Gå till innehåll

Idé till manus!


LastonFilm

Recommended Posts

Det är så här att jag ska göra min första egna film.

 

Och jag har en titel "Ingen Maja utan Viggo".

Det jag vet är att dem blir ihop, det blir familjeproblem,

Viggo hamnar i en olycka, Maja rymmer hemifrån till Viggo på

sjukhuset, Maja och Viggo ger sig iväg till någon större stad,

föräldrarna blir oroliga och kontaktar polisen och börjar leta,

Viggo blir helt plötsligt skjuten och dör, Maja blir jävligt ledsen,

Maja tror att det är hennes fel att Viggo blev skjuten och

straffar sig själv med att skära sig i armen, Maja skär sig tillslut

i handlederna och dör strax efteråt...

 

Låter det bra?

 

Nu är frågan, skulle någon vilja här skriva lite mer detaljerat vad

som skulle kunna hända? För jag har svårt att komma på det själv.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=LastonFilm]Men det skulle ju kunna vara en mordern version[/citat]

 

Det finns redan en modern version.

 

[citat=LastonFilm]problemet är att jag har hjärnsläpp och kommer inte på någon bra idé. skulle vara snällt om någon annan ville ge mig en idé. någon som kan komma på en annan idé kring titeln "Ingen Maja utan Viggo"?[/citat]

 

Jag tycker inte du ska haka upp dig på titeln "Ingen Maja utan Viggo", det är inte en titel som sticker ut och historien kändes inte heller särskilt genomtänkt. Det bästa för dig är nog att leta vidare efter en annan historia som du är mer lämpad att berätta och som du faktiskt vill berätta och som kommer ifrån dig själv, inspiration finns det överallt, läs tidningar, se filmer, lyssna på musik, prata med vänner, familj, främlingar, och framför allt stressa inte, har du hjärnsläpp, gör något annat, träna, res, städa, meditera, vad som helst, bara det får dig att koppla av, tänka på nåt annat än frustrationen över att inte kunna skapa, det brukar alltid gå över, ifall det inte gör det, då handlar det endast om att vänta på att det ska dö ut, ifall du verkligen drömmer om att arbeta inom film, håll fast vid den drömmen, mycket av din "hjärnsläpp" beror förmodligen på att du vill för mycket, du vill skapa över din egen förmåga, men du har ännu inte lärt dig använda verktygen, lär dig hantverket, bli jävligt duktig på det, efter det kan du förverkliga dina drömmar.

 

Daniel

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjena.

 

Jag tänker ej klanka ner på ditt manus.. Om du känner dig nöjd med det så ska du köra på! Tänker ej hjälpa dig med detaljer då det var du som kom på historien.. Du får helt enkelt sätta dig ner och vidarutveckla hela historien.

Eller om du ej kan komma på mer så brinner du nog ej tillräckligt för projektet.

 

Lycka till

Länk till kommentar
Share on other sites

Hm..jag tycker inte att det är något fel i en modern version av Romeo och Julia. Många filmer baseras på gamla historier som Shakespeare och så långt tillbaks som antikens Grekland.

 

Man kan basera en historia på en gammal men göra det originellt, och det är väl där den här historien brister tyvärr. Det blir så överdrivet dramatiskt och tragiskt att man kan känna igen historien i de flesta andra filmer.

 

I övrigt håller jag med Daniel i att titeln inte bör vara vad du utgår ifrån. En bra story först och titel sedan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så illa är det inte. Sämre förlagor än Romeo och Julia finns det ju. Den har ju hållt i hundratals år, och Shakespeare snodde säkert själv historien i sin tur.

 

Det som jag reagerade på var orden "helt plötsligt". I en bra historia händer inte saker "helt plötsligt". Det måste finnas en anledning till att det sker, något som har med resten av historien att göra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Där håller jag med Vilcans, särskilt blir man inte helt plötsligt skjuten. Jag förmodar att det är så enkelt att du inte har vidareutvecklat scenariot än bara. Det måste ligga som en del av storyn, vem blir han skjuten av? varför? varför tror Maja att det är hennes fel? etc.

 

Jag förstår och vet precis att det inte är så lätt alltid att "pusha" en handling framåt, men det är det som gör manusförfattandet till ett kreativt yrke. Nu kommer jag låta jättefjantig men det är sant: Visualisera händelserna för ditt inre och känn dig fram därifrån.

Och som jag alltid tycker, i första stadiert av ett manus finns INGA gränser. Det ordnar man i bearbetningen.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag förstår er allihop.

