Jump to content

Kommande kameralanseringar?

Recommended Posts

För ett par månader sedan hörde man om massa intressanta kameralanseringar. Red hade sin, sen kom Panasonic och tätt följt av Sony. Någon som hört något mera på den fronten? När kommer de till butik och vilka prisnivåer de landar på osv osv.

• 4 weeks later...

Fan vad det ska vara svårt att bestämma sig för ny kamera då. Den där Sonyn verkar inttessant. Undrar dock om den har inbyggd xlr och bra bildstabilisering. Canon ryktas också komma med en del intressanta saker. Bland annat en mer videoinriktad dslr, ryktas om 60d. Det känns som om man aldrig kan vänta nog. Alltid kommer det något bättre...

Ja visst är det svårt. Men jag väntar åtminstone till i höst innan jag köper något. Sony NEX-VG10 verkar ju bli relativt billig så det skulle vara fantastiskt om den har XLR, dock tror jag inte det, såg inget på bilderna eller i texten om det.

Det kommer nog att komma en tid inom en ganska snar framtid då vi ser tillbaka på användandet av dslr-kameror, med sin dåliga ergonomi och avsaknad av funktioner, för att filma som en lustig epok i videohistorien. Det är väl mer eller mindre givet att videokameror som kombinerar det bästa av dslr-kameran och videokameran kommer att komma stort framöver. Sonys NEX10HD(Här är för övrigt en preview http://www.engadget.com/2010/07/15/sony-nex-vg10-hd-camcorder-preview?icid=sphere_blogsmith_inpage_engadget) är ju bara en i raden det ryktas om, Canon har ju någon liknande på gång också.

Problemet är bara hur man ska göra i dagsläget. Just nu lutar jag åt en 550d trots att NEX10 är runt hörnet. Men det är inte lätt att bestämma sig när det är åtskilliga tusenlappar det handlar om. Tror ni man får ångra om man köper en 550d idag?

Om inte har du ju en systemkamera som du kan använda i många år till stillbilder och innan du har råd/lust att spendera X antal tusen på en videokamera funkar den ju bra som det med. Så personligen tycker jag inte det är ett dåligt köp bara för det väntar andra kameror runt hörnet. 550d är ju även så pass billig och säkert minst häften (åtminstone i början)av de kommande videokamerorna med liknande optik.

Hur funkar fattningen till en sådan NEX10, möjligt att plocka på Nikon, Canonlinser? Det har ju för mig varit den största fördelen med att filma med Canons 7D, 5D och 550D. Att ha möjlighet att ena dagen plocka på en Nikon 70-200 2,8 och andra dagen en Canon-fisheye. Optimala är ju typ en RED-scarlet med adapter för Nikon och Canon-gluggar.

Hur funkar fattningen till en sådan NEX10, möjligt att plocka på Nikon, Canonlinser? Det har ju för mig varit den största fördelen med att filma med Canons 7D, 5D och 550D. Att ha möjlighet att ena dagen plocka på en Nikon 70-200 2,8 och andra dagen en Canon-fisheye. Optimala är ju typ en RED-scarlet med adapter för Nikon och Canon-gluggar.

Finns just nu adapter till Sonys systemfattning och Leica, fler följer säkert. För mig är den största nackdelen cropfaktorn som gör det svårt/dyrt att hitta bra vidvinklar.