Gå till innehåll

Vilka skolor går ni eller har ni gått i?


sluten_cell_nr13

Recommended Posts

Om det kan vara till er glädje har jag inte gått en enda minut i något filmrelaterat ämne. Jag är systemingenjör och administratör för datorer på ett universitetet inte långt från där jag bor. Filmintresset har poppat upp när gubbångesten har satt till (skojar bara), mest för att de köpte en mediadator på jobbet och dv-kamera och skiten blev stående oanvänt när ingen klarade av'et. Jag tyckte det verkade spännande, så jag lånade massa böcker på biblan och den vägen är det. Så det är den utrustningen jag hoppas få låna till mina egna hobbyexperiment på veckoslut och kvällar när jag hoppas leksakerna är lediga.

Länk till kommentar
Share on other sites

I´m with gorse =) Har aldrig gått nån filmlinje. Ville av nån anledning ha en bredare utbildning (?!), så det blev samsam(??!!). Vart ändå inte så tokigt som jag trodde, ha ju fått inrikta mig på kreativt skrivande, bild, drama, filmkunskap och annat gott och blandat.... så jag är lite av allt eller ingenting, troligtvis det senare.

 

Jobba i alla fall arslet av mig i somras och köpte en kamera. Tyvärr är man ju inte så teknisk av sig men nu på senare dar förstår vi varann ganska bra =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Har gått Mediestudier med teori och produktion på Högskolan i Skövde... ska väl kanske inte uttrycka hela min åsikt om det, förrutom att vissa saker går precis lika bra att lära sig utan att ta studielån.

Utbildningen är inte värdelös, men inte lika bra som jag hade hoppats på.

 

Utbildning i film är inte alltid det som behövs. Främst krävs livserfarenhet (och det betyder inte att man måste vara fyrtio för den delen) och allmänbildning och sådana saker som empati för andra människor för att kunna läsa dem och skriva bra etc. Filmutbildningar är mer till för att slussa ut filmare på ett mildare sätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Moiraine]Utbildning i film är inte alltid det som behövs. Främst krävs livserfarenhet (och det betyder inte att man måste vara fyrtio för den delen) och allmänbildning och sådana saker som empati för andra människor för att kunna läsa dem och skriva bra etc. Filmutbildningar är mer till för att slussa ut filmare på ett mildare sätt.[/citat]

 

Håller med, utbildning handlar för mig om att köpa sig tid, tid åt sig själv, åt sina intressen, tid ifrån påtryckningar utifrån samhället, men det är inte ett måste, ibland känns det faktiskt som ett lyxproblem som vi har, gick en skrivarlinje för 2 år sedan, har inte gått nån manusutbildning, kanske kommer jag göra det, kanske inte, får se hur jag gör, har många möjligheter att välja mellan, plugga manus, flytta utomlands, eller flytta till Stockholm, har ännu inga bestämda planer, förutom att jag ska flytta ifrån min hemstad Gävle inom senast ett halvår, fortsätta skriva, utvecklas, som människa, som manusförfattare, det är väl det som är bäst med utbildningar, de stimulerar intellektet, erbjuder nya intryck, hindrar dig ifrån att stagnera, men som sagt, allt det kan du finna på även andra platser och genom att göra andra saker.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har gått manusutbildning på IHTV i Göteborg.

 

Så då vill jag fråga om någon gått på European film college i danmark. Jag vill bredda mig lite, få lite paus från påtryckningar och möta lite nytt folk. Och vara lite utomlands i alla fall.

 

Någon som gått den som kan säga något om den, är den en bra utbildning för att dutta lite i det mesta?

 

jon

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 2 år senare...

Läste mina filmämnen vid University of Colorado at Denver. Asbra utrustning, bra studiomiljö =) Fick via utbyte i Sverige, annars tod de nånstanns kring $5000 per kurs (en kurs är ca 5 svenska poäng) så det drar iväg ganska fort annars. Hade många gästföreläsarefrån UCLA osv så man fick bra rekommendationer i sitt jobb. Rekomenderar den skolan starkt =) Men sedan även tryckt på en internationell ekonomi utbildning med inriktning engelska och marknadsföring så hyffsad kombo tror jag. Jobbar för MacSupport nu mot deras mediakunder.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...