Gå till innehåll

Ge mig hjälp och tips angående snowboard film!


Rydén

Recommended Posts

Hej!

 

Jag ska göra en snowboardfilm (projektarbete) under mitt tredje år på medieprogrammet.

 

Jag har 100 tals idéer! Men hur ska jag lägga upp allt? och hur ska jag få publiken att vara intresserad under hela filmen? Visst är det kanske spännande att sitta och titta på folk som gör tokiga saker, men jag vill uppnå något mer än så.

 

nu kanske inte alla sitter inne på massa snowboardfilms kunnskaper. Men spotta ur er alla idéer och förslag ni kommer på. Allt från upplägg till redigerings spak!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett litet tips: Berätta något.

 

Skulle du orka se en timmes lång film där Asta, 80 år, bara sitter och knypplar? Nej, det skulle ingen. Skulle då någon orka se en lika lång snowboard-film? Nej, inte ens om den är gjord av Spielberg. ;)

 

Att göra film handlar om att berätta något och inte berätta mer än nödvändigt. Det behöver inte vara något svårt. Du kan berätta "så lär man sig göra en 540" och göra en liten dokumentär på en kvart.

 

Aldrig en timme långt, då dör jag (och säkert flera med mig) av tristess! Musik och snabba klipp kan inte rädda en dålig historia. Musik och snabba klipp är bara ett verktyg för att göra din film, det är inte din film i sig. Det är ett vanligt nybörjarmisstag.

 

För att sammanfatta det jag redan sagt två gånger: Berätta något!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en väldigt bra lösning. :D

 

Det är några oskyldiga snowboardåkare som håller på att åka runt då plötsligt några elaka skidåkare kommer. "Ey! Det här är vårat ställe. Dunsta, mannen!". Men då säger en av snowboardåkaren: "Men sluta , den här backen är till för oss alla. Man kan inte äga naturen!".

 

"Jaså, det tror du". Alla skidåkare börjar skratta elakt.

 

Den snälle snowboardåkaren säger då: "vi tävlar om det!"

 

Då blir det en spännande form av tävling och snowboardåkaren vinner, de onda skidåkarna ger sig av och alla lever lyckliga.

 

Vad tycks?

Länk till kommentar
Share on other sites

hahaha =D ja faktiskt en bra idé =P

Men nu är det så att det kommer vara både snowboard och skidåkare med i filmen. Och jag antar att alla som är med vill visa sin framsida.

Jag har funderat lite på att ha en sido karaktär som är ute på egna äventyr, som åker "bra" och är väldigt "snygg" men då blir det inte sammanhängande.

Kan man väva ihop allt på något sätt tro?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänk en James Bond inledning.

Några skurkar befinner sig i en stuga på toppen av ett berg.

De har en attacheväska som Bond måste ta. (Innehållet är inte av vikt att förtälja)

 

Bond tar sig förbi vakter med våld och in i stugan. (Ljuddämpad pistol)

Tar attacheväskan och lägger den i en ryggsäck.

 

Han måste nu ta sig därifrån för skurkarna är allt för många för att han ska skjuta sig levande därifrån.

 

Han tar en snowboard och börjar åka. Han har placerat en sprängladdning i stugan och utlöser den med en remotecontrol....stugan exploderar.

 

Skurkarna är tätt efter.

Längs backen finns fler skurkar som försöker stoppa Bond genom att skjuta honom.

 

När han till slut kommer ner väntar en vacker kvinna i en bil.

De kör därifrån.

Uppdraget lyckades.

 

TIPS

För att få antalet skurkar att bli många, maskera dem med skidmasker och återanvänd samma personer flera gånger.

 

Och till sist.

Jag har sett en liknande film.....men skit i det.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=egnell]Tänk en James Bond inledning.

Några skurkar befinner sig i en stuga på toppen av ett berg.

