Jump to content

Vad är menas med ett "modernt bildspråk"?

Guest
 Share

Recommended Posts

Såg en jobbannons i augusti, tror det var från SVT till nåt matlagningsprogram a la "Hell's Kitchen", där dom sökte en Redigerare/klippare.

Kravet var väl att "Du bör ha ett modernt bildspråk". Jag hann inte fråga dom vad dom egentligen menar innan annonsen försvann men jag antar att det finns fler liknande.

Så min fråga är kort, Vad menas med att ha "ett modernt bildspråk"? Finns det kanske ett bättre synonym?

Min egen teori är väl nåt slags "24" liknande klippning med 4 eller 5 rutor av parallella händelser och ett högt tempo i bästa MTV-stil med flera scener i rad till nåt pumpande techno eller hårdrocksmusik. Att man ska hantera både linjära och icke-linjära bildflöden förstås i olika format.

Vad ska man skriva i en sån ansökan? "Hejsan, osv... jag har en mycket bred erfarenhet och, jo, jag har ett modernt bildspråk..."

Vad tror ni?

låter som ett brett begrepp ungefär som modern konst. Tänk så här i det klassika bildspråket och då menar jag komposition, redigering, kamera arbete etc så följer de flesta filmer och tv serier ett liknande schema. Allt som inte följer detta kan betraktas som modernt bildspråk. I ditt exempel på 24 så tror jag att den borde ändå betraktas som klassiskt bildspråk. Detta kan dock diskuteras i evighet, men jag hoppas att du fattar vad jag menar.

Du skriver, förslagsvis, inget "hejsan" i början utan inleder med

Ditt namn

Tjänsten du söker

Dina meriter i korthet/bullets

En sammanställning över dina meriter och din bakgrund/utbildningar/tjänster etc i fallande ordning med senaste först

Kontaktinfo

Sammanfattning om vad som gör att du vill ha anställningen

"Jag har stor erfarenhet av att xx och xx. Utöver det utför jag xx samt xx. På punkten "modernt bildspråk" vill jag förtydliga, eftersom det inte är en faktapunkt, att för mig innebär det klippning med 4 eller 5 rutor av parallella händelser och ett högt tempo med flera scener i rad och att man ska hantera både linjära och icke-linjära bildflöden i olika format. Och det kan jag. Utöver det kan jag också mer klassisk klippning med lägre tempo och större hänsyn till ett långsammare berättartempo."

Men visst, frågan är relevant och jag tror de menar att man orkar klippa ihop idoluttagningarna med massor av kameratagningar, spridda intervjuer, instick med dängiga låtar i en rör(l)ig men logisk berättelse.

Kanske.

Frågan är om man klarar det "moderna bildspråket" när man är en redigerare som fyllt 50+ för ett antal år sedan. Det stativlösa filmande gör en sjösjuk och de blixtrande snabba klippen är ju epilepsiframkallande. Dessutom skall musiken överrösta sången i en låt och helst skall det ligga musik bakom allt tal också.

F-n vet om det inte var bättre förr!?

Många vettiga svar hittils tycker jag, fick en del tankeställare där. Och ja, självklart "Hejsan" är väl rätt så tröttsamt att inleda en ansökan, så mediokert.

Vad min uppfattning hittils är att ett "modernt bildspråk", är allt annat än just "modernt", förstår nog vad jag menar. Fri från allt vad regler heter, som "Perhbau" nämnde, och till "Bengt", Ja, jag tycker faktiskt det var nog faan bättre förr om man tänker efter.

Slår man på MTV eller t.o.m. TV4 idag är nåt helt annat. Allt ska ju vara så "flashigt" och "sexfixerat", i högt tempo som möjligt och det är därför jag inte tittar på MTV för man blir ju faan sjösjuk. Det är inte musik ens, det är tunga basgångar. Folk som slår sig själva och andra.

Uttrycket "Min dröm är att jobba på MTV", var väl populärt och är fortfarande populärt uttryck antar jag :-)

Tror inte man ska lägga ett så stort värde i detta. De sökte säkert någon som följer med i utvecklingen och är a´jour i hur dagens bildspråk ser ut. Självfallet får man väll även kolla vem uppdragsgivaren är. Är det SVT känns det inte som att det är MTV stil. Tror SVT sneglar mer på BBC och deras trender i bildspråk än på MTV. Det är väll bara kolla på aktuella matlagningsprogram som SVT och BBC producerar för att förstå vad de menar.