Jump to content

HV30 - är det de här jag får


MovieMaker
 Share

Recommended Posts

Sitter här med en HV30 som jag lånat till en film men jag har ännu inte bestämt mig om jag vill använda den eller ta en Canon XM2:a som är mitt andra alternativ.

 

Bifogar en liten filmfil över hur resultatet från kameran är och jag vill gärna veta om mitt resultat är resultatet man får leva med.

 

http://www.vimeo.com/12231583

 

 

 

Kamerans inställningar:

 

- HD STANDARD = HDV (vad är ens HDV PF25?)

- IMGAGE STAB. = ON

- COMP. OUT = 1080i

 

- PLAYBACK STD = HDV

- TV TYPE = 16:9

- DV PUT = HDV/DV

 

 

Använt mig av HDVsplit för överföring till datorn.

 

Klippen är sedan direkt inlagada i After Effects CS4 däri inställningarna ser ut så här:

 

Interpret. footage:

- 25 frames per second

- Upper field first

 

Render settings:

- Frameblending = off

- Field render = off

 

Jag har, på blodigt allvar, ändrat inställningar hit och dit men det här är det bästa resultatet jag fått fram.

 

Så, är det här det resultat som man får från Canons HV30 när det gäller kamerarörelse och rörelse i bild?

 

Tacksam för svar!

Link to comment
Share on other sites

PF25 är Canons sätt att få till 25p dvs progressiv inspelning, testa det också.

 

Prova att stänga av bildstabiliseringen (OIS), den ska inte behövas ifall du har kameran på stativ (kan faktiskt bli sämre då med OIS), för du använder väl ett stativ?

 

Den största skillnaden mellan dina kameror är såklart upplösningen, HD vs SD.

Link to comment
Share on other sites

Ser man på första delen av din film är ju det in situation där HV30 är som absolut sämst, ryckigt, handhållet, wobbling och skevande bild.

 

Andra delen är det ju mest val av slutartid som styr hur "stroboskopigt" man vill ha rörelsen, men det gäller ju alla kameror i den situationen.

 

Jag skulle nog utan tvekan välja HV30 framför XM2, om:

 

- du kan filma med stativ på stadigt underlag så att du inte får problem med vibrationer som CMOS/kamerans OIS inte klarar.

- om du kan filma handhållet mjukt, med exempelvis ett enbent stativ hängande som balansvikt.

 

HV30 ger ju utan tvekan mycket skarpare bild/högre upplösning så jag tycker egentligen inte det är så mycket att tveka på. Varken DV eller HDV erbjuder väl exeptionellt mycket utrymme i efterbehandling, men jag tycker att ton/färgjusteringar alltid blir bättre med HDV-material (men där vet jag ju andra som inte delar den åsikten så testa själv i din miljö).

 

De enda gånger man idag ska filma med exempelvis XM2, PD150 och andra SD-kameror är om man ska kompletteringsfilma till en film som redan är filmade med en sådan kamera.

Link to comment
Share on other sites

Ska ta mig en titt på progressiv inspelning och lite mer manuella inställningar i kameran.

Ska även se om jag kan få tag på ett enbent stativ.

 

Poängen med hela den här kommande filmen är att jag ska implantera flertalet 3D-element och behöver så bra bild som möjligt för att möjliggöra enkel tracking. Jag kommer använda mig av handhållen kamera emellanåt och det är därför jag överväger att använda XM2:an (väl medveten om att det är SD).

 

Att HV30 ger klarare bild är ju ingen tolkningsfråga absoult och jag skulle jättegärna använda den om jag kan få så pass bra bilder att jag kan tracka efter dem.

Link to comment
Share on other sites

jag tycker bildstabilisatorn klarar sig rätt bra i många fall, och jag kör nästan enbart handhållet med min.

här är en liten test-track jag gjorde för ett tag sen när jag började med Cinema 4D.

(det är dock lite skakigt, med mening)

 

sen är det ju som plf66 säger att det blir hackigare om man har hög slutartid, fast om man ska tracka så kan det underlätta med inte för mycket motionblur också.

Link to comment
Share on other sites

sen är det ju som plf66 säger att det blir hackigare om man har hög slutartid, fast om man ska tracka så kan det underlätta med inte för mycket motionblur också.

 

 

Motion blur, is that the same as rörelseoskärpa in Swedish?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Similar Content

    • By basassproduction
      Jag har börjat intressera mig mer på video nu. Har fotat en hel del naturbilder (Landskap och Vilda djur).
       
      Nu är det så att jag redan har en mängd olika objektiv.
      Canon 50mm 1,8 Stm
      Sigma 150-600mm
      Sigma 17-50mm 2,8-4f
      Canon 10-18 stm
       
      Finns ju adapter för sony spegellöst ( Sony e-mount ) till canon objektiv lika så till micro 4/3.
       
      Fördel micro 4/3 är ju att man kommer ännu närmare.
      sen finns det även novoflex adapter som går till nikon objektiv.
       
      Fördel sony att man får kortare skärpedjup mot micro 4/3.
       
      Sen har jag några minolta af objektiv också och dessa går ju också att använda på Sony E-Mount med adapter.
       
      Hur hade ni resonerat.
       
      Mvh Johan
    • By anders10
      Hej!
       
      Nyligen testat ett EF 24-70 2.8 med adapter på min Panasonic AF101. Snygg bild men en helt extrem vinjettering. Kan klart vara en fräck effekt om man gillar sånt. Men verkar vara svårt att undgå den helt. Det märkliga/bakvända är att den är som minst synbar vid 2.8 och när man bländar ner kryper den in ganska omgående. Ser ju ingen skala men tippar på runt 4, kanske 5.6 blir max nedbländat innan det börjar vinjettera så mycket att det blir oanvändbart. Detta gäller på samtliga brännvidder.
       
      Någon som filmar med samma optik, utrustning eller kan ge mig en vettig förklaring till detta skumma fenomen?
       
      Vänligen Anders
    • By andreas ljung
      Som rubriken lyder är jag på jakt efter ett nytt kamerahus. Har börjat filma med min gamla 500d och det blir riktigt schysst, tyvärr så saknar jag många funktioner som att ställa exponeringen, micingång och 1080/24. Tycker det är svårt att utläsa vilka kameror som faktiskt låter användaren justera detta, men det verkar som att 600d klarar det, då borde väl samtliga i de högre prisklasserna också göra det?
       
      Har jag rätt eller fel? Jag har precis skaffat ett 17-50/2.8 och vill fortsätta använda det. Är det värt att spara till en fullformatskamera?
       
      Help...
    • By Film Anton
      Hallå alla kära filmkolegor!
       
      Skall inskaffa 2 st kameraväskor till våra Canon C300 på huset.
      Det skall vara av typen "pick up and shoot", alltså inga pelli case system där man måste skruva i 18 år innan man kan reca utan allt skall färdigmonterat.
      Detta är vad jag har tittat på men det verkar som om den är för låg för mitt upplägg (hus, baseplate och stativbricka (nämner bara det som påverkar höjden)):
       
      Tenba Roadie II HDSLR/Video Shoulder Bag (Black) 638-334 B&H
       
      Mitt höjdmått är 32cm.
      Någon annan som har varit inne på detta område? Till och med köpt denna väska?
      Tips uppskattas verkligen!
       
      Mvh Anton
    • By Spiritual_Chaos
      Tänkte plocka fram min 550D, damma av den och filma lite igen.
       
      Såg att Magic Lantern finns till kameran och manuell ljudkontroll vore fint.
       
      är det ngt man bör tänka på, eller är det lagom säkert för kameran att köra med det?
×
×
  • Create New...