Jump to content

DIs Baskurs i film 2010, vilka sökte?

carpe.momentum
 Share

Recommended Posts

Hej!

hittade ett forum från något år sedan där folk från Voodoofilm som sökt till DIs baskurs i film hade samlats. Tänkte kolla hur många det finns här som sökt i år eller kanske sökt tidigare år och kommit in? Och snacka om hur antagningen går för alla?

Sista anmälningsdagen är idag.

Jag är inte "från Voodoofilm", skapade ett konto just för att skriva det här, men Jag sökte. Upptäckte klockan 4 imorse att man inte fick posta det den tredje, utan de var tvungen att _ha_ ansökan idag. Fick fett med panik och var tvungen att rallya morsan så hon kunde plocka fram och scanna mitt gymnasiebetyg, och jaga upp ett par kompisar som bor i stockholm så de kunde skriva ut och lämna in min ansökan fysiskt. Så nu får vi se hur det går.

Sökte också till Stockholms filmskola, vilket känns som ett bättre alternativ ärligt talat, men DI har ju fördelen av att vara gratis.

Jag är inte "från Voodoofilm", skapade ett konto just för att skriva det här, men Jag sökte. Upptäckte klockan 4 imorse att man inte fick posta det den tredje, utan de var tvungen att _ha_ ansökan idag. Fick fett med panik och var tvungen att rallya morsan så hon kunde plocka fram och scanna mitt gymnasiebetyg, och jaga upp ett par kompisar som bor i stockholm så de kunde skriva ut och lämna in min ansökan fysiskt. Så nu får vi se hur det går.

Sökte också till Stockholms filmskola, vilket känns som ett bättre alternativ ärligt talat, men DI har ju fördelen av att vara gratis.

Varför tror du/tycker du att Stockholms filmskola verkar vara ett bättre alternativ?

Tacksam för svar!

Skulle säga att jag "tror att jag tycker" så för att SFS verkar erbjuda en kreativ atmosfär och någon form av gemenskap iochmed det de skriver på sin hemsida att man alltid har tillgång till lokalerna och att det oftast sitter nån/några elever där och jobbar med nånting. Förhoppningen är att det ska vara nånting i närheten av ett Hyper Island fast för film. I kontrast framstår DI-baskursen som mer likt universitetsprogrammet som jag går nu, där vi bara kommer till skolan för lektioner och i övrigt inte har nån form av gemenskap eller sammanhållning. Men jag har alltså inte snackat med nån som går de respektive linjerna, har bara bildat en uppfattning utifrån hemsidorna.

Har inte själv kollat upp så mycket om SFS men DIs baskurs känns riktigt bra! Är därför nyfiken på om någon går där nu kan berätta mer inside om det? Vad för slags övningar och arbeten man får göra.

Det känns som om man får testa de flesta olika rollerna där under en lagom lång tid.

Funderade på att söka kulturama ett tag, men var där på öppet hus och det kändes inte 100% bra...

Nu har ansökan stängt o jag tror de är om 2 veckor som man får svar på om man kommit vidare till intervju eller inte. De brukar va ca 180-200 pers som söker och bara ca 45 kommer vidare till nästa steg. =S

Sen kommer ju DI "försvinna" under kursen och slå ihop sig med Teaterhögskolan.

• 2 weeks later...
Samma här.. känns riktigt pissigt. Konstigt egentligen att arbetsproven är skriftliga.. hade ju varit vettigare att gå på ett filmprov som det var förr känns det som?

Det är arbetsprov nu för alla som gått vidare, man ska göra två uppgifter på egen hand sen arbetsprov och personlig intervju där.