Jump to content

Rätt mic till Canon HF S100?

pikefurusund
 Share

Recommended Posts

NTG2 kommer med 3,5 mm kontakt och inbyggt batteri så varför skulle den inte funka?

Nej, NTG2 kommer bara med XLR-kontakt, men batteriet är bra att ha eftersom du då kan använda den utan phantommatning och med enkel adapter koppla den till ett 3,5mm ingång om det behövs. Videomic kommer med 3.5mm kontakt (och batteri).

Blev inte mycket klokare men det låter faktiskt som om Rödemicken ger lite fylligare ljud, mer bas, säger man så? Men jag har ännu inte fått svar på om NTG2 med adapter fungerar till HV40 och HF S100. Någon?

Jag har en HV20 och NTG2, kan tyvärr inte testa igen idag men kommer i alla fall ihåg att det är viktigt att sätta MIC ATT på rätt läge. Kan kolla upp det inom ett par dagar.

Ljudmässigt funkar NTG-2 fint med alla kameror. Att det skulle vara nåt kajko med nivåerna ifrågasätter jag starkt, jag jobbade mycket med den när den var ny (har en egen liggande i studion åsså, men jag fick den av en kompis som tröttnat på den en vecka efter jag fick hem min MKH416, så har nästan aldrig rört den...), & har aldrig reagerat på nåt sånt.

MKE 400... Jag har en MKE 300 jag fick av samma kompis. Jag har haft en del kul med den faktiskt, men i prisklassen 150:- skulle jag endå tänka efter en gång extra eller två innan jag skulle välja den. Problemet är bara att aset kostar 2.400 jävla kronor ny. Det är den utan jämförelse mest överprissatta mick jag någonsin lagt klövarna på. Som kameramick är den helt värdelös, för mig har den dock sin funktion till LoFi-effekter. Som sagt, jag fick den gratis, & för det priset är den mig väldigt kär.

400:an är bättre. Dock inte mycket. Jag skulle säga att den var värd runt 500:-. Av nån anledning kostar den nästan 2500:-. Det gör NTG-2 med shockmount åsså, men den är fullt acceptabel mick till sitt pris.

Enligt min erfarenhet är Sennheiser bland de bästa tillverkare som finns...så länge man ser till RENT professionell utrustning. Dom har stor konkurrens av exempelvis företag som Schoepps, AKG, Manley, Beyer Dynamics & liknande, men på den nivån så är valet sällan en fråga om kvalitet, utan rent smak, stil & tycke. Enligt min personliga åsikt är deras MKH416 den bästa locationmick som nånsin tillverkats för att ta ett exempel.

När det gäller semi-pro & konsumentprylar däremot, så tycker jag de flesta av deras produkter är direkt dåliga. Sennheiser kan mycket väl vara det mest ojämna företag jag känner till.

Har följt dina tidigare inlägg om mickar och det verkar som om du vet vad du talar om. Antar att jag bara kopplar in min kabel (XLR till 3,5mm) så ska det funka.

Kör sedan tidigare med trådlösa Sennheiser eW 100G2 och de fungerar klanderfritt med min Legria HF S100.

Kan också berätta att jag nu har testat MKE 400 och det var ingen höjdare och kan inte användas tillsammans med den trådlösa Sennheiser-micken. Det lät som två olika världar. Tror du att NTG-2 kommer att låt mer lika Sennheiser eW 100G2?

• 1 year later...
Nu är Røde NTG-2 monterad på kameran och allt fungerar perfekt.

Jag vet att det nästan gått två år, men jag är nyfiken. Lite tankar kring att använda Legria HF S100 tillsammans med Røde NTG-2? Använder du XLR-hona till 3,5mm-plugg?

Jag har själv en HF S20, vilket väl i princip är samma kamera, och funderar starkt på att uppgradera till just NTG-2 eller NT4.

Mycket tacksam för svar!