Gå till innehåll

Vilken kvalitet krävs för 35mm?


henrikp

Recommended Posts

Vilken bildkvalitet/kamerakvalitet är minimum för att det ska funka på bioduk?

Jag ska producera en reklamfilm som ska föras över till 35 mm. Kan jag filma på miniDV med en kamera som har 1/6 tums 3CCD bildsensor?

Nån som har någon kunskap i frågan?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=henrikp]Vilken bildkvalitet/kamerakvalitet är minimum för att det ska funka på bioduk?[/citat]

 

Vad menar du med "funka på bioduk"? Du kan filma med valfri dv-kamera och få synlig bild. ;) Om du vill ha så hög kvalitét som möjligt bör du satsa på DigiBeta, DVCPRO 50 eller HDCAM.

 

Reklamfilm är dock alltid bäst att producera på film, förslagsvis 16 mm om du har en stram budget.

 

35 mm brukar ju normalt sett vara 2K, eller 4K om man finlirar.

Länk till kommentar
Share on other sites

2K = 2000 bilden scannas så att var bild blir digital med formatet 2000x2000 (om nu bilden vart 4 kantig vilken den inte är men du förstår?)

 

Film har igentligen mycket mer upplösning än så, men 4K scannas film i om man ska hiva på digitala effekter osv.. altså 4000x2500 eller va de nu kan vara..

 

Allt över mini DV blir bra. Allt under Canon XL1/PanaDVX kommer se rätt kass ut... Jag har kört en film via digitalprojektor på en bio en gång duken kanske var 6-7meter bred och det var helt okay kvalle!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag tycker det ser ganska bra ut på stor duk redan i DVCAM eller DV (Samma kvalitet). Vi visar alla våra filmer i DVCAM på stor duk i Stockholms Filmskola. Men det ser fortfarande bättre ut på 16 mm inskannat till DVCAM än filmat med DVCAMkamera. Måste vara grymt bra projektotorer då det visas på en utav Sveriges största dukar i filmhuset.

 

Kan tillägga också att Sagan om ringen filmerna skannades in på 2k digitalt, vet inte varför de nöjde sig med det före 4k, men då var det.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=henrikp]Vilken bildkvalitet/kamerakvalitet är minimum för att det ska funka på bioduk?

Jag ska producera en reklamfilm som ska föras över till 35 mm. Kan jag filma på miniDV med en kamera som har 1/6 tums 3CCD bildsensor?

Nån som har någon kunskap i frågan?[/citat]

 

 

1/6 CCD har så långt skärpeljup att det lönar sig inte att köra skäpan manuellt, man vinner inget på det. Min kamera har 1/4 CCD redan där tycker jag min kamera sköter sig bättre med autofokus.

 

Om du har dålig ekonomi, så får man bättre bild med en bra Hi8kamera än en DVkamera som är billig. Själv ska jag nog köpa en Hi8 om jag hittar nån. Bara för att det är digitalt innebär det inte att det blir bättre bild.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

ville ba bumpa tråden och säga att det inte är vanligt att man scannar varken 16 eller 35 mm till 2K vid reklam videos, ända gången man gör det är t.ex. om man har en svår key.

Annars scannar dom i 720 576 för TV bruk. i vissa fall HD.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=henrikp]...misstänker att 16 mm kommer att bli svårt att ordna. Men DVCPro ska nog gå.

Förk.....?[/citat]

Tänk på att DVCPRO50 pch DVCPRO inte är samma sak. DVCPRO har en kvalitet som kan jämföras med DVCAM/DV medan DVCPRO50 är närmare digibeta. DVCPRO50 har dubbelt så hög bitrate som DVCPRO (DVCPRO25).

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

[citat=Christian van Caine]Jns:

Låter väldigt trevligt! Men den har väl endå samma upplösning?

Arbetar ogärna i för udda upplösningar för att slippa problem.[/citat]

 

DVCPRO 50 jämfört med DV är samma TVstandard och klarar av nuvarande TVsystem. DVCPRO är inte så udda, men använts professionellt bla SVT.

DVCPRO band håller också längre precis som DigiBeta jämfört med DV.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

När man blåser upp video (dv) till film så använder man sig av en svindyr teknik som kallas digital intermediates. Väääldigt kortfattat så kan man säga att ett speciellt program räknar ut var punkter skulle funnits om det var filmat med en högre upplösning. Tänk att du målar en cirkel i några punkter på en ballong. När du blåser upp ballongen så hamnar punkterna längre ifrån varandra men du kan fortfarande se att det är en cirkel. Och då är det enkelt att fylla i några fler punkter för att få cirkleln att se finare ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...