Jump to content

Recommended Posts

Finns massor av info från Panasonics Jan Crittenden på dvxuser.com.

Ser i mina ögon ruskigt lovande ut om dom kan hålla priset på 6000 dollar. Tydligen ska man kunna köra Canon, Nikon, PL-mount, etc.

Men visst, AVCHD mot RED Raw... Å andra sidan funkar oftast Panas kameror direkt, utan 14 updates och utlovade leveranstider brukar också vara mer pålitliga än Jannards (som iofs inte har några utlovade längre...).

//Max

Vanliga 4/3 använder faktiskt Konicas gamla systemkamerafattning. Dock måste man skruva isär bajonettfattningen och ta bort "nedbländningsarmen/piggen" (eller vad 17 man kallar den). Jag har 4/3 sedan det var nästan nytt och det var kul att se att gamla Konica-objektiv passar, men de måste dock köras helt manuellt.

Däremot är jag osäker på hur m4/3 och 4/3 interagerar, det har jag aldrig satt mig in i.

Det finns dock många fina gamla manuella Konicaobjektiv till verkligt lågpris som kanske skulle passa bra. Det finns några ruskigt skarpa 28 och 35 mm-objektiv.

Finns massor av info från Panasonics Jan Crittenden på dvxuser.com.

Ser i mina ögon ruskigt lovande ut om dom kan hålla priset på 6000 dollar. Tydligen ska man kunna köra Canon, Nikon, PL-mount, etc.

Men visst, AVCHD mot RED Raw... Å andra sidan funkar oftast Panas kameror direkt, utan 14 updates och utlovade leveranstider brukar också vara mer pålitliga än Jannards (som iofs inte har några utlovade längre...).

//Max

Ofan! 35 sidor på en dag (100412, 06:53). Tar tid att läsa..

Iof. ingen som klagar på AVCHD i The great camera shootout...

Ojdå, ja jag kommer definitivt nobba Scarlet för den här. Har bara väntat på att Panasonic ska komma med något revolutionerande i stil med DVX:en på sin tid, den här kan nog bli en värdig arvtagare till den tronen (tycker inte HVX var det riktigt).

Kanske, men jag tycker nog ändå Scarlet är en helt annan kamera med sitt "modulbaserade" skal.

Nog håller Scarlet en annan klass, men samtidigt betingar den också ett relativt högt pris "kittad". AF100 kanske kommer göra jobbet rakt från lådan. Personligen bygger jag gärna mecano för att filma. Men för de som vill ha dslr-prestanda i ett lättfilmat paket kan denna kamera vara helt rätt!

Bilderna på mockupen från NAB-presentationen såg mycket bättre ut än i pressreleasen:

http://dvxuser.mikkowilson.com/NAB2010_WebPhotos/AG-AF100_2.jpg

Klar förbättring där med lite knappar på den. Tycker den har lite samma look som gamla filmkameror typ 16mm, riktigt snygg... men det där handtaget är vulgärt, det kommer jag troligen såga bort (om de inte dragit sladdar igenom den).

Klar förbättring där med lite knappar på den. Tycker den har lite samma look som gamla filmkameror typ 16mm, riktigt snygg... men det där handtaget är vulgärt, det kommer jag troligen såga bort (om de inte dragit sladdar igenom den).

Handtag är väl inte att förakta, men det är ju bara en prototyp, det kommer säkert bli snyggare, få en tillbehörssko, plats för extern mik (det blir ingen intern mik vad jag läste).

haha! håller nog med om sågningen där. vi kanske kan ta fram en sån "kit-lösning" ;)

För att de för tillfället är kung på filmande Dslr...

Tja passar dom sej inte så är dom strax omsprungna och får tjänstgöra som hovnarrar! Jag vill ha en canonkamera som filmar i RAW och har en fps på minst 120 samt kan ta upp ljud på ett vettigt sätt, sen e jag nöjd!

Jag ljög! Jag vill ha bildstabilisering med!

För att de för tillfället är kung på filmande Dslr...

Nikons brusreducering slår Canon med hästlängder, busslängder eller ljusår om du så vill. Om de bara kunde släppa en kamera med brusreduceringen, 1080 - 25p så skulle jag börja filma med DSLR...

Nikons brusreducering slår Canon med hästlängder, busslängder eller ljusår om du så vill. Om de bara kunde släppa en kamera med brusreduceringen, 1080 - 25p så skulle jag börja filma med DSLR...
Väntar själv på denna kamera då jag sitter på en hel den fin nikkoroptik. Hoppas på en D400 med fina filmfunktioner att byta ut min numer så föråldrade D200. Men för tillfället är Canon kung på att filma, förutom i lågt ljus..;)
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Similar Content

• By plf66
      Jag har nyligen blivit med ett par HMC151. Passar mig perfekt eftersom de har CCD-sensor. Någon som fortfarande använder modell?

Jag behöver köpa nya batterier till dem för att gardera mig för några kommande långfilmningar med dåligt med laddresurser.

