Gå till innehåll

Datorskärm vs Tv monitor


tinuviel

Recommended Posts

När jag håller på med färgkorrigering i Aftereffects så använder jag en liten tv skärm också som referens, problemet är att det ser helt olika ut, tv:n har oftast annorlunda färger, vad som ser bra ut i datorn , kan se helt fel ut på teven, och vice versa, den kan vara små detaljer med det stör mig, vilket format ska man förhålla sig till igentligen? När man inte vet var filmen man arbetar med kommer att visas?. De flesta mindre filmfestivaler kör väl med Videprojektor och då måste man förhålla sig till det också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du skall visa filmen på tv så får du gå efter tvn, problemet är att även många tv apparater ser mycket olika ut. Datorskärmar och projektorer också. Kanske att du kan hitta en bild som du tycker är snygg ifrån en film eller så och ha den som referens Alltså försök härma den.

 

Jag brukar gå på min tv-monitor som är lagom dålig - och även ögna lite på skärmen.

 

Du får liksom öva in hur din tv/monitor ser ut och gämföra med andra. Spela upp filmen i lite olika tv-apparater och projektorer för att bilda dig en uppfattning av vad som händer och fixa några goa referensbilder från fina filmer. Då blir det bra..

Länk till kommentar
Share on other sites

På det lilla jag gjort än så länge har jag utgått från min TV. Det följde med en litet THX calibrerings film på en av Star Wars filmerna ( I eller II ), efter att kommit så nära jag kunde med min TV så blev resultatet riktigt bra. Långt fån någon referens bild men jag upplever bilden på TVen som mycket trovärdig vad gäller både färg och skärpa.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Christian van Caine]Finns i båda, alla tre Indiana Jonas-filmerna & Star Wars-trilogin, tror att allt Lucas släppt innehåller det där kalibreringsprogrammet :-)[/citat]

 

just a little sidenote... kalibreringen är släppt från THX (dotterbolag till Lucas) ;D

 

men det där med att använda teve'n för redigering, och kalibrera med starwars, det låter så urbota enkelt att det ska nog fungera... nu ska jag leta reda på en jeddrans teve och kroka in den i min dator...

 

mitt råd i frågan... vilket format ska filmen visas i? om du ska visa den på teven... använd teven i redigeringen, kalibrera även visningsteven på samma sätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...