Jump to content

Premiere CS4, val av format?

Niclas35
 Share

Recommended Posts

När jag importerar filmen i Premiere så blir det som "störningar" i bilden. Det blir stora pixlar och brus lite då och då. Jag antar att det har att göra med formatet eller något. Mitt problem är att det finns väldigt många olika val av format, vilket ska jag välja när jag skapar ett nytt projekt? Och måste jag göra om det formatet som kameran filmar i?

Filmar med en Panasonic Ag-hmc41e (1080i) och redigerar med Adobe Premiere CS4 på en iMac.

Filmar med en Panasonic Ag-hmc41e (1080i) och redigerar med Adobe Premiere CS4 på en iMac.

Välj ett Preset som heter AVCHD 1080i25 (50i).

Men, framförallt skall du högerklicka på bilden i Program panel och se till att Quality står på Highest Quality. Den står nu på Automatic Quality, och det är därför du ser störningar i bilden.

Välj ett Preset som heter AVCHD 1080i25 (50i).

Men, framförallt skall du högerklicka på bilden i Program panel och se till att Quality står på Highest Quality. Den står nu på Automatic Quality, och det är därför du ser störningar i bilden.

Tack så mycket för hjälpen, nu ser det bättre ut!

Har du något tips på vad man ska ha för inställningar när man exporterar då?

Ja, om du berättar var materialet är tänkt att spelas upp. Det är olika för DVD/Blu Ray/Web, mm, mm, mm. :)

Ja just det, tänkte så långt... Ett för att bränna på DVD och ett för att streama igenom Vimeo, gärna i HD då, skulle vara trevligt att veta.

Ja just det, tänkte så långt... Ett för att bränna på DVD och ett för att streama igenom Vimeo, gärna i HD då, skulle vara trevligt att veta.

För DVD använder du MPEG2-DVD och ser till att ändra Field Order från Lower till Upper om du har HD på Timeline. Bitrate beror på hur långt det är. Jag brukar använda CBR och aldrig gå över 6.5 Mbps.

Vimeo har jag inte laddat upp något till, men dom tar väl bara emot 24p eller 30p har jag för mig. Jag har inte testat så ingående hur man gör om tex 50i till 24p, så jag har inga direkta tips att ge dessvärre.

För DVD använder du MPEG2-DVD och ser till att ändra Field Order från Lower till Upper om du har HD på Timeline. Bitrate beror på hur långt det är. Jag brukar använda CBR och aldrig gå över 6.5 Mbps.

Vimeo har jag inte laddat upp något till, men dom tar väl bara emot 24p eller 30p har jag för mig. Jag har inte testat så ingående hur man gör om tex 50i till 24p, så jag har inga direkta tips att ge dessvärre.

Men då vet jag hur man fixar DVD iaf. Exporteringen är ju ett senare problem, så det tar jag då. Huvudsaken är att det fungerar att importera och redigera som det ska. Tack för din hjälp, riktigt bra support!