Jump to content

Hjälp med basal (?) redigering/klippning

Fogge
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag håller på med ett projekt där jag har gjort en enkel spelrecension i filmformat. Jag har filmat mig själv när jag pratar och redigerat ner tagningarna till ett antal subklipp som jag sen påtat ihop på track 1. Särskilt mot slutet är det många subklipp som trängs. Det innebär att jag har många "skarvar", och dessa ska i samtliga fall döljas.

Det jag vill göra nu, för att göra klart filmen, är att klippa in foto inifrån spelet, som ska komplettera/visualisera det jag pratar om. Jag har dessa klipp klara, men när jag ska föra in dem så att de lägger sig "ovanpå" den övriga filmen så verkar Vegas ta alldeles för mycket hänsyn till mina subklipp och om jag lägger ett klipp över en skarv (för att klippningen i filmen av mig inte ska synas) på samma track så crossfadas det in under det ena klippet och crossfadas ut under det andra. Jag vill att det nya klippet ska läggas ovanpå och spelas med 100% opacitet omedelbart, och att det underliggande klippet ska försvinna omedelbart. Jag har hittat inställningen för skarpare crossfade men det blir inte ens i närheten.

Om jag lägger in klippet med bild från spelet på track 3, kan jag splitta klippen i track 1 vid track 3-klippets början och slut, och därefter byta plats på dem och klippet i track 3 så att det blir en omedelbar klippning mellan klippen och all audio fortfarande är kvar på samma ställe. Detta tycker jag är onödigt bökigt och i flera fall dessutom väldigt oträffsäkert, och det är svårt att ändra saker i efterhand (jag har inte ens hittat en funktion för att sätta ihop två splittade klipp igen utan använt mig av ångrafunktionen när jag pillat runt).

Finns det något sätt att sätta klippen av spelet i track 3 på rätt ställen först (enkelt att flytta dem ett par sekunder fram eller bak utan att behöva splitta om klippen) som placeholder tills jag är nöjd, och därefter enkelt antingen se till att material på track 3 har prioritet över track 1, eller flytta upp dem så att de lägger sig ovanpå klippen på track 1 utan att det blir en massa crossfadeelände?

Ska jag försöka med någon ny mjukvara, även om det skulle innebära merjobb (dvs att klippa om/sätta om klippen med foto av mig)? Jag har stor datorvana men aldrig redigerat film innan, så jag har lärt mig Sony Vegas under tiden jag suttit med det och det har gått rätt okej. I mina superamatörögon verkar vad jag är ute efter vara något väldigt grundläggande och nått som jag tycker att mjukvaran borde kunna hantera på ett enkelt sätt, men det är väl säkert något med min intuition som är galet, eller så är det min arbetsordning som var fel redan från början. Jag ville ta arbetet i så stora sjok som möjligt och inte blanda processer för mycket, så jag filmade mig först, gick igenom och skrev ner tider när jag pratade om vad och gjorde en lista över vad jag behövde filma inne i spelet, gick sen och filmade i spelet ett klipp i taget, och hade nu hoppats på att kunna sammanfoga de två olika delarna av projektet till en film genom att lägga över spelklippen ovanpå spåret där jag syns för en färdig produkt.

All hjälp mottages tacksamt! Jag har försökt vara så tydlig jag kan men jag kan ingen terminologi eller filmmakarlingo så jag hoppas att ni förstår ungefär vad jag är ute efter. :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Similar Content

• By RedRocker
      Hej!

Ja detta är väl kanske den mest simpla fråga som ställts på Forumet...?
      Jag har googlat i timtal utan resultat, så troligtvis är det FÖR självklart för att någon annan ska ha haft samma problem...

Saken är denna:

Jag har i Sony Vegas Pro 12 färdigställt en liten film på ca 12min. Full HD.
      Denna vill jag nu skicka i bästa möjliga kvalité på ett USB-minne till en god vän, som kommer att bearbeta den ytterligare. (i Mac)

Rendera har jag gjort utan problem... (tror jag, om jag nu hittat rätt inställningar vill säga).

Men efter renderingen vill jag ju EXPORTERA en WMV/MPEG/AVI fil eller vad som nu lämpar sig bäst....

För länge sedan redigerade jag lite i Adobe, och där körde man ju "Exportera - Media Encoder"... men i Vegas är det på denna punkt inte sig alls likt.
      Tilt! Kommer helt enkelt inte vidare efter renderingen :-(

Har plockat upp annat material till Dvd Architect, så grejerna "fungerar" iallafall som de ska antar jag.

MYCKET tacksam för svar.
    • By bylletski
      Tja jag ska spela in en kortfilm i helgen och jag har en sån här kamera.

http://download.aiptek.eu/Camcorder/AHD%20H500/AHD-H500_Datasheet.pdf

Nu undrar jag i Sony Vegas går det att ändra bilden så att det blir en äkta filmkvalite? Jag kommer filma i 1080p eller är jag tvungen att köpa en kamera för 10-20 tusen bara för att få den här filmbilden?
    • By akokalela
      Kära forum!

Jag behöver skapa en kontur på en logga gjord i Illustrator, så som man kan göra med textobjekt, och undrar om det finns något smidigt sätt att göra det på?

Arbetar i vegas pro 11 fyi.
    • By Jesterhead
      Vet inte om jag är på fel forums del men denna känns som mest rätt! Om inte ber jag om ursäkt!

Nu till min fråga, jag och två film intresserad kompisar har beslutat för spela in en film och min uppgift har blivit med största fokuset på redigeringen. Jag inte redigerat ett klipp de senaste två-tre åren har jag glömt de mesta och därför beslöt vi hos för göra en kort snutt ifrån filmen direkt. Detta så att jag skulle kunna träna och testa för se vad som blir snyggt.

Då man oftast har svårt för se allt som är sämre undrar jag helt enkelt om bilden förmedlar en bra skräck-känsla eller bör jag ändra på färger och annat i bilden?

Tack för den som tar sig tiden!
    • By molnsystem
      Hejsan, jag är en väldig nybörjare i Sony Vegas.
      Jag använder mig av Sony Vegas pro 11 och behöver hjälp lite.
      Vet någon snäll människa här om man kan göra på detta vis:
      Vi säger att jag har en video filmad på mig som står ute i naturen med gröna buskar i bakgrunden, om vi sen säger jag tycker de gröna buskarna är fula och vill ersätta dem med nått coolare som tex. rymden, går detta? detta är ju då en rörlig video, eller om man på något sätt liksom kan klippa ur mig i denna video och sätta mig på ett annat ställe så jag kanske dansar runt i rymden om ni förstår .
      haha nybörjare som jag e ska jag ge mig på sånthär direkt haha!
  • Create New...