Gå till innehåll

Är detta ett bra sätt att förpacka en filmidé?


Stefan_holst

Recommended Posts

Jag är faktiskt inte så intresserad av att höra vad ni tycker om själva storyn även om det är fritt att ha synpunkter på den också.

Men det som jag vill höra är om själva uppläggningen av allt från synopsis till manus är ok förpackat?

 

Jag gjorde detta i våras till en fristående kurs på Högskolan Väst i "Digital videoproduktion".

Min examinator var mycket nöjd i alla fall, men är säker på att det finns saker som kan förbättras så planering i förarbete blir effektivare.

 

SOTS

http://cid-ac30982e9e48a611.skydrive.live.com/self.aspx/.Public/Videokurs%20H%C3%B6gskolan%20V%C3%A4st/SOTS.pdf?ccr=7097#resId/AC30982E9E48A611!129

 

Dialog

http://cid-ac30982e9e48a611.skydrive.live.com/self.aspx/.Public/Videokurs%20H%C3%B6gskolan%20V%C3%A4st/SOTS.pdf?ccr=7097#resId/AC30982E9E48A611!150

Länk till kommentar
Share on other sites

Gillade hur du lagt upp synopsisen. Har alltid haft lite problem med det. Kanske använder den som mall nästa gång...

 

Var så god, kul att du gillar upplägget av synopsis. Personligen tycker jag att det svåraste med synopsis är att hålla det kort.

När jag läser andras synopsis så tycker jag att det ofta finns en skaplig början och berättelse men avsluten brukar vara lite krystade.

Det är nog där man ska lägga ner mycket idétid.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gillar upplägget men hakade upp mig på stav och meningsbyggnadsfel i synopsis.

 

/KN

 

Meningsuppbyggnad ska ju vara rätt om man inte ska tröttna på att läsa igenom texten.

Mina stavfel är säkert lika irriterande.

 

Men jag får skylla på att jag är dyslektiker vilket har gjort mig rädd för att skriva och därför inte skapat vanan.

Det är först efter jag blivit över 40 som jag släppt denna rädsla och skriver i alla fall.

Det är inte alltid det hjälper att använda stavningskollen i ordbehandlingsprogrammet.

 

Det jag funderar på är treatmentet, är det gångbart?

Länk till kommentar
Share on other sites

Meningsuppbyggnad ska ju vara rätt om man inte ska tröttna på att läsa igenom texten.

Mina stavfel är säkert lika irriterande.

 

Men jag får skylla på att jag är dyslektiker vilket har gjort mig rädd för att skriva och därför inte skapat vanan.

Det är först efter jag blivit över 40 som jag släppt denna rädsla och skriver i alla fall.

Det är inte alltid det hjälper att använda stavningskollen i ordbehandlingsprogrammet.

 

Det jag funderar på är treatmentet, är det gångbart?

 

Jag förstår, jag har sjukt svårt med bokstäverna själv ibland.

När det gäller sånt som du ska lämna in till tredjepart så är det bra att ha någon som är duktig som kan läsa igenom åt dig. Annars blir lätt fokus på stavning istället för innehåll. Det kanske skulle vara en ide till en tråd här på voodoo? Att man stavar lite fel ska inte hämma den kreativa processen.

 

Jag tycker jag får en klar bild av vad du vill åstadkomma av din treatment.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur har du gjort storyboardet ? Det föll mig väldigt i smaken faktist.

 

Det är ritat i Autodesk Sketchbook Pro och med min Wacom bräda. Har använt bilder på folk som underlag och "kalkerat" av i många fall.

Det går ju lika bra att rita med papper och penna egentligen men att kopiera/klippa/klistra bilder är det ju oslagbart med datorhjälp.

Att använda fotoförlaga är rätt tidsbesparande. Du kan ju sedan ändra på gester eller miner samt bakgrund hur du vill när du tecknar vidare i bilden.

Jag har alltid gillat att rita så det gick rätt lätt trots att det tar en del tid.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 år senare...
Jag är faktiskt inte så intresserad av att höra vad ni tycker om själva storyn även om det är fritt att ha synpunkter på den också.

Men det som jag vill höra är om själva uppläggningen av allt från synopsis till manus är ok förpackat?

 

Jag gjorde detta i våras till en fristående kurs på Högskolan Väst i "Digital videoproduktion".

Min examinator var mycket nöjd i alla fall, men är säker på att det finns saker som kan förbättras så planering i förarbete blir effektivare.

 

SOTS

http://cid-ac30982e9e48a611.skydrive.live.com/self.aspx/.Public/Videokurs%20H%C3%B6gskolan%20V%C3%A4st/SOTS.pdf?ccr=7097#resId/AC30982E9E48A611!129

 

Dialog

http://cid-ac30982e9e48a611.skydrive.live.com/self.aspx/.Public/Videokurs%20H%C3%B6gskolan%20V%C3%A4st/SOTS.pdf?ccr=7097#resId/AC30982E9E48A611!150

 

Du skulle inte kunna lägga upp resultatet/filmen som blev av det där manuset..? Skulle vara kul att se, jag har sökt samma kurs till hösten faktiskt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...