Gå till innehåll

Dubbla skärmar


UngeherrPeter

Recommended Posts

Hallå. Jag skulle vilja ha dubbla skärmar till min PC men har ingen koll på hur jag skall bära mig åt för att få det.

 

Behöver jag ett grafikkort som stödjer två skärmar eller kan man glatt köpa nån slags en in två ut kabel och få det och funka..

 

Kan jag använda två helt olika skärmar, måste jag ha samma upplösning på båda???

 

 

Ja det kan man fråga sig..

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är väl ingen riktig dubbelskärmsexpert, men har i alla fall fått det att funka på min burk. Jag har ett "gammalt" Matrox-kort (Millenium G400) med dubbla utgångar, kör Windows 2000pro. Började med en bra skärm plus en "gammal häck", med väääldigt olika prestanda/upplösning, men kör nu 2 st 19-tummare :) Det borde gå bra att ha olika upplösning på skärmarna, det beror på drivrutinerna. Jag vill minnas att mina första Matrox-drivisar var rätt kassa, men nu kan jag bestämma helt själv över upplösning och uppdateringsfrekvens och så.

Ja, du behöver ett speciellt grafikkort, eller två "vanliga". Tror att det var Win98 som började stödja dubbla skärmar/kort. Men om du skall ha två kort blir du väl tvungen att ha ett AGP-kort, och ett PCI-kort (uck!).

Satsa på ett vettigt grafikkort med två utgångar, det är det enda raka.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Jag kör på två stycken flat screens men de har olika upplösningar. Den ena har lägre och när jag kopplar ihop den ställer den andra in sig till det som den andra har! Fattade du?

 

För att kunna köra dubbla skärmar. Jag tror du tänker på när man kan dra musen från ena sidan till andra. Då måste du ha en tilläggs "dosa" som du kopplar in dem till så att datorn tror att man har en skärm. Så funkar min i alla fall. Dessa går att köpa på tex inwarehouse. Det funkar smärtfritt och är väldigt användbart.

 

Lycka till / Filip H

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

 

Jag har ett ATI Radeon 7500 som man utan problem kan koppla 2st skärmar till. Kör alltid med två skärmar och kan inte tänka mig att byta ner till en.

 

Det går att köra olika upplösning samt olika uppdaterings freqvens om man vill. Vill man inte ha två stycken skärmar så kan man koppla in en skärm + en TV.

 

Ett annat alternativ är att ha två stycken grafikkort.

 

Det är ganska många nya grafikkort som stödjer flera skärmar. Dock så måste ditt operativsystem stödja detta. Tex Windows XP eller Millenium (tror jag). Själv kör jag XP funkar mycket bra.

 

/Johan

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

De flesta grafikkort över tusenlappen stöder två bildskärmar (ATI eller Geforce). Kortet brukar ha en VGA (analog) och en DVI (digital) utgång. Det medföljer alltid en adapter för att göra om sin DVI utgång till VGA och voila, två VGA utgångar :) Koppla in dina skärmar och kör på.

 

Använd de nyaste drivrutinerna så löser sig resten. Köp inga dyra dosor eller kör med två grafikkort då detta antagligen bara är 1) krångligare 2) dyrare 3) sämre prestandamässigt sett.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Har en något annan fråga inom detta ämne..

vilka slags skärmar lämpar sig bäst för att köra i detta dubbelläge.

Tänkte på att skaffa 2 styck 20" flat wide skärmar men vet ej om det går så bra ihop just för att båda är wide. kan bilden bli förvrängd på något sett.

 

ska jag skaffa två vanliga 20" eller vad sägs om 2 wide??

eller kanske bara en wide...

 

plz help

Länk till kommentar
Share on other sites

Kör själv med ett Matrox g-400DH kort & två 17"-skärmar.

Det här kortet, misstänker det gäller de flesta Dual-head-kort, behandlar varje monitor individuellt om man inte ställer in den på att behandla dom lika.

Så vill jag ha widescreen på kanske 2000 i upplösning på säg primärmonitorn & vanlig fullscreen på en säg 800 * 600 på den andra så väljer jag dom bara var & en för sig i inställningarna & väljer just det läget.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=mrhaze]Det medföljer alltid en adapter för att göra om sin DVI utgång till VGA[/citat]

 

hmm... av de ca 10 datorerna som jag och mina kompisar har köpt på de senaste åren med DVI utgång på grafik-korten så har det följt med adapter EN gång. Så det medföljer inte alls alltid adapter. Får ju tillägga att vi alltid köper våra datorer i delar så grafikkorten ligger alltid i sin orginalförpackning

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...