Gå till innehåll

Satsa på teoretisk mer fart eller mer utrymme vid mjukvaru-RAID0?


jmalmsten

Recommended Posts

Nu sitter man här och plockar ihop till en ny dator. Nöjd med det mesta jag valt, men tvekar när det kommer till redigeringsdiscen. Inte nog med att jag nu får uppleva farten hos SATAII. Jag ska även köra RAID0. Visserligen mjukvarubaserat för budget-anledningar, men det ska vara snabbare än vanligt iallafall antar jag.

 

Tvekan kommer för att jag ser mig möjlig att kunna resonera på två olika sätt.

 

A: 3st 250gig för runt 1200kr

B: 2st 500gig för runt 1000kr

 

frågan är då kort: är det värt de extra två hundralapparna att satsa på lite mer fart eller är det mer värt att köpa 500gig för fartskillnaden är så liten ändå?

 

Större externa discar kommer köras för långtidslagring. Jag räknar med att kunna klara mig på 250 gig per pågående projekt. Speciellt om det ökar garanterad disc-fart tillräckligt mycket.

 

operativet jag tänker köra är någon form av 64bit windows. Redigering: Adobe Production Premium CS4. Video: HDV1080i.

 

Så vad anser folket?

 

Och en sidofråga, vilka mjukvaru-lösningar för RAID0 skulle ni rekommendera?

Länk till kommentar
Share on other sites

Den extra disken lär märkas mest när diskarna börjar bli rejält fulla. Annars lär skillnaden vara ganska liten för HDV.

 

Större risk att det pajar med 3 diskar, plus mer värme är nackdelarna som jag ser det.

 

Jag kör Windows egen softstripe i Vista 64 med 4st SATA-2 diskar. Inga problem. Får nånstans 400+ Mb/sek med extern eSATA låda.

 

OS: Vista 64 eller Windows 7 64. (Glöm XP 64 även om det teoretiskt är snabbare på vissa punkter - kasst Open GL stöd osv. Kommer inte heller att supporteras i nästa version av suiten som endast blir för 64-bit)

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Mjukvaru-RAID, tja, det extremt lilla du tjänar förlorar du i processorhastighet m.m.

Vore jag du skulle jag lägga lite mer och köpa en Velociraptor eller ett raid-kort.

http://www.dustin.se/pd_5010249873.aspx

Därtill skulle jag även köpa en Intel SSD som system och scratch disk, men jag antar att du ändå inte tänkte köra Windows på redigeringsdiskarna.

 

Läs gärna följande innan du handlar: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=881883

 

Det är iaf mitt råd.

Mvh /Pontus W

Länk till kommentar
Share on other sites

hade jag haft råd med veloci-raptors och dedikerade raid-kort... eller för den delen SSD-discar (hah, en sån motsägelse i betydelse av ord)... då hade jag inte haft det här dilemmat. ;)

 

Just nu är det på yttersta gränsen att jag har råd med både dator och CS4 som det är ändå.

 

MaxH&Kimster... så då tar jag det som att nackdelen är stabilitet och värme med fler discar vs större färre. Hmmm... ska ta det i beaktande...

 

edit:

 

hmmm... SSD's ser onekligen intressanta ut för att ha operativ och program på ändå... men inte just nu. Jag får med en 500gig snurr-skiva i grundpaketet som får lov att räcka till dess att jag får till pengar till SSD's.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...