Gå till innehåll

Men hallå Oscar?!


Opus

Recommended Posts

Inser ni att The two towers inte blev nominerad för, Bästa musik, bästa kostym eller bästa smink. HALLÅ? Kan någon ge mig en förklaring varför? En som jag kan godta.. =P

 

Det positiva med Oscarsnomineringarna iår var att Spirited Away blev nominerad till bästa animationsfilm.

 

/A.

Länk till kommentar
Share on other sites

För att den är booooring!

Lika träig som böckerna. 2 timmar och 44 minuter specialeffekter, och 15 minuter handling.

En bunt småtomtar, några trollkarlstyper, en luden dvärg och 10000 lergubbar med talfel. Tillsätt en ring och låt koka i tre timmar. Gör sen samma sak nästa år. Och nästa....? blaah!

Visst, den har väl en del poänger, t ex animationen av Gollum, men ändå...

Bästa datoranimationer, kanske. Inget mer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan acceptera att människor inte gillar varken filmen eller böckerna, men inte genom argument som låter som om de kommer från en 10-åring. Ska du ge den kritik, ge den konstruktiv kritik, och dessutom har väl inte kostym och smink något med att göra om det är en dålig historia eller hur? Nädu, nu har du allt gjort bort dig. Nä ge lite konstruktiv kritik på vad som är fel, är det kanske stegringen, dramaturgin eller vad är det som är fel? Tydligen verkar du mest ogilla att det är varelser som inte existerar i vår värld.

 

OFF TOPIC: PS. Finns inget värre än människor som i förhand bestämt sig för att ha hata något de inte sett, sedan håller de fast vid det, vad som än händer. DS.

Länk till kommentar
Share on other sites

TILLÄGG:

Är det en poäng i filmen att Gollum är datoranimerad? En poäng är synonym till mening, (med filmen). Om jag skulle få tro rätt, så har du säkert inte ens läst böckerna. Du är nog ganska ensam om din åsikt angående böckerna iaf, då det är den mest lästa skönlitterära verket efter Bibeln.

 

/A.

Länk till kommentar
Share on other sites

Väldigt vad du tror och vet mycket då. Som exempelvis :

1- jag ogillar varelser blablabla...

2 - jag hatar filmen.

3 - jag har inte sett filmen/filmerna.

4 - jag har inte läst boken/böckerna.

5 - jag har gjort bort mig.

6 - jag vet inte vad en poäng är.

7 - jag är ensam om min åsikt.

 

Det retar mig ganska rejält när folk som inte har en aning om vad de snackar om börjar påstå saker jag skulle gjort eller inte gjort.

Jag skall trots allt bemöda mig att kommentera:

1. Din spekulation. Du tolkar in något som du inte har en susning om.

2. Läs det jag skriver. Den är i mina ögon lång och tråkig. Var finns hatet?

3. Nävisst, jag yrar bara, jag har väl inte sett filmen, nääääh! Det vet ju du!

4. Näää, jag jämför bok och film baserat på mina förutfattade meningar bara. Det vet ju förstås du bättre än jag?

5. Att ha en åsikt är att göra bort sig?

6. Vidga dina begreppsramar. Vi snackar inte om en Bellman-vits här.

7. I din värld, kanske.

 

Du begär en förklaring som du "kan godta". Ditt resonemang ligger inte på 10-åringens nivå, men väl runt 15 (+/- några). I den åldern vet man bäst, och är snudd på beredd att döda för att försvara sin ståndpunkt och eliminera allt som inte faller en i smaken. "Tyck gärna, men tyck som jag". Du kanske är i den åldern, vad vet jag...

 

Du vill göra gällande att du accepterar andra åsikter, men när min sågning av filmen inte tilltalar dig så går du till nära nog personangrepp utan att ha annat på fötterna än dina egna spekulationer och antaganden. Vilka du baserar på ett fåtal rader, som kanske inte vinner något litteraturpris direkt, men som ändå klargör min åsikt om filmen. Och böckerna.

Miljoner flugor gillar skit, det innebär inte att jag gör det. Tro mig, jag vet många fler som inte heller gör vågen precis för böckerna (filmerna).

Måhända färre än de som uppskattar dem, men med vilken rätt idiotförklarar du mig och alla andra som inte höjer Tolkien till skyarna?

 

Jag är inte speciellt imponerad av fantasivärlden, och jag väljer medvetet mitt sätt att beskriva handling (eller brist på) och karaktärer. Jag behöver inte rättfärdiga mina uttalanden. Jag talar inte om för någon att det jag tycker är heligt. Hade du haft lite respekt för andra åsikter hade du inte heller skrivit som du gör.

 

Konstruktivt eller inte - hur ser din egen argumentation ut då? Du förfasas över att något INTE blivit nominerat för dittan och dattan. Det finns väl för sjutton gubbar en orsak till det med? Antingen är bedrifterna undermåliga, eller så har bara andra filmer lyckats bättre helt enkelt. Men det accepterar du inte, eftersom din åsikt är den enda riktiga? Dom gjorde fel, för så tycker du?

