Jump to content

Klippa i Sony Vegas

Recommended Posts

Jag provar ständigt nya program för att se om det passar mej bättre. Har just nu en Trialversion av Vegas Movie 9 platinum. I Pinnacle är jag van vid att om jag kortar in en scen på tidslinjen så flyttar sej samtliga bakomvarade scener efter. Men i Vegas blir det ett svart hål. Det kan ju inte vara meningen att man manuellt ska flytta alla bakomvarande scener?

Det känns lite osmidigt, men det måste väl finnas en anledning när man inte vill att bakomvarande scener flyttas?

Men när man exempelvis vill prova klippet mellan två scener genom att förlänga/förkorta mellan två scener fram och tillbaka verkar det tidsödande att även flytta scenerna fram och tillbaka.

Det känns lite osmidigt, men det måste väl finnas en anledning när man inte vill att bakomvarande scener flyttas?

Men när man exempelvis vill prova klippet mellan två scener genom att förlänga/förkorta mellan två scener fram och tillbaka verkar det tidsödande att även flytta scenerna fram och tillbaka.

Tja, det är så det fungerar helt enkelt. Men när du väl blivit flink i ett program så tänker man inte på sånt. Men det där med att du var tvungen att flytta alla bakomvarande klippen. Kan du inte istället flytta det ensamma klippet som är framför? :P eller har jag läst fel :)

I vilket fall som helst så tycker jag att Sony Vegas är ett bekvämt program att klippa i. Handlar väll helt enekelt om vana. :)

Tja, det är så det fungerar helt enkelt. Men när du väl blivit flink i ett program så tänker man inte på sånt. Men det där med att du var tvungen att flytta alla bakomvarande klippen. Kan du inte istället flytta det ensamma klippet som är framför? :P eller har jag läst fel :)

I vilket fall som helst så tycker jag att Sony Vegas är ett bekvämt program att klippa i. Handlar väll helt enekelt om vana. :)

Ja, när man vant sej vid ett program brukar det inte vara några problem och Pinnacle är det jag vant mej vid och fungerar utmärkt förutom att när jag tagit bort en scen från tidslinjen hänger nån ruta kvar och blinkar till så att jag måste korta in scenen framför en aning. Måste vara en bug? Har så varit sen flera uppdateringar och nu senast Studio 14. Har därför köpt och använt både Premiere Elements 7 och Powerdirector samt laddat hem trial Sony Vegas, men det har varit en massa andra saker som inte känns övertänkt.

Du säjer Sony Vegas är bekvämt att klippa i, har du provat och jämfört med andra? Alla program har ju sina för och nackdelar beroende på hur dom passar användaren, därför är det intressant att höra synpunkter. Det som jag i ett program upplever som osmidigt kan ju vara att jag bara tänkt fel helt enkelt