ofta är dessa kameror omhuldade av s.k. ”filmkamera riggar” med follow focus, externa view finders med tillhörande extern ljudupptagning m.m.

 

Jag menar när man ser på film hemma i dag så ser man ju på video och i dag så är många av biovisningarna digitala, dock är det fortfarande film just eftersom film står för något annat än celluloid. Borde då inte dessa kameror avsedda för att främst skapa film, och inte TV, kallas för filmkameror eller bättre; digitala filmkameror. Jag tycker iaf att distinktionen och är rätt självklar, iaf än så länge.

 

Definitionen av film enligt wikipedia (på svenska då engelskans film skiljer sig något från svenskans film): http://sv.wikipedia.org/wiki/Film

 

Vad tycker ni?

 

Själv skulle jag uppskatta att digitala filmkameror vore den gängse terminologin då det skulle underlätta i många situationer även om jag förstår att video på sitt sätt betyder något annat och talar med om lagring än kameratyp och syfte.

 

Mvh /Pontus w

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Ärligt talat tycker jag det är snobbigt av RED och andra att inte vilja ta ordet video i sin mun, video betyder egentligen bara (rörlig) bild. Den här definitionen på wikipedia stämmer nog in på RED också: "Video is the technology of electronically capturing, recording, processing, storing, transmitting, and reconstructing a sequence of still images representing scenes in motion". Det står också att "REDCODE RAW (R3D) is a proprietary multimedia audio/video file format ".

 

Sen är det ju så här att vi pratar om begreppet film som rörande allt som gäller rörliga bilder så visst man kan kalla en videokamera för en digital filmkamera om man så vill, inget fel på det. Att vissa tillverkare vill vara fina i kanten och tycka att bara deras kameror duger för biobruk är del av deras marknadföring.

 

I övrigt tycker jag att att det ägnas för mycket tid åt att kategorisera begrepp och diskutera viken kamera som har den högsta upplösningen och för lite tid åt att göra något kreativt så jag slutar här.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...