Jump to content

Celtx vs Word

Recommended Posts

Hej.

Ni som surfar runt lite här, kanske sett att jag har skrivit i word. Hämtade Celtx för någon månad sen, men försökte kopiera in "wordmanuset" i Celtx, men latheten vann. :) Så jag har fortsatt i word.

Har börjat på ett nytt, och eftersom Celtx är så mycket lättare att skriva i, har jag upptäckt. ( Man lär så länge man lever)

Så tänkte jag kopiera över texten från word till Celtx, men håller på att få hjärnsläpp. :(

Måste man föra över dialog för dialog, och handling för handling, eller finns det ett sätt att komma förbi det extra arbetet?

Jag har när jag skrivit i word, använt centrering för karaktär, inställd tab för dialog och ctrl/enter för sidbyte.

Otroligt tacksam för svar.

Onlyme

Har ingen anning om ifall det finns nåt lättare sätt. Annars vet du ju vad du ska göra de närmaste dagarna ;-)

:) Ja, det kan man ju säga. Har kopierat två sidor manuellt nu, det tog 40 minuter. Har skrivit över 40 sidor redan på det nya i word. :)

Någon som vet?

Hur kan det två sidor ta 40 minuter? Kopiera in hela rasket i Celtx, allt kommer bli helt mongo, sedan går du igenom varje paragraf och ändrar till korrekt typ (dialog, character, osv).

Visst, lite pill kommer det ju bli men 40 minuter för två sidor låter helt tokigt. Menar du att du skrev om allt manuellt eller vad? Inte ens det bör ta 40 minuter. :)

Visst, lite pill kommer det ju bli men 40 minuter för två sidor låter helt tokigt. Menar du att du skrev om allt manuellt eller vad? Inte ens det bör ta 40 minuter. :)

Ja, iof sig är det väldigt mycket text i början, och nästan ingen dialog. Men jag skriver sakta, är uppvuxen med en skiftnyckel och en hammare i handen, jämfört exempelvis med mina barn som har knattrat på tangenterna sedan de föddes. :)

Ja, jag tror jag börjar få häng på det, men för att inte all text före ska bli weird så måste jag klippa ut den formatera, sen klistra in.

Tack för tipset, nu vet jag att det varje fall går.

Ps: Börjar på sidan tre nu. Hör av mig när jag är färdig. : )

Ah, du har det problemet också. Själv kör jag MAC så jag vet inte om jag kan hjälpa till med formateringsköret tyvärr, någon windowsman kanske kan säga hur man klipper och klistrar utan formatering.

Menade inte att jobbet blir roligt eller lätt men att du bör kunna effektivisera din process litegrann i alla fall för att spara lite tid.

Lycka till, kommer kännas skönt när du är klar. Celtx är mycket trevligt att jobba i!

Vad händer om du importerar filmmanus då? Har inte testat funktionen själv, men det är kanske värt ett försök?

Om inte annat, varför skriver du inte bara klart manuset i Word, och sen när du ska skriva nästa version så gör du det i Celtx?

Man kan ju först spara det som textfil från word och sedan importera det i Celtx. Sen räcker det ju oftast med att markera och formattera styckena och kanske fixa radbrytningar.

Man skriver ju inte om allt från scratch när man gör en ny version...

Lycka till, kommer kännas skönt när du är klar. Celtx är mycket trevligt att jobba i!

Tack kommer att behövas. är inte kul alls faktiskt. ;) Oops såg att jag skrev formatering, nä det är samma. Menade själva karaktär/ dialog köret. Dvs att all text under ändras, så jag måste klippa, ändra till exempelvis handling sen klistra. Men oftast ändras det till scenhuvud av sig själv efteråt ändå. Kommer väl att få mig ett gott skratt åt den här tråden när jag har kommit på ett mycket enklare sätt. :)

Vad händer om du importerar filmmanus då? Har inte testat funktionen själv, men det är kanske värt ett försök?

Om inte annat, varför skriver du inte bara klart manuset i Word, och sen när du ska skriva nästa version så gör du det i Celtx?

Ja importera har jag inte provat, bara kopierat. Ska kolla det. Att jag inte vill skriva färdigt det i word, är att så tänkte jag med förra också. Eftersom Celtx är ett i mitt tycke snabbare program att skriva i, och detta jag gör nu kommer att landa på över tvåhundra sidor.

