Gå till innehåll

Årets film 2009


Rymdkraft

Recommended Posts

I den här tråden skriver vi helt enkelt vilket film vi tycker är årets bästa. Motivering är mycket välkommet.

 

Årets film enligt mig är Antichrist. Det är årets vackraste, känslofullaste och mest stämningsfulla film. Ett mästerverk signerat Lars von Trier.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle nog säga "New Moon" pause not.

 

Jag tycker att "Mary and Max" är otroligt bra. Tycker den är sjukt bra gjord och dessutom väldigt fin tycker jag. Deras vänskap är ganska egen och vacker på sitt sätt.

 

Måste nämna "Up" också då den är väldigt känslofull och har en rörande berättelse. Den förmedlar verklig kärlek.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad spelar det för roll att det är en amerikansk film?

 

Gillade verkligen Avatar jag med.

 

Jo, men du vet vad folk brukar säga......kan inte se - blind, kan inte höra - döv, inge smak- Amerikan : )

 

Nä men seriöst, bästa filmen jag såg 2009 trodde jag inte skulle vara en Amerikansk film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Inglorious Basterds helt klart.

 

El secreto de sus ojos / In their eyes kommer på en god andra plats. Den har premiär världen över 2010 dock tror jag så kanske får räkna den nästa år.

 

Årets filmupplevelse går givetvis till Avatar...men så himla bra film var det inte.

Länk till kommentar
Share on other sites

Avatar, den var helt fantastisk.

Men jag reserverar mig tills jag sett The Road. Är den i närheten av vad boken är är årtiondets bästa film.

 

Försöker fundera på de andra filmerna man sett och det är faktiskt scifirullarna som gjort störst avtryck för mig, vilket ju är kul och ovanligt. District 9 och Avatar. Egna filmer också, inga remakes på datorspel, serietidningar, böcker eller liknande. Trevligt år för scifi alltså.

Länk till kommentar
Share on other sites

Får nog hålla med Kensai om att Distict 9 var en av de klart bättre.

 

Har ännu inte sett Avatar, men kommer förmodligen se den ikväll. Förväntningarna är varken höga eller låga, då jag har fått känslan av att den är helt fantastisk visuellt men att storyn är rätt så platt.

Länk till kommentar
Share on other sites

1. Mr. Nobody

2. Inglorious Basterds

3. District 9

4. Avatar

 

Jag har med Avatar på min topplista som en visuell resa, ögongodis när den är som bäst på Bio.

 

District 9 såg jag helt utan förväntningar och jag blev riktigt överraskad, väldigt välgjord film.

 

Inglorious Basterds var riktigt bra, Tarantino visar ännu en gång sin fingertoppskänsla. Även fantastisk skådespeleri.

 

Mr. Nobody såg jag på filmfestivalen, bland det bästa jag sett på länge. Ni som inte sett den filmen se den. Det är en fantastisk resa, väldigt vacker film både när det gäller story och foto/effekter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gillade Moon väldigt mycket.. Samt watchmen. Även avatar. Yttrade mig en gång tidigare att Avatar var årets bästa film. Hade glömt bort Moon, och att Watchmen var från i år. Har ännu inte sett Inglorious Basterds, och jag är trotsallt ett stort fan av Tarantino. District 9 däremot är en kul debut för regissören men inte så mycket mera i mina ögon. Mr. Nobody har jag ej sett. Antichrist har jag sett, och den är vacker, påfrestande och en anning obehaglig, ett bra verk av Lars von Trier, ungefär som väntat. Men bäst i år. Näh.

 

Jag tänker inte yttre mig i dumhet en gång till och säga att Avatar är årets film utan att jag sett Inlourious Basterds, mr.nobody, the imaginarium of doktor parenesous (stavning :S), Alice i underlandet och Sherlock Holmes. Efter det, och nån ny film till. Så ska jag yttra mig ifrågan.. Annars ligger den vackra Avatar, den fängslande Moon och ögongodiset Watchmen lika.

Länk till kommentar
Share on other sites

Måste se Antichrist annars kommer Rymdkraft halshugga mig snart :)

 

Men allvarligt talat så tycker jag inte vi har haft något "Fantastiskt" filmår. Watchmen, Avatar, District 9 och Inglourious Basterds är fina filmer allihopa men jag vet inte om jag tycker nån av de ska kallas "årets film".

 

Det får väl bli Avatar. (Jag har ju inte sett Antichrist än ;)) Annars blir det väl Up eftersom animerat står nära mitt hjärta.

 

Jag blev också kär i dessa två independent-filmer:

 

French Roast

http://vimeo.com/8172551

 

Madame Tutli Putli

http://www.youtube.com/watch?v=KcdzdHoDvkg

Länk till kommentar
Share on other sites

Men allvarligt talat så tycker jag inte vi har haft något "Fantastiskt" filmår. Watchmen, Avatar, District 9 och Inglourious Basterds är fina filmer allihopa men jag vet inte om jag tycker nån av de ska kallas "årets film".

Så sant, saknas en top notch film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Måste se Antichrist annars kommer Rymdkraft halshugga mig snart :)

Subjektivitet i all ära, men jag har en känsla av att jag kommer att göra det i alla fall... Tror inte du kommer att uppskatta filmen :P Men det hoppas jag ju såklart!

 

Madame Tutli Putli

Underbar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...