Gå till innehåll

Funderar på s.k. Bullet-cam/Crash-Cam


jmalmsten

Recommended Posts

Tjo på er, det var ett tag sedan man skrev här...

 

Har suttit här och funderat ett halvår på att kanske utöka min arsenal med något som kan fungera som "crash-cam". En liten kamera med endast det enklaste i finess-väg. Som inte är känslig för g-krafter och helst spelar in i HD så jag kan klippa in med andra, lite mer stabilare kameror.

 

Exempel på användningar är att montera i fordon som kraschar ihop. Utanpå bilar där fästet kan lossna i 120 km/h och nästa g-kraft kommer av hård asfalt.

 

Anledningen till min fundering just nu är att jag blivit tillfrågad att filma en kommande TraktorPulling-tävling och då vill jag göra lite mer avancerade kameravinklar än vad jag vanligtvis ser när jag ser på filmer från dylika tillställningar. Jag vill kunna häkta på den längst fram på en traktor med en Gorillapod och kunna säga med gott ekonomiskt samvete till föraren att det är ingen fara om den ramlar av. Kör som du brukar. Det är på mitt ansvar. etc

 

Det jag tittar på just nu är en ContourHD 1080p hjälm-kamera. 2495 just nu grundpaket.

 

http://www.sportscam.se/se/art/vholdr-2.php

 

Fördelar:

 

  • Liten, lätt och diskret.
  • Vid vinkel och laser-pekare för att underlätta bildkompositionen.
  • "full" 1080p HD (ej medräknad den kraftiga komprimeringen förståss)
  • 720p 60fps för 2,4x slow-mo
  • Inga rörliga delar = mindre stöt-känslig.

 

Nackdelar:

 

  • Lite dyr om den skulle bli helt mos under traktor-drag-motvikten. 2 495 kr känns fortfarande lite i plånboken.
  • Flera testvideos uppvisar ganska grov jello/gelé/skew-effekt på sensorn när det blir riktigt skakigt.
  • inte helt PAL-vänlig med sina 60 och 30 fps. Dock har jag utan större problem använt en billig stillbilds-lumix som extrakamera när jag filmade en höstfest. Fick lov att convertera till 25p DV-AVI format med MediaEncoder innan Premiere tog in den.
  • Saknar helt manuella rattar för exponering och liknande. Hemsidan hävdar att det går att ställa in sånt via USB-programvara och det kan jag acceptera om jag får tid på mig till det. Men än så länge har jag inte sett varken bild eller videobevis på den finessen.
  • Ingen video-ut-kontakt för snabb på-plats kontroll av bildkomposition och exponering med extern display.

 

Dock har jag tid på mig att begrunda detta då tillställningen inte är på tapeten förrän runt augusti.

 

Men med åtanke på det ovanstående. Vad har ni för spontana reaktioner på mina tankegångar? Finns det bättre alternativ för liknande eller billigare pris? Känner ni till en liknande kamera med global slutare? Riktigt bra SD istället för hårt komprimerad HD? Eller är jag helt bäng i huvudet för att jag ens tänker denna tanke? ;)

 

Förresten, Någon som har tips för bygge av "krash-bur" som extra skydd för kameran? En tanke jag fick var att ta en plast-rulle som det suttit rundbalsplast på (cirka en centimeter hårdplast, runt 7-10 cm diameter) och modifiera med fäste och vaddering. Kanske tillochmed bygga på ett fäste på ett fjärrstyrt flygplan/bil för att zvosha fram i omöjliga kameraåkningar?

 

Alla möjliga tankar och åsikter välkomnas.

Länk till kommentar
Share on other sites

GoProHD verkar onekligen väldigt intressant... Jag tycker mig tillochmed se mindre jellocam/skew än i Contour... Plus att GoPro'n även är vattentät till 60 meter medan Contour bara är s.k. vattenskyddad...

 

Sen är det ju som vanligt att jag skulle vilja ha möjlighet att låsa exponeringen. För även om exempel-videoklippen hos både ContourHD och GoProHD inte råkar ut drastiska fluktuationer i exponeringen så är en auto-allergisk människa som jag fortfarande lite tveksam.

 

Hemsidan nämner både component-video och standard composit-video utgångar men jag hittar inget om live-output eller vad det kallas. Då menar jag en funktion att kunna tillfälligt koppla in en extern display för bildkomponeringen. Det ska komma en "LCD bakpac" däremot så funktionen kanske finns där ändå.

 

Lite roligt att hemsidan också har en notis om att reserv-lins & skal finns att köpa för $20 & $40 vardera om olyckan skulle vara framme. Onekligen ett stort plus. Och köper jag ett par sånna här kameror så blir det nog ett par reserv-uppsättningar också.

