Punx Posted December 14, 2004 Posted December 14, 2004 Tjena, jag sitter å pillar med min dv-kamera (en JVC GRD-20). Vi filmar en del snowboard-åkning med denna kamera och hittills har vi bara filmat på "Auto" läget men jag funderar på om man kan få till bättre kvalité i manuella läget, bilden blir en aning grynig nu, (jag vet att det inte är världens bästa kamera men tror ni att man kan få till det bättre med manuella inställningar? Någon som kan ge några bra tips/erfarenheter på hur man ska ställa in "whitbalance" & "shutter" för bäst resultat. 0 Quote
korvdotcom Posted December 15, 2004 Posted December 15, 2004 Det varierar ju från kamera till kamera. Föreslår att du testar dig fram för bästa resultat. För dom inställningar som jag tycker är bäst behöver ju du nödvändningsvis inte tycka om. So keep trying! 0 Quote
Ronnie Posted December 15, 2004 Posted December 15, 2004 Blir bilden grynig är det ett tecken på att den gainar bilden (ljusar upp elektroniskt), vilket kameror gör om den tycker det är för mörkt och är inställd på automatik. Jag föreslår verkligen att du lär dig kameran i manuellt läge. Det är ganska lätt att lära sig grundläggande saker med en DV kamera. Lek med bländaren & slutartider. Normalt sett är standar slutartiden 1/50 sekund. 0 Quote
Punx Posted December 15, 2004 Author Posted December 15, 2004 jag tog fram manualen å låg igår kväll å läste å läste å pillade på kamran så nu tror jag att jag har rätt bra humm om vart man ställer in saker, sedan så är väl resten en fråga om att testa sig fram.. :) 0 Quote
Punx Posted January 2, 2005 Author Posted January 2, 2005 Nu har ja fipplat en del med manuella inställningarna, filmade en snutt i mitt rum alldeles nyss.. ser bra ut då man spelar upp det på kameran men då jag lägger in det på datorn blir det kolmörkt nästan... vad är fel? Jag capture med adobe premiere pro. 0 Quote
orange Posted January 2, 2005 Posted January 2, 2005 Det är nog snarare tvärtom att det ser fel ut på kameran. Man brukar alltid ha stor nytta av att ha en monitor eller tv att se bilden på eftersom kamerans små displayer inte alltid återger rätt. Sen kan det ju vara så att man har råkat satt inställningar på sin display så man tror det ser ljusare ut än det gör. Jag hade en inställning på en gammal kamera som hette "Brightness". Jag använde den för att få mörkare eller ljusare, men senare upptäckte jag att den inställningen itne alls ändrade bilden som spelades in, utan bara ljusstyrkan på displayen. Så man bör vara uppmärksam! :) 0 Quote
Punx Posted January 2, 2005 Author Posted January 2, 2005 aha ja det lär ju kunna vara något sånt, har ju inte världens bästa kamera så det är säkert den som spökar. 0 Quote
ash Posted January 9, 2005 Posted January 9, 2005 skulle tro att det e din lcd som e för ljus. men om du nu ska filma ute med massa snö så kanske det blir bättre med tanke på att snö e vitt? 0 Quote
Recommended Posts