 

jag håller på att skriva en berättelse som jag sedan vill göra film av

och den filmatiseringen vill jag inte att den ska bli hur som helst och

skitdålig. så därför måste jag jobba med många filmer av olika slag

(drama, action, äventyr m.m.) innan jag gör den filmen.

 

men i alla fall, så har jag en annan idé. den är att hitta en riktigt bra bok

och sedan kontakta bokförlag och författare om tillstånd att filma

boken. eller är det för svårt? det ska vara en kort bok..

 

jag är verkligen skitkass när det gäller att komma på/hitta historier att

filma. så ni får ursäkta om jag är lite jobbig.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=LastonFilm]

men i alla fall, så har jag en annan idé. den är att hitta en riktigt bra bok och sedan kontakta bokförlag och författare om tillstånd att filma boken. eller är det för svårt? det ska vara en kort bok..

[/citat]

 

Nej, det är en utmärkt ide. Hittar du boken ute i handeln har historian redan passerat någon form av kvalitetskontroll och man slipper detta ältande om varför den eller den gör si elller så. Det svåra är att skriva om historian så det passar en film, men det har ju gjorts förut. Det är kanske inte så lätt, men i alla fall stommen i berättelsen är ju klar. Noveller är nog mer lämpade, då de är korta och har en tydlig tråd utan för många grenar i berättelsen. Så det gäller att hitta en novelsamling nånstans. Det jobbiga är att läsa alla jäkla berättelser man hittar och välja någon man gillar. Jag har hittat en novell av en svensk väldigt berömd författare som jag gillade och jag skrev helt enkelt till honom och berättade om att jag ville filma hans novell (utan ersättning). Jag skrev till förlaget och de vidarebefordrade brevet. Svaret blev positivt.

 

Om man inte har något emot att göra barn-relaterade filmer finns det en uppsjö med barnböcker typ "Kalles nya fotbollsskor", "Bosse har en hemsydd jacka" eller "Katten i trädet" och de kan vara nog så dramatiska och lagom långa. Jag kan tänka mig att författarna skulle bli mycket smickrade av att få sina böcker filmade. Nu har jag ingen egen erfarenhet av barnfilm, men blir det inte alltför dåligt (vilket jag inte skulle tro med era ambitioner) kanske filmen rent av går att sälja till teve. Åtminstone bra mycket enklare än "De döda vampyrernas återkomst".

 

Dock tror jag "lotta på bråkmakargatan" eller "petson och findus" redan har feta filmkontrakt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej. Jag började skriva ett manus på en bok för ett tag sedan, men det kändes som om jag var tvungen att ändra massor för att det skulle fungera på film, så jag lade ner den. Men jag har ju flera hundratals böcker här hemma i bokhyllar. Gäller bara att hitta en kort, så att inte filmen blir 3 timmar.. Men jag kör nog på det, med att göra en filmatisering av en bok eller novell.

Länk till kommentar
Share on other sites

På högstadiet läste jag ut massvis med böcker på bara några veckor som annars skulle tagit åratal. Mitt trick hette "lättläst" och det innebär ungefär att originalupplagan har blivit analyserad och så har förlaget klippt bort allt crap och silly nonsens (därför kunde Hemsöborna inte ges ut av förlaget, där var allt nonsens). Låna en sådan bok och skriv manus på. Sen lägger du till och drar ifrån lite scener här och där om det passar, exempelvis om du har en snygg scen i huvudet med dimma över sjön och en eka som skumpar till mot bryggan och ur ekan reser sig en man i kappa och så vidare. Jag har alltid ett överflöd av korta, snygga klipp i huvudet som skulle passa bra i kort-/novell-/långfilmer men jag kan inte sätta dem i ett sammanhang. Nåja, prova dig fram och börja med att låna en sådan bok. Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det här förstår jag ärligt talat inte. Om man inte har något man vill berätta, varför ska man då göra film?

 

Det är som: Jag vill skriva en bok, men jag har ingen historia. Då har man heller ingen bok som måste bli skriven.

 

Eller tycker ni här att det är annorlunda med film?

 

En sak är ju att man inte får nån struktur på det, att det finns berättartekniska svårigheter. Men att inte veta vad man vill berätta och ändå vilja "göra film" - den inställningen förstår jag inte. Varför vill man då göra film öht?

 

Då är väl producent ett bättre yrkesval? Då kan man gå in i färdigskrivna projekt man gillar och vara kreativ producent. Det borde gå att hitta någon annans historia som säger det man inte visste att man ville säga. Men som producent behöver man inte vilja berätta nåt, det är ju författarens uppgift.

