Jump to content

Två videos med eld-effekter

Mosvaarf
 Share

Recommended Posts

Hej!

Har försökt mig på lite videoklipp där jag försökt fått fram realistisk eld, och så det matchar med grundklippet.

Passar även på att rekommendera Video Copilots Action Essentials 2, där det finns klipp som du kan använda i After Effects för att göra filmer med t.ex. Explosioner och sånt, men de flesta är kanske redan medveten om den produkten

Har snart hållit på med After Effects i 3 månader så jag vill gärna få feedback av mer erfarna arbetare. Tala om vad ni tycker jag ska ändra på och vad ni tyckte om så blir jag tacksam!

Här är mina två nya videor:

Jag, som tjuv eller något, är omgiven av eld i ett hus

Min bror skjuter eld med sina händer

http://www.youtube.com/watch?v=tmujZYW16us

Den första var väldigt bra, rent compositing-mässigt. För elden är ju inte din, skräpet som faller är inte din så - Det blir ju att man får fokusera på det som är ditt, vilket i detta fallet är kompositionen och hur du satt ihop elementen.

Andra klippet är bara dåligt. Du har tagit färdig eld och lagt in, utan att den tracka mot händerna på personen, vilket skulle vara det allra minsta du kunnat göra egentligen.¨

Passar även på att rekommendera Video Copilots Action Essentials 2, där det finns klipp som du kan använda i After Effects för att göra filmer med t.ex. Explosioner och sånt,

Man Gör inte explosioner med Action Essentials 2 - Man använder färdiga, vilket är en helt annan sak.

Första klippet var iallafall bra :) kändes verkligen som ett brinnande hus.

Andra klippet är bara dåligt. Du har tagit färdig eld och lagt in, utan att den tracka mot händerna på personen, vilket skulle vara det allra minsta du kunnat göra egentligen.

Tracka mot händerna har jag faktiskt gjort med de flesta elementen där (inkl. elden) Röken kan man ju bara tracka i starten för att den ska hänga med händerna, sedan måste de få flyga fritt, likaså fungerar elden, hade de varit trackad hela vägen så hade ju lågorna inte blivit berörda av den flyttning som då sker eftersom det som sagt är olika klipp jag använt och inte en eld-effekt.

Man Gör inte explosioner med Action Essentials 2 - Man använder färdiga, vilket är en helt annan sak.

Jag sa inte att man gör explosioner, utan att man kan göra filmer med explosioner i.

Men tack ändå, ska tänka på det du sagt :)

Tycker också att första klippet var riktigt snyggt.

Problemet med andra klippet är ju också att det är "overkligt" och att man får lita på din regi och ta din värld som den är! Vilket kan vara svårt : )

Jag vet att et bara var ett test, men kanske mörka ner bilden lite och lägg på lite åskljud i bakgrunden så tror jag det blir lättare att acceptera det

Tycker också att första klippet var riktigt snyggt.

Problemet med andra klippet är ju också att det är "overkligt" och att man får lita på din regi och ta din värld som den är! Vilket kan vara svårt : )

Jag vet att et bara var ett test, men kanske mörka ner bilden lite och lägg på lite åskljud i bakgrunden så tror jag det blir lättare att acceptera det

Tack så mycket!

Haha, jag kände också när jag höll på med det att det känns ju riktigt moget, men som sagt så ville jag bara testa lite för att se hur det går att arbeta med dessa eldlågor och liknande.

Ska tänka på det du säger, ljud kan faktiskt göra ett klipp mer effektfullt än vad själva bilden gör.

Kul att du redigerade ditt inlägg :D ;)

Fast det var inte ens det jag redigerade, det ser du ju till och med på ditt citat, eller så kan du fråga vilken ansvarig som helst på sidan som kan visa vad jag redigerade.

Du såg fel, de är inte en sån stor grej :P

Fast det var inte ens det jag redigerade, det ser du ju till och med på ditt citat, eller så kan du fråga vilken ansvarig som helst på sidan som kan visa vad jag redigerade.

Du såg fel, de är inte en sån stor grej :P

Haha :D My bad. Men jag står fast vid min poäng - Att bara lägga färdig eld som man inte gjort själv på en video utan mycket mer och sen förväntar sig kritik är inte särskilt kreativt. Du skulle ju hittat på lite mer som på första klippet :)

Hej första klippet såg skit snyggt ut tycker ja! bra jobbat :) det ända negativa med första klippet är att elden som brinner typ framför eller på personen ser ganska fejk ut just eftersom att det är rörlighet på det stället. skulle iaf gissa på att det e rörligheten som gör att det ser fejk ut men sen så är det förstås att skådespelet av personen i bild inte alls reagerar på den elden vilket också är lite knas :) tror att det skulle se extremt mycket bättre ut om du tar bort elden där och bara lägger uppmärksamheten i det andra rummet.

Hoppas det hjälpte!

Haha :D My bad. Men jag står fast vid min poäng - Att bara lägga färdig eld som man inte gjort själv på en video utan mycket mer och sen förväntar sig kritik är inte särskilt kreativt. Du skulle ju hittat på lite mer som på första klippet :)

Jag förstår vad du menar, och det var liksom bara det jag tänkte experimentera lite med, att få klippen att passa originalklippet med hjälp av timestretch, att keyframe ut och in lite olika sorters glow och använda lite rökeffekter med particular, men som sagt så är det inget speciellt. Men man måste hålla på ett bra tag med Essentials klippen för att det ska passa bra med scenen faktiskt. Men jag håller med, klippet är inget kreativt :)