De har en attacheväska som Bond måste ta. (Innehållet är inte av vikt att förtälja)

 

Bond tar sig förbi vakter med våld och in i stugan. (Ljuddämpad pistol)

Tar attacheväskan och lägger den i en ryggsäck.

 

Han måste nu ta sig därifrån för skurkarna är allt för många för att han ska skjuta sig levande därifrån.

 

Han tar en snowboard och börjar åka. Han har placerat en sprängladdning i stugan och utlöser den med en remotecontrol....stugan exploderar.

 

Skurkarna är tätt efter.

Längs backen finns fler skurkar som försöker stoppa Bond genom att skjuta honom.

 

När han till slut kommer ner väntar en vacker kvinna i en bil.

De kör därifrån.

Uppdraget lyckades.

 

TIPS

För att få antalet skurkar att bli många, maskera dem med skidmasker och återanvänd samma personer flera gånger.

 

Och till sist.

Jag har sett en liknande film.....men skit i det.[/citat]

 

Det har jag också, tror den hette "The Spy Who Loved Me" ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

låt filmen cirkulera kring e familj, var yngsta son har en högsta önskan om att bli snowboardsåkare.. ha möter då hinder på vägen i form av att hans elaka tvillingbror bryter han bräda följt av bryter hans båda ben.. å så lite familjeproblem där emellan.. blir tvärfett!

:)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Rydén]Visst ni har skit coola tipps :P men detta är mer menat som en stilfull "vanlig" snowboardfilm. Altså där man framhäver själva åkningen och gemenskapen.[/citat]

 

 

Kika på några av alla filmer som är gjorda, tex nu senast "The Kids are back."

Tror du lättast hittar inspirationen därifrån! Jobbade för SVTs Richter Snow Mag i våras, vi använde en del filmer då!

Länk till kommentar
Share on other sites

Du gör nog rätt i att satsa på en dokumentär approach snarare än en dramatisk action (som med dina resurser är hyfsat garanterat att bli skräp jämfört med de Hollywoodproduktioner folk är vana med).

 

Det är dock fortfarande en bra idé att behandla personerna du filmar som karaktärer och skapa en berättelse kring dem, t.ex. en berättelse om resan, samt snappa upp det som engagerar och motiverar dem med sporten och de sociala konflikter och annat dramatiskt som uppstår mellan dem... ;) Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Rydén]Tack för bra idéer! Att jobba på richter... vilken dröm :), det drar ju igång på måndag :D[/citat]

 

 

Det var riktigt kul! :) I år är jag inte med, det ingick i min praktik.

Ett inslag jag var med och gjorde om Aprilia finns upplagt på SVTs hemsida och sändes i måndags.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

kanske lite sent att komma med förslag till ditt projektarbete.. :) men för andra som undrar, jag har vart med ett tag och har en del tips ja ggärna delar med mig..

 

en snowboardilm blir som sagt enformig och tråkig efter en kort stund. jag har gjort massor av sånna tråkiga filmer. och igentligen finns som jag ser det tre alternativ.

1. göra en film som alla andra snowboarfilmer med klipp på klipp, men göra den bra snygg och på max 5 minuter.

2. göra en dokumentär av det, tex, en sessionfilm är något som funkar utmärkt. man får följa med när man sticker iväg någonstans för att köra ett session, personerna som ska åka säger sitt om hoppet osv. jackass är ett mycket bra exempel på hur man lyckas göra något intressant i 30 minuter-.

3. göra en spelfilm... som inte är helt lätt. det blir lite vad man gör det till. en bra historia som är snyggt framförd integrerad med åkningen kan bli riktigt bra, men också hemskt b-igt. men jag tror att trovärdigheten är viktigt.

 

vi håller på med att göra ett alternativ3 just nu. vi är i postproduction och skriver manus, har hållt på med det i några månader. det ska bli en kortfilm som vi kanske ska tävla med i filmtävlingar om den blir bra. historien går igenom hela filmen och åkningen blir typ 1 minut sammanlagt, men som en del av filmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...