Gå till innehåll

Självbiografier


Marlon_Jonsson

Recommended Posts

Om du är intresserad av lite äldre självbiografier skulle jag rekommendera

* Katharine Hepburn "Me: Stories of My Life" och "The Making of The African Queen"

* Lauren Bacall (minns tyvärr inte titeln på boken)

 

Det är förvisso inga regisörer utan skådespelare, men de ger god inblick i dåtidens filmvärld.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har funderat på att läsa Rodriguez bok själv ett bra tag. Annars är ju Sven Nykvists Vördnad för Ljuset en riktigt intressant läsning. Den karln har sett en hel del under sin karriär. Plus att han snabbt blev Ingmar Bergmans favorit-fotograf.

 

Lynch on Lynch ger också en inblick i den underlige David Lynch. Lite roligt är att den utgåvan jag har slutar innan han blev "video-frälst". Så det finns kommentarer där om hur han aldrig skulle vilja lämna film-mediet. Skulle också vara kul att läsa om hans tankar bakom väderrapporterna och sånt också. Men men. För tiden innan video är den riktigt intressant ändå.

 

Sen om du känner dig riktigt masochistisk kan du prova Memoirs of my Nervous Illness. Skriven av den mentalt sjuke Daniel Paul Schreber. Det är mest som kuriosa jag nämner den. För den är extremt jobbig att läsa och fladdrar än hit och än dit. Den enda filmkopplingen jag kan nämna är att Dark City är extremt löst baserat på vissa partier i boken.

Länk till kommentar
Share on other sites

Lynch on Lynch ger också en inblick i den underlige David Lynch. Lite roligt är att den utgåvan jag har slutar innan han blev "video-frälst". Så det finns kommentarer där om hur han aldrig skulle vilja lämna film-mediet.

 

Har ingen läst "catching the big fish"? där står det massor av grejer om hans liv (hur han började med film till exempel), meditation, och hans kreativitet. Hur han kommer på sina idèer (han ser ens undermedvetna som en sjö, man kan välja att ta små fiskar från det grunda vattnet eller ta störa fiskar från djupet av sjön. Med fiskar menar han ideèr men det kanske ni förstod) och hur han blev "video-frälst". Det står även massor av tips till den som är ny i film. Köpte den i amsterdam, men man hittar den nog någon annan stans också

Länk till kommentar
Share on other sites

hittade Lynchs fiskebok som ljudbok någonstans jag inte minns. Hade helt glömt av den. Men ja den är väldigt intressant den också. Även om hans predikande för Trancendental Meditation går lite i överstyr ibland.

 

Själv så funderar jag på att prova hans andra metod. Att hitta ett ställe jag kan beställa kaffemilkshakes och sitta och spåna idéer varje dag ett par decennium framöver. Att jag inte gillar kaffe och mina tänder inte skulle må särskilt bra av det är väl smällar man får ta för att få igång lite orginella tankar ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...