Jump to content

FR2-LE eller nåt annat?

JohanP
 Share

Recommended Posts

Har funderat på Fostex FR2-LE men har inte vågat slå till då jag inte är säker på om den låter bra. Har just nu en Röde NTG-2 på mikbom i en Blimp från Röde. Ljudet ska användas som filmljud, dialog, bakgrundsljud.

Är det bättre att köpa Edirol R-09 och en Sound Devices MM-1 http://www.bhphotovideo.com/c/product/292989-REG/Sound_Devices_MM1_MM_1_Single_Channel_Portable.html#features för ljudinspelningen? Går det över huvud taget...?

Nej, Edirolen är inte ens i närheten av en FR2. Edirolen är mer av en leksak.

Har själv storebrorsan utan LE i modellbeteckningen, & använder den flitigt även till jobb avsedda för bio.

Visst, den har inte samma krispiga ljud som exempelvis en Aaton Cantar eller Neve-preampar...men så kostar den (LE) strax över 17 gånger mindre åsså.

I sin prisklass finns det inget som slår den, man måste passera 20.000 kronors-sträcket en bit för att hitta konkurrens.

Jag hade nog också gått på fostexen om det stått mellan dessa två alternativ. Pga behändigheten och att slippa edirolels plottrighet på plats. Nu har jag inte testat fostexen men tror ändå jag kan säga ganska säkert att preamparna i sounddevicen lär låta ganska mycket bättre än dom i fostexen. I allafall om det är samma typ av preampar som det sitter i deras "större" mixers 302an och 442an då dessa låter ruggigt bra.

OK, så ljudkvaliteten verkar bra, men är det någon som vet hur det är med brusnivån i FR2 LE? Om man t.ex. spelar in en intervju i ett tyst rum, med säg NTG-2 på mikbom, är bruset, hiss, störningar då märkvärt? Kanske ingen som ens har testat?