Jump to content

En 100% fyrkantig box

Recommended Posts

Hej!

Nu är det dags för mig att börja göra mitt projektarbete i skolan eftersom det är mitt sista är på gymnasiet. Eftersom jag älskar att redigera film så tänkte jag ge mig på min första riktiga film. (Har endast hållit på med 3D och machinima förut).

Hur som helst, så är det en viss sak jag behöver och det är en vit fyrkantig box med måttet runt (280 x 280 x 280 mm) till (300 x 300 x 300 mm). Den måste passa ett huvud eftersom jag ska nämligen ha en vit box med ett smiley ansikte på. I värsta fall får jag göra en själv men det är svårt att få alla 6 sidor exakt lika raka och stora. Jag har gjort en bild som visar själva konceptet eller vad man ska kalla det. http://img827.imageshack.us/f/boxheadconcept0100000.png/

Om jag skulle misslyckas får jag göra den i 3D och försöka tacka huvudet. Men det skulle vara väldigt tidskrävande :/

Har du aldrig gått träslöjd? :)

Att göra 6st exakt lika stora bitar är ju verkligen inte svårt om man har en sticksåg eller liknande.

Om din gymnasieskola har en bygglinje (eller liknande) kan du ju alltid be någon där.

Om någon nu skall ha den på huvudet så vill du förmodligen ha ett lätt material också. Så vad sägs om att skära ut sidorna i papp eller plast? Allt som krävs för att skära "perfekt" då är en linjal och en ordentligt vass kniv (det finns särskilda plastknivar, men vanliga brytbladsknivar brukar funka finfint).

Din lokala hobbybutik (ex någon av dessa) har säkert eller kan ta in skivor av någon lämplig plast...

Skulle nog gjort den av kapaskivor/foamboard. Det är ½cm eller 1cm tjocka skivor som består av två tunna kartongskivor med en lättvikts polystyrenskumplast mellan. Går att köpa i alla former av bokhandel. Fogas enklast ihop med antingen vattenbaserad lim (spritbaserat smälter plasten) eller värmepistol. På insidan är det bara att fästa en anordning liknande hakrem till en hjälm.