Jump to content

Skapa ökenlandskap

Recommended Posts

Hej!

Håller på med en scen ute i en amerikansk öken. Miljön jag vill skapa ser ni här.

Hur får jag fram sådan lös, brun/guld-färgad jord. Går det att köpa? Jag testade att ta lite jord från naturen och torka i ugnen, och därefter krossa med en kavel. Men det blev grått.

Några idéer? :)

Tack!

Visst kan man bygga en set där färgerna stämmer med en gång, men enklast tror jag är att göra som daarco föreslår, och posta fram färgsticket. Om du bara har en neutral ofärgad sandgrund som bas så borde inte det vara något problem.

Annars får du försöka grundmåla basen med rätt färg till att börja med, och sedan lägga sanden tunnt för att få struktur. Använd då med fördel gammaldags färgpigment som röd ockra och rå umbra, eftersom de bokstavligen är tillverkade av olika sorters jord. Men det kan bli dyrt, beroende på hur stort set du bygger. Finns t.ex att köpa på Artistica

http://www.artistica.nu/lista.asp?id=427

Men som sagt var... enklast är nog faktiskt att posta jobbet. ;-)

Hur menar du "mindre leksak"? Fördelen med att ha den vinklen jag har i klippet är att jag slipper bygga upp en stor scen med bakgrund och grejer.

Att filma i grodperspektiv ger intryck att det man ser tycks verka större. Tvärt om att filma i ett fågelperspektiv ger intryck att föremålen verkar små. Det är ju en leksaksbil/modell som du filmar/fotar och jag antar med dina inlägg hur du kan göra det hela verkligare att du vill att man inte tydligt ska se att det är en modell.

Det är klart att det kanske ställer för stora krav på din kuliss om du ska göra så men vill bara vara snäll att berätta hur det kan förbättras.

Naturligtvis uppskattar jag alla tips jag får! Och det du säger med hur saker uppfattas och vilket intryck föremål ger från olika vinklar och perspektiv är nyttigt och viktigt! Dock så har jag nu de senaste dagarna börjat inse att jag inte har vilka resurser som helst. Och något som kommer få hela filmen att se väldigt dålig ut är förmodligen när gubbarna ska gå. Eftersom de är stela plastsoldater kommer de glida runt som på hjul. Jag har inte gjort någon testsekvens med detta ännu, men bara själva tanken på det är skrämmande.

Jag kan hålla med om tipset Stefan ger. Ju lägre du kan komma ner, ju bättre är det.

Ett sätt du kan åstakomma det är t.ex att ha lite kullar och höjder i bak, och sedan sätta upp en backdrop av något slag. Det kan vara en enkel himmelsblå tonad skiva eller solnedgång eller vad som helst om den bara går in bakom bergen.

Ett annat spännande alternativ är att sätta upp en greenscreen och lägga dit en set extention av vidsträckt öken. Man måste inte använda dyra köpta dukar eller ens äkta chroma key färg utan det finns billiga hemmalternativ...

Ett sätt du kan åstakomma det är t.ex att ha lite kullar och höjder i bak, och sedan sätta upp en backdrop av något slag. Det kan vara en enkel himmelsblå tonad skiva eller solnedgång eller vad som helst om den bara går in bakom bergen.

Ett annat spännande alternativ är att sätta upp en greenscreen och lägga dit en set extention av vidsträckt öken. Man måste inte använda dyra köpta dukar eller ens äkta chroma key färg utan det finns billiga hemmalternativ...

Väldigt bra idéer! :)