Gå till innehåll

Från PP till Youtube?


Subwar

Recommended Posts

Jag har vad jag upplever som ett stort problem med kvalité..... Jag gjorde nyligen ett lite projekt i PP Cs4, filmar i HDV, grym kvalité i preview'n, men jag lyckas inte få upp någon bra kvalité på t.ex youtube, min film ser riktigt kass ut.

 

Om jag filmar ett projekt i HDV (1080i) som är ca 4 min långt och vill lägga upp det på t.ex Youtube i bästa möjliga kvalité, vad bränner jag ut den som då, vilka storlekar, codec osv, någon som har bra erfarenheter? Ser att det ligger en massa klipp som är nästan knivskarpa där, men jag får inte till det lika bra... :l

Länk till kommentar
Share on other sites

Hum, inte helt van vid Cs4 än....jag valde H.264, antar att det inte skall vara H.264-Bluray? Jag ändrade storleken manuellt till 1280x720, däremot hittar jag inte vart man ändrar bitraten? Den verkar vara fast på 6. Vad skall jag sedan välja på "Field order"? Progressive, Upper eller Lower? :q

Länk till kommentar
Share on other sites

Har inte jobbat i CS4 på ett tag, minns inte om Media Encodern där skiljer sig från CS3an men jag väljer vanlig H.264 och gör en custom-preset. Du kan ju utgå från PAL DV, men måste tänka på att ändra PAR (Pixel aspect ratio) om du har 16:9 och storleken ändrar du också manuellt.

 

Field ordern, kör jag på none/progressiv eftersom slutresultatet i det här fallet bara skall visas på en dator som är progressiv. Det kan dock vara en idé att välja de-interlace (som du ändrar i outputfliken längst upp till vänster).

 

Du bör kunna klicka fram en flik som heter nånting med Bitrate settings. Kör variabel bitrate. 1 pass brukar räcka men 2 pass kan bli snäppet bättre om du orkar vänta på dubbel renderingstid. Här kan du dra i slidern för target bitrate och så länge filstorleken inte blir för stor kan du ha den ganska högt.

 

Keyframe distance kan vara en idé ifall du någon gång inte kan pumpa upp bitraten så högt men i det här fallet kan du lämna den okryssad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Se till att välja MP4 eller MOV som container sen väljer du H264 som codec. Det skiljer sig lite där nämligen då olika container (filformat) har olika stöd för inställningar.

Bara för att inte förvirra mer så är det här inget Subwar behöver tänka på, han ska välja H.264 i dropdownmenyn för format undar export settings. Väljer han den preseten blir containern mp4 och codecen går inte att ändra.

 

Går ju att gå via Quicktime som format och ändra codec separat, men onödigt i detta fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Beror på... Flash-video kan vara en massa olika saker och det beror också på hur du ska spela upp filmen. Om det är från en Flash Media Server eller om det progressive download.

 

Men Flash Player 9 release 3 stöder h.264 direkt i Flash Player (du når ca 98% alla burkar på nätet) - det kan vara antingen .mov, .mp4 eller .f4v. Fösök hålla bitraten under 2000kbit/sek annars finns det risk att det hackar. 1080-video blir lite trögt att köra upp i Flash playern, men 720 funkar.

 

Bara att testa med lite trial & error (olika bitrates och profiler) tills du blir nöjd med kvaliteten. Svårt att säga exakt eftersom det beror på vad filmen innehåller.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...