 

Jag kanske är en snobb, men för mig är manusförfattande en högst kreativ syssla och vad som kommer ut är något JAG vill säga och brinner för. Och det VET jag, det behöver jag inte leta efter. Däremot får jag LETA efter bästa sättet att berätta det. Då är andras inputs ovärderliga. Men grunden borde väl vara att en manusförfattare har något att berätta? MÅSTE berätta...

Länk till kommentar
Share on other sites

Man kanske tycker det är roligare att filma och regisera än att skriva manus. Jag ser inget konstigt i det. Som amatör får man kanske göra allt jobb själv, vara manusförfattare, regisör, kameraman, finansiär, klippare, skripta, ljudtekniker, kompositör, musiker, ljustekniker. Eftersom man inte kan vara bra på allt, blir nog resultatet därefter.

 

Många regisörer tar sig an manus som en manusförfattare skrivit, en del manusförfattare tar sig an berättelser en romanförfattare har skrivit. Är det bara berättelser man tycker om att skriva, kanske man nöjer sig med att skriva manus och låter någon annan filma (eller tvärtom). Om det bara är en berättelse man vill berätta så kanske man är glad bara av att berätta den för sina vänner.

 

Däremot delar jag din uppfattning om att om man har något att berätta så skall man naturligtvis göra det, men med invändningen att då behöver det nödvändigtvis inte vara film. Då kan man berätta för en kamrat, man kan skriva berättelsen på papper antingen som en roman/novel eller rent av som ett filmmanus, rita en serie, tala in på band eller skriva på voodoofilms forum.

Om man tycker om att göra just film kanske en filmare kan lyssna på berättelsen och göra en film av det.

 

Gämförelsen med bok haltar lite, men lite likt är det om du tex vill skriva en bok men har lite svårt att hitta på vad, så kanske man väljer att göra en "hembygdens historia på 20-talet". Berättelsena finns där, men då gäller det att hitta dem och fånga dem snyggt i text och bild och göra layout på många sidor. En del kanske tycker det är roligt det med.

Länk till kommentar
Share on other sites

enligt min mening så skulle du kunna göra den här idén intressantare genom att ändra på några saker.

 

t.ex. så skulle du kunna göra viggo till en mer badass figur som maja inte borde vara med egentligen. han är rätt taskig och så.

eller så kan maja vara lite bitchig och taskig, otrogen med mera men när viggo blir skadad inser hon att hon behöver honom och lovar att bättra sej och göra honom lycklig. Men maja blir efter flykten gradvis sej själv igen och beskyller viggo för att dom flydde från det trygga livet och nu har det sämre.

slutligen hamnar viggo i ett bråk med några killar (ett bråk som maja startar) och när han försöker skydda henne, blir han skjuten.

 

obs, detta var bara förslag. du kanske inte vill ha sådana destruktiva karaktärer... men jag tänkte bara visa dej lite fler möjligheter så att du inte bara släpper hela idén. Men du ska inte heller klamra dej fast vid denna story allt för mycket om du känner dej lite tveksam, det blir lätt så att när man väl fått en idé så snöar man in på den, du kan ju hålla den i bakhuvet men samtidigt tänka lite på nån annan story.. du kanske kommer på nåt bättre, eller så kommer du på nåt som du kan blanda med den story du redan har och därmed nå ett mer unikt och bättre slutresultat...

nu har jag tjatat i typ tre A4:or så jag ska va tyst nu

Länk till kommentar
Share on other sites

enligt min mening så skulle du kunna göra den här idén intressantare genom att ändra på några saker.

 

t.ex. så skulle du kunna göra viggo till en mer badass figur som maja inte borde vara med egentligen. han är rätt taskig och så.

eller så kan maja vara lite bitchig och taskig, otrogen med mera men när viggo blir skadad inser hon att hon behöver honom och lovar att bättra sej och göra honom lycklig. Men maja blir efter flykten gradvis sej själv igen och beskyller viggo för att dom flydde från det trygga livet och nu har det sämre.

slutligen hamnar viggo i ett bråk med några killar (ett bråk som maja startar) och när han försöker skydda henne, blir han skjuten.

 

obs, detta var bara förslag. du kanske inte vill ha sådana destruktiva karaktärer... men jag tänkte bara visa dej lite fler möjligheter så att du inte bara släpper hela idén. Men du ska inte heller klamra dej fast vid denna story allt för mycket om du känner dej lite tveksam, det blir lätt så att när man väl fått en idé så snöar man in på den, du kan ju hålla den i bakhuvet men samtidigt tänka lite på nån annan story.. du kanske kommer på nåt bättre, eller så kommer du på nåt som du kan blanda med den story du redan har och därmed nå ett mer unikt och bättre slutresultat...

nu har jag tjatat i typ tre A4or så jag ska va tyst nu

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...