 

Jag kan ge dig rätt i att handling inte är samma sak som smink etc.

My mistake, jag erkänner. Jag är den förste och ende i världen att tappa tråden. Skjut mig.

Jag gav mig i alla fall inte in på att kritisera dig personligen och din smak.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag bryr mig inte om huruvida The Two Towers är nominerad till Oscar för jag ger inte Oscarsgalan särskilt mycket credit alls.

 

Men jag måste säga att jag håller med Opus i övrigt.

Wedge: I ditt sista meddelande skriver du i slutet att du inte kritiserar Opus personlighet och smak, trots att du mer eller mindre har gjort det hela meddelandet igenom.

 

När jag såg filmen gick jag och min kompis också igenom alla fel och misstag och även de detaljer som skiljer sig för mycket från boken etc, men som den totala fantasyälskare som jag är kan inte tycka illa om en film som så många människor lagt så mycket tid på och som dessutom visar en härlig fantasyvärld.

 

Jag ger mig inte ens hän att analysera den, för jag vill inte, men för den stora massan (biopubliken i allmänhet) är det självklart att den gör succé. Jag hittade knappt en tråkig minut i filmen och jag önskar den vore en timme längre och till och med en av mina vänner som hatar fantasy i övrigt var helt lyrisk och kunde mycket väl suttit kvar länge.

Inte i alla filmer handlar det om att gå på djupet, en del filmer går ut på att underhålla den stora publiken.

 

Det händer aldrig att alla över hela världen älskar en film, men liksom Chicago fick massvis med nomineringar kunde likagärna The Two Towers få nomineringar. Men det är upp till Hollywood i det här fallet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, Moiraine, du missförstår min sista rad.

 

Jag skall kanske förtydliga mig:

I mitt FÖRSTA inlägg gav jag mig inte på Opus.

I mitt andra, ja. När han kläckt ur sig en massa trams som att jag inte läst böckerna, inte sett filmen, "finns inget värre än..."

 

Opus har all rätt i världen att tycka som han gör, men han kastar sten i glashus.

 

Sen kanske du bör förklara dig när du "håller med Opus i övrigt". Påstår du också att jag inte läst böckerna?

Mitt misstag att kommentera filmen istället för smink kan vi lägga åt sidan nu, tycker jag. Det är utagerat. Något annat?

Att jag är det värsta som finns, hatar filmen, och har inte ens sett den? Hm?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, Wedge, förlåt. Det blev ett missförstånd där.

 

Du får absolut tycka vad du vill om filmen, hade någon skrivit så här om låt säga Black Hawk Down hade jag bara skrattat åt den personen för personligen tycker jag att den filmen är sorgligt dålig.

 

När jag menar att jag håller med Opus så menar jag naturligtvis det faktum att jag tycker att filmen borde blivit nominerad, men som jag skrev överst så bryr jag väl mig inte direkt egentligen. Det är mer en prestigegrej.

Jag tvivlar inte på att du har läst böckerna eller sett filmen och smaken är ju alltid delad.

 

Poäng: Vi slutar bråka om huruvida en löjlig storfilm är värd en ännu löjligare nominering och är överens om att det viktiga är att vi som är på det här forumet är briljanta filmare allihop och kommer slå Jackson och alla andra med hästlängden....någon gång....om 100 år eller så. ;)

 

Riktig poäng: (du är definitivt inte ensam om att tappa tråden) Opus OCH Wedge, nu tar vi inte filmkritik så allvarligt va. Det är väl bara roligt att det produceras film och utan dålig film hade man aldrig uppskattat bra film.

 

:OO Oj herregud vad jag kan babbla iväg då.

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Äsch, han vet (hoppas jag) att jag skämtar. Det är ju bara så helt enkelt.

Jag älskar verkligen också The Two Towers men det är ju jag som enkelspårig biopublik. För tänk vad tråkigt vi och andra som filmar skulle haft om alla bara gillade en sorts filmer. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Nästa gång tar ni det lugnare med diskussionerna, annars stoppas de tvärt. På det här forumet ska vi diskutera film och hur man skapar film, inte respektive medlems eventuella brister.

 

Over and out, Peter Dahlgren

ansvarig för forumet & Voodoo Film

 

ps. De två tornen anser jag själv vara seg och ganska enformig, kostym och scenografi var dock som ettan - lysande. Gollum var också fantastisk både som karaktär och som animering. Allt annat kändes som ett hopplock av krig och snack - som ej passade ihop. Inte speciellt utvecklande förklaring av mig, men jag måste se filmen en gång till för att vara mer precis.

Länk till kommentar
Share on other sites

Uhm, jag är redan lugnare!

Med risk att få smisk, så står det faktiskt i forumkategorins beskrivning "diskussioner som inte hör hemma nånstans". Den typ av diskussion som förekom hör inte hemma nånstans, så då hör den väl hemma här... uh-oh ;)

Skojar bara!