 

Tack för tipset Jesse, GoPro'n verkar just nu som favorit-kandidaten. Dock är jag lite fundersam på priset du har... 2900kr begagnat? Motorsports-paketet på hemsidan säljs ju för $299,99, ungefär 2300kr enligt forex just nu. Naked säljs för $259, cirka 2000kr. Visserligen utan frakt tror jag men jag skulle nog ändå ifrågasätta säljarens pris om han nu inte slänger med en massa andra tillbehör som inte ingår i grundpaketen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Dock är jag lite fundersam på priset du har... 2900kr begagnat? Motorsports-paketet på hemsidan säljs ju för $299,99, ungefär 2300kr enligt forex just nu. Naked säljs för $259, cirka 2000kr. Visserligen utan frakt tror jag men jag skulle nog ändå ifrågasätta säljarens pris om han nu inte slänger med en massa andra tillbehör som inte ingår i grundpaketen.

 

2900:- var från Sverige, blocket. Köper man från USA tillkommer väl även moms och tullavgift? rätta mig om jag har fel. Men på ebay kan du säkert hitta dem betydligt billare än i sverige.

Länk till kommentar
Share on other sites

Montera på fordon och CMOS tror jag inte på... tyvärr. På jobbet har vi just nu en CMOS hjälmkamera som jag tycker ger ofantligt mycket jelloeffekt redan när en människa går med den på skallen, och jag tror inte det blir mindre vibrationer när ett TractorPullingmonster som t.ex. Cougar drar loss med 5 kompressormatade V8:or. Eller ens en Volvo 240 med förgasarmotor.

 

Testa går väl alltid, men jag skulle nog leta efter en kamera med CCD-sensor i så fall.

 

Fast nu vill jag redigera mitt inlägg och säga att demovideorna på sidorna ni länkar till faktiskt ser väldigt jello-fria ut så det kanske fungerar trots allt. Våra problem kan bero på lång slutartid pga mörka miljöer.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Jag är också ute efter något liknande, men min tanke är att montera kameran på en personbil eller bara allmänt filma i lite mer kvällsmiljöer, då det är lite skymning/inte mitt på dagen då man är ute med bilen

 

Annonsen som headline länkade såg ju ganska intressant ut kanske, men jag vill gärna se en demo-video från grejerna, så svårt att läsa på papper hur bra en kamera är i verkligheten tycker jag

 

Jag var helt inne på att köpa CountourHD 1080p, som jag har förstått så ligger den kameran runt cirka 3000 kronor i sverige, 4-5000 om man ska ha lite tillbehör, och det är ju verkligen smärtgränsen för mig, efter lite kikande på youtube så såg jag en kille som testade Creative Vado HD, och jämförde den med CountourHD (ej 1080p dock för en mer rättvis jämförelse då Vado HD bara klarar 720p), en länk till det testet här: http://www.youtube.com/watch?v=FX_0H0QaMko

 

Och om det han säger där stämmer så ligger ju Vado kameran mycket bättre till, även om jag tycker att formen på ContourHD är mycket bättre och smidigare, så är det ju filmkvalitén som räknas i slutändan iallafall

 

Som sagt det jag är ute efter är något som klarar vibrationer hyffsat, och har okej fokus i mörker, att försöka hitta en kamera som filmar ljust och i höga fps (30-60) i mörker för de pengarna jag är villig att spendera (under 5000 kronor) är ju bara att drömma om, men så länge den klarar att fokusera i mörkare miljöer så är ju det bra nog, tycker att ofta man ser på de kamerorna som inte klarar mörker så klarar den inte att fixa fokus heller, och då blir bilden ännu sämre pga det :( Ofta när man ser kameror som har "night mode" och sånna saker så blir ljuset "okej" men ändå inte bra, och då verkar filmen ligga på mer som 10fps än 30, och det är ju helt useless, då kan jag ta systemkameran istället :P

 

Blev ett långt första inlägg på forumet och jag hoppas jag får hjälp och jag hoppas att ni inte blir arga på mig för att jag lånar den här tråden istället för att göra en ny, då jag tycker det är ungefär samma sak det handlar om ändå :)

 

720p - 1080p

bra bild i kvällsmiljö

pris under 5000.-

ljud känns inte så viktigt egentligen då om man vill ha bra resultat på ljudet så spelar det ingen roll om man lägger tre gånger så mycket pengar så blir det ändå bättre av en separat källa för ljud

 

rätta mig gärna om jag har fel, jag har inte så stor teknisk koll på videokameror och hur det fungerar i praktiken (som tex de där med CMOS och CCD som ni pratade om, visste inte att det var skillnad på det) men nu har jag ett helt forum att utforska :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...