Någon som har tips erfarenhet vilka batterier jag bör köpa? Noname från Ebay.de, eller andra idéer?

Det är ju bra om kameran visar rätt återstående batteritid, men inte livsavgörande.
    • By mediamicke
      Hej!

Har en HVX200 (32 GB kort, 2 batterier samt ordentlig kameraväska).
      Kollade lite på eBay och verkar ligga mellan 3-7000:- beroende på utrustning.
      Skulle 4000:- vara för mycket att sätta ut den för?

Har även komplett Reflecmedia kit med ring (grön chroma), uppfällbar bakgrund (ca 2x2 m) samt matta, lite äldre version på själva ringen.
      Mycket svårt att hitta något uppskattat värde på det, någon som kan hjälpa till?

Mvh
      Micke
    • By Dark_tree
      Hej!
      Jag har hemma en DVX100BE som nu inte används alls pga. tidsbrist samt svårigheter att jobba med den pga min dator som kan mata in DV material är paj. Då den är knappt använd under 100 timmar, så borde värdet på den vara relativt högt? Samt att dessa säljes inte längre på butik? Eller gäller det samma med kameror såsom med all elektronik att värdet går ner markant?
    • By 3CCDGBG
      Hej! Efter att tidigare i livet ha läst film och även gjort några småfilmer, då bl a med PD-150 samt 170 samt med Panasonics AG-serie (så länge sedan var det) - så blev jag nu sugen på att ge mig på lite filmande igen.
      Blir dock rätt förvånad när jag börjar kolla in utbudet av "bra kameror". Saken är den, att jag har inte behovet av en 4K-kamera egentligen, i vart fall inte på den lägre nivån med minimala sensorer.
      Är definitivt inte inne på att köpa en dyr kamera i stil med de ovan. Jo, de var ganska dyra då. Däremot hade jag önskat mig en kamera där det fanns mer fysiska reglage på kamerorna, åter igen som på de jag jobbat med tidigare.
      Vad har jag då kikat på, och vad är det för nivå jag ska lägga mig på? Nej, jag kommer inte rikta mig på något som ska visas för stora massan eller så, utan jag vill ha bra kvalitet på bilden under rätt förutsättningar, förstås:

Sonys AX33 (för kort zoom då jag även vill kunna filma flygshower etc)
      Sonys AX53 (intressant, men tydligen har den väldigt få manuella möjligheter)
      sony AX100 (för kort zoom igen, annars är det väl snudd på denna nivå jag hade velat ligga)
      Canon Legria G30 eller G40 (också intressant, men bara Full HD vilket kanske räcker)
      Panasonic HC-VXF990 (En kamera jag inte blir klok på alls. Den marknadsförs som proffsig, men har bara inställningar i menyerna, och dessutom en ynklig sensor). Då den ligger ok i pris nu (6995,-) så har fokus legat mkt på den.
      Panasonic G80 (Hade väl en massa problem när den kom? Är de fixade? Har ju tyvärr inget ljud ut för hörlurar. Det kan man ju i alla fall få via grepp på exvis E-M5 Mark II. Surt).
      Panasonic GH4 (tror i inte jag behöver förklara mer om den. Har dock inga gluggar utöver en m43 25mm f1.8. Antar att jag måste köpa en del för att göra den rättvisa)
      Olympus E-M5 Mark II (Har ju den lilla E-M10 för att plåta med, så jag känner till kvaliteten. Men hur den står sig om exvis GH4 vet jag inte riktigt)

Vad har ni för prylar att lattja med - och göra seriösare saker med (man kan lattja i arbetet i vilket fall). Om man inte vill lägga 20 papp... Jag vill ju ha en bra Rödemick med osv...saker kostar ju.

Vad kan man kolla efter beggat som är proffsigt? Hur är det med Legria-serien där, eller kanske den proffisigare varianten av dessa? Som sagt...20 x zoom är krav. Frågan är bara...Full HD vs 4K. Har ju själv vara sig 4K skärm eller TV. Vet att det kan bli finfin kvalitet när man skalar ner 4K, men då gäller det väl att det materialet i sig ser bra ut (kanske från en kamera med hög bitrate, bra optik osv). Att köra 4K på en Panasonic av detta slag...är inte det bara en gimmick? Sen har den ju ljud in och hörlursutgång osv..

Någon som kör den, förresten?

Hm...tänker så det krampar.
    • By Bosse_A
      Nu har jag fått den nya 4K-kameran. Det känns bra att prova något nytt. Jag har under ett antal år filmat en Panasonic TM900 och kvaliteten har räckt ill för att visa film på biograf. Den nya kameran har även möjlighet att filma högkontastbilder med HDR-inställning. Jag daterade upp till Sony Vegas Pro 13 och redigeringen flyter fint även med 4K-material.
      Här är lite info från filmvisningen:
      ”Toppsjöpojkarna” blev succé på Bio Kontrast | Södra Vings Hembygdsförening
  • Create New...