Gå till innehåll

Vad skall man satsa på?!? (Efterredigering)


sanjiro_sama

Recommended Posts

Hej alla glada filmentusiaster!!!

 

Jag är tämligen grön inom filmskapandet och undrar således vilken programvara man skall satsa på för datorn när det gäller filmredigering.

 

Vad jag är ute efter är att kunna klippa filmen fritt, lägga till ljudeffekter, och, om inte för komplicerat, en del visuella effekter. Vad är rimligt att lägga ut på ett program och vilket skall man välja? JAG ÄR HELT VILSE!!!

 

Dessutom undrar jag om det verkligen är nödvändigt att använda en digital kamera för att nå ett tillfredställande resultat. (Jag har en vän som propsar på att det behövs...)

 

Är innerligt tacksam för svar, som sagt är jag nu helt vilse...

 

Hälsningar

Carl Nilsson

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej hej, välkomen till forumet.

 

Jag använder mig utav adobe premiere pro, för redigering. Det är ett väldigt bra program för videoredigering, där kan du även lägga in musik och effekter. Men skall du ha "snygga" och mer anvancerade effekter så använd adobe after effects. Finns flera olika program för videoredigering, musik och för att lägga till anvancerade effekter. Men som sagt adobe premiere, adobe after effects är väldigt bra program.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej Carl!

 

Föreslår att du börjar med Pinnacle Studio8 eller Studio9 program, finns komplett med firewirekort till en billig penning. Har för mig att även firewire-kabel ingår. Det är ett mycket bra nybörjarpaket till ett vettigt pris.

Glöm inte att skaffa en STOR hårddisk som du spelar in videomaterialet på.

Man skall aldrig lägga videomaterialet på systemdisken.

 

Att välja program är inte helt lätt, det beror mycket på vad du vill göra. Hur avancerade visuella effekter du tänker på t.ex. "Prislappen" börjar vid strax under 1.000-lappen och uppåt.

 

Många föreslår Premiere men jag tycker att det är lite "häftigt" att börja med det, tycker inlärningströskeln är lite hög om man aldrig sysslat med digital video förut. Har själv provat såväl Studio8 som Premiere när jag gick över till digital video efter att ha jobbat med analog video i en massa år. Studio8 var för enkelt för mig, (saknade funktioner jag behövde), Premier gillade jag inte, nu är det Avid XpressDV som gäller!

Innan du köper ett program så bör du kolla att din dator uppfyller programmets hårdvarukrav = minne, processor osv.

 

När det gäller kamera, har du ingen redan nu så köp en DV-kamera med både DV in och DV ut. Med DV ut så kan du få in din "video" i datorn genom FireWire-kortet och med DV in så kan du "lägga tillbaka" ditt färdiga program (Mastern) på DV-band utan att tappa i kvalitet. Sedan kan du göra en visningskopia på VHS. Naturligtvis kan du även göra DVD-skivor men det är en helt annan sak.

 

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hejsan! Jag är också ganska grön på det här med att filma och redigera. Jag har provat lite olika program under en tid. Att prova redigeringsprogram i 30dagar är ett mycket bra sätt att komma fram till vad man trivs med. För mig lutar det åt att jag kommer lägga mina surt sparade pengar på Sony Vegas5.

 

Vegas5 är enligt mitt tycke ett otroligt logiskt redigeringsprogram som är mycket lätt att lära sig och det går fort att redigera i det. Det har kanske inte alla super finneser som Premiere men man växer nog inte ur det lika fort som Studio9 heller.

 

Jag har lagt till en länk under den översta posten med en kom igång övning för Vegas5 i denna forumdelen. Dom enkla övningarna var nog för att jag skulle komma igång med Vegas5.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vegas video funkar riktigt bra faktiskt. Det använde jag länge innan jag började med premiere som jag ännu håller på med. Ett program som jag skulle villa ha är dock Final Cut Pro, men det finns bara till mac. Tror ni det är värt att köpa en mac bara för att kunna använda det progget? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Ankattakk]Tror ni det är värt att köpa en mac bara för att kunna använda det progget? (Final Cut Pro) :)[/citat]

 

Jag tycker det.

Har arbetat möe både i Premiere, Avid & FCP, & måste (än så länge) säga att jag gillade FCP absolut bäst, buggade aldrig ur & gav mig vad jag bad om utan att jävlas :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...