Jump to content

Recommended Posts

Hej, jag arbetar i Final Cut pro på en Mac-dator och har nu gjort en kortfilm med min Canon HV30. Nu när jag ska logga materialet så hittar programmet inte kameran även då det på kameran står att den är ansluten.

Någon som vet vart problemet ligger? några inställningar man måste ändra?

Tacksam för svar!

Jag vet inte om jag kan hjälpa dig men beskriver du lite mer ingående så kanske, eller så kan någon annan, som det är nu är det lite för lite information för att man skall kunna klura ut vari felet ligger.

Har du anslutit kameran till Final Cut tidigare?

Funkar det att hitta kameran i iMovie?

Hur har du anslutit kameran, vilken slags kontakt etc?

Hur ser inställningarna på kameran ut?

Vilken version av Final Cut har du?

Vilken version av OSX har du?

Vad för Mac-dator har du?

Mvh /Pontus w

HV30 är ökänd, googla så får du en kvartsmiljon trådar om problemet. Testa HDVsplit, även om programmen (premiere, FCP,r, vegas & alla andra) inte hittar kameran så bör den endå vara installerad över Firewire, anledningen till att programmen inte "ser" kameran är en avikelse i Canons 1394 kodning.

HDVsplit är det enda som nånsin fungerade för mig i både XP/Vista/Win7, hände att det krånglade ibland ändå, starta om datorn + också testa att ändra från 4:3 till 16:9 in-camera när den är inkopplad till datorn, det brukar alltid funka (don't ask me why).

Fungerar inte ovanstående heller; 1. kontrollera Firewire drivrutin/funktionalitet med annan device, 2. ALLRA SIST går du och köper en ny kabel.

...krånglar det fortfarande, köp en PC :D

Hej, jag arbetar i Final Cut pro på en Mac-dator och har nu gjort en kortfilm med min Canon HV30. Nu när jag ska logga materialet så hittar programmet inte kameran även då det på kameran står att den är ansluten.

Någon som vet vart problemet ligger? några inställningar man måste ändra?

Tacksam för svar!

Jag hoppas att du använder Firewire-kabel och inte USB...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By ForBeTV
      Hej!

Jag har laddat ned Adobe premiere pro cs6 trailern men när jag ska starta det så stanar den på "open quicktimeinporter" och får upp ett fel medelande som lyder

"Adobe Premiere Pro could not find any capable video play modules. Please update your video displayy drivers and start agiain"

Kör på en HP laptop intel i5 processor och 2.30 GHz,

Mvh/ Adam
    • By AndTuts
      Hej jag undrade om det är någon här på forumet som har testat att redigera film på iMac G4/G4 cube? Nästa år, när jag börjar 7:an skall jag få ett nytt rum. Där jag skall införskaffa en iMac 27". Jag tänkte att man skulle kunna skaffa en iMac G4 (sphere med den roterande skärmen) och ha bredvid den nya. På den nya hade jag tänkt mig typ, AE, Apple Motion, Photoshop och 3DS MAX (Eller något sådant). På G4:an hade jag tänkt mig att jag skulle kunna köra Final Cut Express för lättare redigering av mindre projekt. Någon som har någon invändning? Skall fråga samma sak på MacWorld Forum och 99.se :-P :i:birp (Allt tomrum i mitten av bilden finns inte)
      På bilden ser ni att på hörnskrivbordet står det två datorer (den stora 27" iMac den lilla iMac G4). Som ni ser står det en MacBook på ett nattduksbord berdvid grönskärmen och kameran. (Det är min nuvarande dator).

/Alf

PS. Jag kommer troligen få en iBook G4 av min kompis kompis

• By Julpynt Film
      Tjena!
      Kör Final Cut Express 4.0.1 på 27" iMac 2.93 GHz Intel Core i7, 8 GB RAM, 1 TB hårdisk, Mac OS X 10.6.6
      Har stött på lite problem med både ljud- och videoövergångar. När jag placerar två klipp intill varandra och vill lägga dit en övergång så händer det väldigt ofta att det inte går att sätta dit den. Ingenting markeras liksom och när jag släpper övergången så fastnar den inte.

Ibland markeras några frames bara och övergången blir pytteliten och gör ingen skillnad. Likadant är det med ljudövergångarna. De vill inte fastna.

Vad är det för fel?
      Jag har köpt programmet vid samma tillfälle jag köpte datorn så det är inte nedladdat eller något sånt.

Mycket tacksam för svar!
    • By SimonFlack
      Ta er en titt och säg vad ni tycker. :)
  • Create New...