Jump to content

Ölands dokumentärfilmskola

LuffifilmsCrew
 Share

Recommended Posts

Jag skulle vilja veta så mycket om denna folkhögskola, är det någon som gått där som ni känner eller har ni själva valt att utbilda er där? Hur är ambitionsnivån hos de andra eleverna vanligtvis, hur bra är utrustningen och lärarna?

Jag känner att jag inte vill slösa bort ett år på att gå där om det inte ger något, är väldigt ambitiös och tycker verkligen om att göra film. Framför allt dokumentärfilm.

Har hört att folkhögskolor kan vara väldigt utvecklande men att det finns vissa skolor som är väldigt flummiga. Är det någon som vet något om denna utbildning?

Väldigt tacksam för svar eller åsikter, jag måste bestämma mig innan den 2 juni om jag ska gå där eller inte så det är inte så lång tid kvar.

Tack på förhand.

• 3 weeks later...

Jag avslutade mina studier där nu den 21 maj. Om jag skulle välja ett ord för att beskriva året på skolan så är det nog: fantastiskt!

Jag skulle vilja utveckla Team_fagotts mening "Bra lärare." Den ena läraren (den manliga) var bra, men den kvinnliga var åt det sämre hållet. Större delen av den tiden som vi hade henne satt hon på sitt kontor och sysslade med sitt eget. Men hon hade faktiskt sina ljusa punkter också.. Nu kanske de är olika från år till år, men under mitt år så var de så.

När det gäller utrustningen så är den väl på väg mot pension. Då pratar jag i förstahand om kamerorna. Några har strulat med bild osv. sen filmar dem i standardupplösning och 4:3, vilket känns lite passé mot dagens teknik. (Den manliga läraren var väldigt sugen på att köpa in RED Scarlet kameror, om och när det kommer ut, och rektorn verkade inte helt emot det ;))

Och så hade vi två Mac:ar som kraschade (dessa fantastiska Mac:ar:P)

Detta är bara småsaker om man ser till det stora hela, för som jag sa i början så har året varit fantastiskt och om du börjar så har jag svårt att tro att du kommer ångra dig. Jag har lärt mig mycket mer än vad jag kunde innan och träffat en massa fantastiska människor.

Att man har tillgång till all utrustning dygnet runt är ju inte fy skam. Detta möjliggör egna filmprojekt på fritiden.

Är det något mer du undrar är det bara fråga!

En musikvideo som några slängde ihop. Kvalitén på den kan ju diskuteras:P

Men det framgår förhoppningsvis att vi hade riktigt roligt på skolan.