 

Kändes bra att läsa ditt ps, förresten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Wedge, jag gjorde antaganden, och blev faktiskt mer övertygad om dem när jag läste ditt andra inlägg. Men som jag säger så vill jag gärna ha en bra förklaring till varför någon kan hata något som jag gillar så mycket, särskilt när någon klankar ner på böckerna med...

 

Jag har väldigt svårt att acceptera en åsikt i denna genre, utan att få en bra förklaring. Av de flesta som ogillar filmen eller boken så brukar det alltid finnas någon. Att den är för comersiell eller något liknande. Vissa gillar inte dramaturgin, i den första, särskilt där slutet blir en början till en fortsättning. Jag kan egentligen babbla på i evighet, men det jag vill säga är att om man ska ( i mina ögon) visa att man tycker något är dåligt, så ska man ge förslag som är accepterbara. De exemplen du gav kanske inte tillfredställde mig, och sen så gick du över trådens gränser dessutom, och det gjorde mig lite irriterad men jag är lugnare nu.

 

Hur som helst, jag bryr mig egentligen inte om Oscars åsikter, men jag tycker det är roligt att kolla på och gillar när filmer jag gillar vinner. (HELT OTROLIGT ATT SPRITIED AWAY BLEV NOMINERAD BTW!)

 

Men jag ber om ursäkt om jag gjort dig upprörd. Det jag skrev om att jag hatade människor med förutfattade meningar innan de sett "en film" t.ex. var egentligen inte riktad mot dig, men det var kanske en liten chans-pik =).

 

Nåväl. Nu lägger vi ner den här diskussionen. Jag ville egentligen bara ha förklarat för mig varför filmerna inte blev nominerad....

 

Nä nu är det parlamentet.. *skyndar*

 

/A.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ber bara att helt lugnt återigen få påpeka att jag inte *hatar* den.

Tycker bara den är rätt seg och tråkig.

Missförstå mig rätt, det är en makalös film, av skickliga människor. Båda filmerna, för den delen. Det är bara min personliga smak, att den kändes "tunn" i handling. Det var också min förklaring, även om den kanske var formulerad alldeles för nedlåtande.

 

Men det kanske finns hopp för mig med... äger t.o.m LOTR-DVDn faktiskt(extended, 4 skivorsvarianten), mest för att titta på materialet om inspelningarna. Kommer säkert att titta på filmen också några fler gånger. ;)

När DVD nr 2 släpps (kanske finns redan, ingen aning) kommer jag förmodligen att inhandla även den. När film 3 kommer så tänker jag inte sova på trottoaren för att få första biljetten precis, men jag kommer att se den.

 

See ya, Opus!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Opus. "HELT OTROLIGT ATT SPRITIED AWAY BLEV NOMINERAD BTW"

 

Va?! Föredrar du disney filmerna eller? grymt ytliga allihop. Spirited away är det bästa Studio Ghibli gjort någonsin, Den är väldigt djup och konstnärlig. Ett mästerverk.

 

Förresten, jag enjoyade att läsa ert gnabb om tornen :-)

 

Blev lite besviken på den faktiskt :-( tycker den är visuellt snyggare än ettan men den har tappat tolkien magin helt och hållet.

Jag lyckades få biljetter till permiären, men jag blev trött t.o.m där. Det känns om om dom måste ha tre timmar film, även om dom bara har innehåll för typ två timmar, så dom tänker "vi slänger in en komplett meningslös kvart med arwen mitt i alltihopa, det är nog ingen som märker att hon ligger helt utanför handlingen". Man skulle lätt kunna slänga in samma film på en och en halv timme.

 

Och varför är Faramir ond?...och vafan gör frodo och sam i osgiliath?....frågor frågor. Men andy serkins tokning av gollum är klockren. Jaja, den är iaf den näst bästa fantasyfilmatiseringen jag sett. Men men, dom glömde nog bort Tolkien mitt i all uppståndelse.

 

/Martin

Länk till kommentar
Share on other sites

"Det positiva med Oscarsnomineringarna iår var att Spirited Away blev nominerad till bästa animationsfilm." Stod det i mitt första inlägg, läs inläggen innan du anklagar mig för något.

 

Det jag menade med att det var otroligt att den var nominerad var att Ghibli har blivit ignorerade av Oscars tidigare. Sen vann den ju också vilket också var helt underbart... iofs så sög disney-filmerna...

 

Men sedan tycker jag absolut inte att det är den bästa filmen Ghibli har gjort, mina favoriter är Princess Monoke och Nausicauä, Valley of the wind, något sånt heter den =).

 

Som sagt, gillar inte felaktiga-anklagelser.

 

I Övrigt angående TTT, så håller jag med dig om många saker, men jag tycker fortfarande att den är mycket bra. Även fast den tappat mycket av magin.

 

/A.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...