Jump to content

Frågor kring färgkorrigering och export (FCP)

Recommended Posts

Jag har senaste versionen av FCP och försöker få till färgerna i exportering från FCP.

Tanken är att jag ska få ut en okomprimerad QT, men hur jag än gör så blir bilden oftast för kontrastrik och alldeles för starka röda toner. Alternativt för matta färger.

En sak som jag finner väldigt underligt är att samma inställning varierar extremt beroende på om jag tar "export to quicktime" alternativt "export using quicktime conversion"

Alltså får okomprimerad QT 10bit olika färger, trots att det är samma inställning.

Är det så att man inte kan lita på canvasen i FCP och helt enkelt får finna sig i att det inte stämmer vid export? Detta tycker jag då skulle tala för att mina filer skulle bli lika felexponerade, så jag funderar om det finns någon smidig lösning helt enkelt.

Nu använder ju inte jag fcp. Men den kanske exporteras med annat färgdjup eller färgskala. Och antagligen är det olika upplösningar när du pausar/spelar videon, det är bara för att datorn ska orka spela upp timelinen utan lagg. Så som det ser ut när den är pausad är alltså "rätt". Det går antagligen att ändra så den alltid använder full upplösning, Kolla efter playback resolution.