Så att sitta med det jag gör nu på de fyrtio sidorna, skulle kännas obemästerligt om de va det kompletta scriptet.

Mvh Onlyme

Man kan ju först spara det som textfil från word och sedan importera det i Celtx. Sen räcker det ju oftast med att markera och formattera styckena och kanske fixa radbrytningar.

Nått sånt jag tänkte.

Man skriver ju inte om allt från scratch när man gör en ny version...

Oj, då har jag gjort bort mig totalt alltså :(

Eftersom Celtx är ett i mitt tycke snabbare program att skriva i, och detta jag gör nu kommer att landa på över tvåhundra sidor. Så att sitta med det jag gör nu på de fyrtio sidorna, skulle kännas obemästerligt om de va det kompletta scriptet.

På så vis, då förstår jag.

Nått sånt jag tänkte.

Oj, då har jag gjort bort mig totalt alltså :(

Du skojade lite grann där hoppas jag.

För övrigt, nu går det helt plötsligt att bara byta från karaktär till dialog mm, först ändrade sig hela texten nedanför varenda gång. Så detta blir jag klar med i dag.:)

Sen ska jag faktiskt njuta av alla kortkommandon.

Så ett tips till alla som inte börjat skriva än. Skriv i word, pallar du med det och byter till exempelvis celtx så är det som en att byta från en Fiat till en Ferrari, och skrivandet får en exalterad nytändning. :) :) :)

Tackar för hjälpen alla ovanför.

Du skojade lite grann där hoppas jag.

Tyvärr inte. Jag brukar alltid skriva om från sratch när jag gör en ny version nu för tiden. I början (för några år sen) gjorde jag inte det, men då hade jag svårt att göra några märkbara förändringar.

När jag nu skriver en ny version så har jag den gamla utskriven på papper, sen en nytt dokument på datorn. Då blir det lättare att göra ändringar och sånt för mig :)

Sen ska jag faktiskt njuta av alla kortkommandon.

Känner du till några knappgenvägar, typ CTRL + någon knapp för Celtx? Förut använde jag en template för Word som hetter Scriptmaker, och då var det supersmidigt att ändra till Dialogläge och alla såna. Har letat efter liknande för Celtx men har inte hittat några.

Skriv i word, pallar du med det och byter till exempelvis celtx så är det som en att byta från en Fiat till en Ferrari, och skrivandet får en exalterad nytändning. :) :) :)

Samma för mig, blev mycket roligare att skriva när jag bytte till Celtx. Älskar att förhandsgranska manuset i PDF-format (enkelt klick med musen) allt eftersom jag skriver och se hur himla proffsigt det kommer bli :P

Tyvärr inte. Jag brukar alltid skriva om från sratch när jag gör en ny version nu för tiden. I början (för några år sen) gjorde jag inte det, men då hade jag svårt att göra några märkbara förändringar.

När jag nu skriver en ny version så har jag den gamla utskriven på papper, sen en nytt dokument på datorn. Då blir det lättare att göra ändringar och sånt för mig :)

Ja man ska ju göra det som fungerar bäst för en själv. Jag skriver för sakta för att ens komma på tanken, däremot var jag uppe i version femton innan jag var färdig.

Känner du till några knappgenvägar, typ CTRL + någon knapp för Celtx? Förut använde jag en template för Word som hetter Scriptmaker, och då var det supersmidigt att ändra till Dialogläge och alla såna. Har letat efter liknande för Celtx men har inte hittat några.

Nä, är ju bara sex timmar gammal på Celtx, refererade till de knapparna uppe till vänster. Hittade ofrivilligt ett kortkommando, men den vet du säkert. ctrl/scroll, ändrar storlek. :)

Samma för mig, blev mycket roligare att skriva när jag bytte till Celtx. Älskar att förhandsgranska manuset i PDF-format (enkelt klick med musen) allt eftersom jag skriver och se hur himla proffsigt det kommer bli :P

Helt enig. Har haft problem med sidbyten annars, när man lägger till mycket alternativt drar ifrån. Att jag inte har bytt för länge sedan. Lättja som är en dödsynd. :)

Btw blev färdig nu, ca tre och en halv timme effektivt, plus att nu är det bara 26 sidor vilket jag tycker är skönt.

Mvh Onlyme