Gå till innehåll

Ölands dokumentärfilmskola eller Dokumentärfilm i Karlstad


LuffifilmsCrew

Recommended Posts

Jag har kommit in på dokumentärfilmsutbildningen på Öland och såg fram tills idag fram emot att börja där till hösten. Det verkar vara en hyfsat bra folkhögskola.

Nu är det så att jag fick ett antagningsbesked att jag kommit in på en 30-poängs kurs vid Karlstads universitet som heter "Dokumentärfilm i teori och praktik". Det är ett samarbete mellan Molkolms folkhögskola och Karlstads universitet där man en dag i veckan lyssnar på föreläsningar

Detta är ett väldigt svårt val för mig och jag uppskattar alla råd ni kan tänkas ge. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ibland blir de där filmkurserna på Universitet och Högskola för akademiska. Lite för mycket babbel och lite filmskapande. Men detta är ju subjektivt hur man ser på detta och kanske passar utmärkt för vissa. Sedan har jag ingen koll på Karlstad. Det finns en fördel som jag ser det med dessa folkhögskolor. Det är att folk kommer från hela Sverige till en liten håla, där bor de ofta på internat tillsammans och det enda man kan göra är i stort sett att festa och göra film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kom också in på den men även på Molkom-filmlinjen så jag valde bort universitetet.

Som jag har förstått det så går man en dag/vecka på universitetet med teori och en dag/vecka på Molkom för praktiskt arbete. Läraren på KAU, Patrik Sjöberg är bra som föreläsare. Haft honom i Filmvetenskap A-D. På Molkom är det i första hand Daniel Alegi som undervisar. Kolla schemat:

http://www.student.kau.se/kurstorg/files/p/C10B9A5F0f5be29FB3Gwwg6B6B66/PreliminaryscheduleFVGADFht10.pdf

så ser man att de varvar teori med praktik.

Men jag skulle nog rekommendera Öland i första hand.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ser ju ut som en spännande kurs i Karlstad.

 

Senaste jag läste Media och video i Karlstad var 1990 och då hade vi en S-VHS-kamera att slåss om, en VHS-redigering och när vi skulle redigera bättre så lånade vi in oss på S-VHS- till U-matic SP-redigeringen på Stjerneskolan i Torsby. Det var tider det... :-) Fast en hel del av de teoretiska momenten har jag ännu stor nytta av.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...