5 frågor om film och manusskrivande
-
Similar Content
-
By Jan-Olov Wikhall
Hej.
Hustrun är författare, och ligger på ett litet tysklandsbaserat förlag där hon släppt två böcker. Den senaste boken håller på att omskrivas till manus för långfilm av en mycket duktig manusförfattare vi har kontakt med. Det hela blir hur bra som helst, fast vad det visat sig vi inte har kläm på är det juridiska.
- Vem äger rättigheterna till manuset?
- Hur delar vi bäst så att vi så att säga "delar" lika av förtjänst. författaren opch manusförfattaren?
- Hur garderar vi oss bäst gentemot tredje part dvs produktionsbolag, regissör etc när det blir dags för dessa att bli inblandade?
- Annat att tänka på?
Stort tack på förhand till err som vet och svarar.
-
By Pace
Skriver du filmmanus finns det nu en Facebookgrupp för manusförfattare som Désirée och Daac står bakom. Här kan du knyta kontakter med andra manusförfattare eller dela länktips.
https://www.facebook.com/groups/460124767332955/
-
By hasses
Hejsan!
Jag söker en kollega, manus medarbetare, ny kompis, författare eller vad man nu kan kalla det.
Finns det någon som önskar att samarbeta med manus författandet?
Jag pratar om att vi:
*samarbetar antingen med samma manus eller läser/ger synpunkter på varandras egen skrivna.
*har kontakt antingen via Internet eller via möten.
*sätter upp deadline samt mål med vårat manus författande.
*är ärliga mot varandra.
*åtminstone filmatisera ett manus vi har gjort själva.
Det är grunden för det jag har i åtanke bakom detta utrop :)
Behöver inte alls följa dessa punkter, men det hade varit intressant.
Är någon intresserad? Hör av er i så fall!
Kontakt till mig förutom här:
E-post: marcus.h90@gmail.com
-
By Moviz
Jag hoppas inte detta blir en kopia av ett tidigare inlägg men har en fråga som jag skulle vilja ha lite olika synvinklar på. Säg att ni skriver ett filmmanus om 2 personer, i en kortfilm, där ingen av personerna kommer namnges under filmens gång. Hur skriver ni då manuset. Ger ni personerna fakenamn eller namnger ni dom "A" och "B" eller liknande?
-
By fredlind
Redigerat med anledning av Voodoo Film forums regler 2 §.
Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med administratören.
Otillåten annonsering.
Mvh Voodoo Film forum
-
Recommended Posts